Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
lingbay

Sprucken avgasslang - D6

Rekommendera Poster

Här är ett problem som uppstod!

Motor Volvo Penta D6, 330 hk, drev.

Drog in sjögräs via drevet i motorn. Motorn gick varm! Larmet gick endast en gång, sen höll vi stenkoll på tempmätaren och gick aldrig över 90 grader. ( arbetstemp 85 ). Eftersom det misstänktes att vi hade sjögräs i systemet gjordes följande:

1. Rensade rent allt sjögräs runt drev.

2. Rensade sjövattenfilter ( gick fortfarande varm )

3. Kontrollerade impellern ( fortfarande varm )

Visade sig att om vi höll oss under 2000 varv klarade den hålla 85 grader.

Ca 10-20 minuter efter fullgas ca 10-20 sekunder ( för att få proppen att släppa ), - sprack avgasslangen.  Efter tätning kunde vi ta oss i hamn.

Volvo Penta tillbringade 7 timmar innan de fann att det satt sjögräs i någon böj/slang INNAN motorn. Alltså innan sjövattenfilter och impeller.

Volvo Pentas teori är givetvis att motorn inte fått tillräcklig kylning och efter fullgaspådrag har avgaserna inte blivit tillräckligt nedkylda, varvid avgasslangen sprack!

Nu är frågan:

Har motorn tagit skada? Troligtvis inte då det ej finns felkoder för detta enl. Volvo Penta.

Borde inte en avgasslang hålla? Volvo bara mumlar och säger att den borde göra det???

Någon som har koll på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också eldat upp en avgasslang på samma sätt. Kyls inte motorn av sjövattnet så kyls inte heller slangen och smälter inifrån. Det är inget normalt gummi som håller för höga temperaturer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är det nog inget fel på! Går den och fungerar utan problem, läkage eller liknande nu så lär den nog fortsätta göra det. Hade den gått så varm så den tagit skada hade nog skadan uppenbarat sig rätt så omgående. Sen säger ju felkoder långt ifrån allt, är ju mer en hjälp för att lokaliserna och meddela fel innan man märker dem på annat sätt. Skadar ju inte att kolla över motorn då o då istället för att tro att motorn ska tala om när något är fel...

Avgasslangen som används när man har våta avgaser är som sagt beroende av vattenkylning för att inte smälta sönder. Försvinner vattnet och det bara blir avgaser så stiger tempen väldigt fort och slangen ger sig rätt så omgående. Har motorn normal vattencirkulation och kylvattnet går ut bland avgaserna och kyler dessa som det är tänkt fungerar det ju perfekt.



Senast ändrad av BMoon | 08 oktober 2009 | 18:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så säger Fredrik på Drevia:

Du verkar ha haft otur. Jag antar att VP har rengjort värmeväxlaren och oljekylen. Vanligen följer ju föroreningarna med in i motorn och täpper till. Man börjar ju gärna i denna ände.

Man kan ju tycka att avgasslangen skall hålla, men blir det tillräckligt varmt så klarar den inte avgastrycket. På ett sätt är det ju bra, och det är att alternativet hade varit att trycka sönder motorn innifrån.

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...