staalis 0 Postad 29 September , 2009 Finns det någon segelbåtsägare som tar upp sin båt själv med båtvagn? Ja om det är sänkköl osv är det inga problem men detta gäller en Albin Viggen som jag skulle vilja prova att själv torrsätta. Problemet är hur man får den att hamna rätt på stöttorna. Jag har massor av ideer om hur detta skulle kunna fungera men är nyfiken på om det är någon som gör detta med en liknande eller större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 3 Oktober , 2009 Svarar bara för att hjälpa dig. På vår förra båt gjorde jag så att jag backade ner kärran, enaxlad, i vattnet, sandbotten, tills två små stöttor var precis så de stack upp ur vattnet. Då nådde vattnet nästan upp till bromsarna på traktorn så det var ingen fara där. Siktade så mitten pekade på draget på traktorn och körde sakta tills framkanten av kölen tog emot och det var stopp. Då spände jag en tamp till trakton. Klättrade upp i hytten och drog upp ekipaget. Det fanns alltså en stötta som styrde in framkanten av kölen rätt. Sedan hade jag ett par stöttor till som styrde in akterkanten av kölen allt eftersom kärran kom högre upp. Det fungerade bra. Att sjösätta var ju mycket enklare hon flöt upp och det var bara att puttra ut. Den båt jag har idag sticket 40 cm djupare och själva skrovet är högre så jag lyfter med kran numera. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staalis 0 Postad 3 Oktober , 2009 stannar den på vagnen? misstänkte att båten skulle glida av igen när man började dra upp vagnen. vad var det för båt du hade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 3 Oktober , 2009 Ja, den stannade kvar. Låg tungt på kölen. Dessutom hade jag 4 plattor som stöttade botten. De var klädda med nålfiltmatta och hjälpte väl till en aning. De var lite blöta för de låg inder vattnet när jag körde ombord båten tills kölens framkant tog emot mot stöttan. Första gången jag tog upp henne var jag lite skraj och hade ett spännband runt men den använde jag sedan inte mera trots en brant uppförsbacke. Båten en träbåt på 7 meter. Traktorn e 4 hjulsdriven Deutz med lågväxeln i och även framhjulen drivna. Detta mest för att inte gräva upp stranen och den branta backen med en vägbank som skulle korsas delvis. Vagnen hemmasvetsad och måttanpassad för just detta sätt att ta upp/sjösätta. Största fördelen var att jag kunde göra detta på nästan hemme plan, bara runt hörnet. En gång gick ett kullager. Efter detta borrade jag hål och satte på extra smörjninpplar och perssade in riktigt hårt med fett. Sen har det inte hänt något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser