empizen_83 0 Postad 30 September , 2009 Hej allihopa, jag har en enligt de flesta i min omgivning, galen ide, nämnligen att köpa en segelbåt att bo på, då också på vintern. Frågan är bara om det går? Familjen konsprirerar planer emot. senast ringdes båtkunnig bekant upp och det meddelades gnälligt att nej, det går inte för det bli för kallt, fuktigt osv. Och visst, jag kan tänka mig att det är så, men det måste ju finnas lösningar? Det handlar alltså om en segelbåt på ca 30 fot och ingen sk. bobåt. Jag har redan hittat en hamn som håller isfritt. Om det är någon som har tips om hur man gör eller hur man kan preparera båten, är de hjärtligt välkomna. emmelie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 30 September , 2009 Hej, var och hälsade på hos ett par bekanta som sålt huset och flyttat till båt året runt i fredags. Supertrevligt! Bra miljö inne i båten med dieselvärmare och bra ute under kapellet med en liten kupevärmare till bil. Bara båten är utrustad med ett vettigt värmesystem så är det väl ok. Heja på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 30 September , 2009 Förutom självklarheter som effektiv och pålitlig värmare så stavas problemet 'kondens och isolering' Få båtar är isolerade och fönster och skylights är stora problem. Hur ser det ut på din båt? Hur är exempelvis friborden i förpiken klädda? Är det sandwich i skrov och däck, hur är innertaket utfört, har du en panna avsedd för kontinuerlig drift? De vanliga Eberspächer/Webastovarianterna är knappast det. Har du till gång till mycket el, dvs minst 1 x 10 A, gärna mer. I min klubb har det bott folk från och till vintertid, i L32, Vega och andra standardbåtar. Alla har gett upp efter någon vinter eller så utom de som har båtar byggda eller modifierade för vinterbruk, med isolering på alla 'ytterväggar' och tillfälliga eller permanenta arrangemang för fönster och skylights. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 30 September , 2009 Vi kommer nu att tillbringa vinter nr 2 i vår segelbåt. Vinter nr 1 gav oss nästan bara positiva erfarenheter. Vår båt är definitivt inte byggd för det svenska klimater, dvs vi har enkelskrov. Men vi har en ebersprächer, vi har fasta el-element och en Air-Condition anläggning som vi även kan köra på värme. Förra vintern använde vi endast Ebersprächern. Vi gjorde av med ca 600 l diesel Oktober - Mars/April. Hade 20-22 grader varmt ombord hela tiden och termostatet stod på lite mer än kvartsfart. Dvs vi hade 75% kvar att skruva upp, elle hur man skall uttrycka det hela. Kondens fick vi på de ställen där luften inte kom åt att cirkulera. I stängda skåp, garderober och i stuvfacken under durken. Mest strul var det i de utrymmena som var under vattenytan. Strulet bestod i omstuvning av prylar. Kondens på rutorna, ja kanske lite. Men skulle det vara så är det ganska enkelt att åtgärda. Läste en artikel i Ocean Navigator om ett par som övervintrade i sin båt i Nova Scotia, USA. Dvs ganska så långt norrut. De spännde vanlig Gladpac över rutorna och såg till att det blev ordentligt tätt. De hade inga problem med kondens. Funkade lika bra på fönstrena i skrovet som skyportarna. För att slippa få ner snöiga skor och blöta kläder i båten är det MYCKET praktiskt med ett kapell över sittbrunnen (populärt kallat supstuga ). Du kan då även komplettera med en POD-värmare (den flyttbara) som håller hyfsad temperatur i sittbrunnen vilket påverkar klimatet nere i ruffen. Dvs du släpper inte ut så mycket värme när du öppnar ruffluckorna. Nackdelen är du bara kan ha den igång när du är hemma. Dvs den måste vara under uppsikt, men å andra sidan har den tipp-skydd som gör att lågan släcks om man stöter till den. (www.abpod.se) Vi kommer iår att komplettera vår säng med ett madrassunderlag som gör att det blir bättre ventilation under madrassen. Det blev lite fuktigt även där, men det kan ju även vara ett sommarproblem. Att man är en fullständig idiot som sålt huset och flyttat till en båt, det är kommentarer man hör dagligen. Men när man berättar om fördelarna, börjar folk förstå och få lite längtan i blicken. Senast ändrad av LadyAnnila | 30 september 2009 | 11:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 30 September , 2009 Det kan kanske vara på sin plats att tillägga att kondensproblemen blir långt mindre i en större båt än en liten. En stor del av kondensen kommer från oss människor. Och att en stor båt oftast har en inredning som i större grad täcker 'ytterväggarna' och då fungerar som viss isolering. Sedan är det stor skillnad på var i Sverige båten ligger. Min referens är Sthlm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 30 September , 2009 En liten fundering på ämnet, hur löser man saker som toa och vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2009 Ämnet har även en sociologisk sida. De flesta som tänker i dessa banor är inbitna sjömänniskor med kärlek till havet och har bott in sig i båt. Vet en del om hur begränsat det blir med plats för prylar och en del nackdelar. Finns dock chans att fördelarna uppväger och värt att testa. Har inte alla i familjen den positiva synen på sjölivet eller har aldrig testat så finns risken att det bara blir en i familjen kvar i båten efter en vinter. En del slitningar i äktenskapet kan man se framför sig så dubbelt boende kan vara bra att ha med i planen. Båten vi seglar omkring med nu beboddes av en familjefar med delad vårdnand av barnen och de tyckte det fungerade bra.Inte minst tyckte barnens lekkamrater det var kul att besöka kompisarna i den exotiska bostaden. Säljaren skaffade sig en större segelbåt med flera kabiner och fortsatte att bo i båten vad jag vet. En isolerad båt med sönderfrusen toalett var vad jag fick på köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 1 Oktober , 2009 Det är ju bra om det finns toa att använda på land, eller en toa-sug som går att använda året om. Vatten fyller vi från slang som kopplas i uttag i klubbhuset. Och det är nog det som är meckigast. Tung klumpig slang många meter (fast det är nog bara 50-60 meter). Visst spelar storleken på båt roll. Både socialt och kondensmässigt. Förra vintern var vi 4 båtar i hamnen med folk boendes. De var både isolerade och oisolerade, men det var ingen som beklagade sig speciellt mycket över kondens. Viss kondens måste man räkna med. Den värsta perioden är faktiskt nu, i övergången från varmt till kallt och innan man riktigt har insett att värmaren måste på. Att sätta på värmaren är ju ytterligare ett bevis på att den sköna sommaren är slut. Socialt: Självklart måste samtliga i familjen vara inställda på det minimala livet och vara beredd på lite umbäranden. Som det ju faktiskt är. Det är trångt. Man är nära varandra hela tiden. Att bosätta mig på en segelbåt eller motorbåt med barn hade jag inte gjort. Barn behöver mer utrymme att röra sig på. Dessutom har kommunen oftast synpunkter på om barn under 16 år bor permanent på båten. Men hade jag haft något större, typ en gammal fiskebåt med en längd på 15-20 meter, som byggts om till boende då blir läget helt annorlunda. Då kan man få ett mycket mer bekvämt boende med större ytor och mer lägenhetslikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 1 Oktober , 2009 Glöm bara inte att tänka på skillnaderna mellan att ligga på olika orter i Sverige. Få talar om var ifrån deras erfarenheter gjorts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Oktober , 2009 Helt rätt! Sverige är nästan 2000 km långt. Ett tips som man sett ofta är att om utombordaren är nedfälld fryser inte impellerhuset sönder. Ett tveksamt tips på vissa breddgrader. Jag tycker ofta man glömmer att säga var man håller till. Även om det är insjö, västerhav eller Östersjön eller Bottenviken har betydelse map salthalten. Fräter olika mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 2 Oktober , 2009 Våra erfarenheter är från Södra Skåne. Förra vintern var en ovanligt kall och blåsig vinter hos oss. Vi hade is under sammanlagt ca 14 dagar. Normaltsett fryser inte vår hamn då det är väldigt strömtvatten och snö i ca 1 månad. Normalt har vi snö i max 1 vecka i taget och bara slask eller barmark däremellan. Isen blev inget problem , som vi hade trott. Isen var ca 7 cm tjock men närmast skrovet var det isfritt. Lika på bebodda och obebodda båtar. (Kan det ha berott på att båtarna låg i vindriktningen? Dvs vindturbulens längs skrovet som gjorde att vattnet rörde sig hela tiden?) Forgus, kan du utveckla det där med fräter, förstår dig inte riktigt. Senast ändrad av LadyAnnila | 02 oktober 2009 | 15:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Oktober , 2009 Jag tänker på korrosion map olika salthalt. Insjö och västerhav och allt däremellan. Inget som har med övervintring att göra utan bara ett allmänt råd att skriva var man har båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser