Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Gäst silviasurfarn

Knep för att samla upp glykol 280-drev ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Ska konservera min AQ260 med 280DP-drev och färskvattenkylning (halvsystem). Har instruktionsbok och verkstadshandbok, och det hela verkar okomplicerat. Tänkte bara höra hur ni andra gör för att samla upp glykolen då kylsystemet ska konserveras ? Det verkar enklast att fånga upp det vid drevets avgasutsläpp men vad använder ni för något ? Hur långt kastas vattnet ut då man som jag har klaff på drevets avgasutsläpp ?

Ett 208l oljefat eller vattentunna från Jula har inte tillräcklig diameter för att omsluta drevet, har mätt att minst 75 cm behövs medan dessa ligger på 57-60 cm. Bara att ställa ett kärl under och hoppas att det mesta hamnar rätt ? Det finns en lösning för 800 kronor (Miljösmart Motorkonservering) med en sorts 40l PVC-påse som kan hängas på drevet, det verkar enkelt men lite dyrt. Gammal innerslang till lastbilsdäck som buntbandas fast runt avgasutsläppet och som får mynna ut straxt ovanför kärlet, gärna kompletterad med slang från kärlet till sjövattenpumpen ?

 Tar tacksamt emot tips !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag konserverar mitt 290 drev så räcker det att hålla en hink under avgasutsläppet. Om du tycker e vanlig 10 liters har för liten diameter så kan du skaffa dig en murarhink eller en ketchup hink från en restaurang. Du behöver alltså inget som når runt drevet om du har en kamrat som håller i hinken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.Kapa av toppen av en 25 lit.

2. Lossa avgasslangen från drevet.

3.Lossa intagsslangen för vatten från drevet och koppla ihop med en annan slang så du kan stoppa i hinken med glykolblandat vatten 50/50.

4.Ha hinken klar med glykol till en (V8 ca 20 lit).

5.Starta motorn  med slangen i hinken med glykol.

6.Se nu efter vid avgasslangen när det börjar att komma glykolvatten så in med 25 lit dunken och samla upp det så kan du använda det nästa år igen.

7.När du har tömt glykolvattnet kan du ju mäta det så det håller rätt fryspunkt.

8.Tömm inte ut det som nu har konserverat med utan låt det stå i motorn till våren.

 

Tror att jag fått med det mesta men det finns säkert dom som har synpunker på detta.



Senast ändrad av Holliday | 26 september 2009 | 20:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Gillar förslaget att lossa drevets avgas- och intagsslangar samt köra med separata kärl, det låter smart. Kommer att göra på det viset. Tackar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag vinterkonserverar gör jag så här

Jag startar motorn på tomgången en kort stund utan tillförsel av kylvatten, motorn trycker då ut det som finns där, impellern pumpar luft effektivt så det blåser snabbt ur havsvattnet ( en del av det ) sen ansluter jag en slang till kylvattenslangen på drevet och sänker ner i dunk med glykolblandning och startar motorn på tomgång då sugs glykolen in i kylsystemet.

280drev / Om du vill ta reda på glykolen som kommer ut ur drevet så har jag ett tips. Vinkla upp drevet lite, det måste du förmodligen ändå göra för att den extra kylvattenslangen tar mera plats.

Kylvattnet från motorn spottas och trycks då ut genom dom mjuka gummislangarna på varje sida av drevet, ingenting trycks ut genom klaffarna i avgasutsläppet. Slang med 35mm innerdiameter passar över dessa  eller  håll upp en hink på varje sida för att samla upp glykolen. / Då behöver du inte koppla loss avgasbälgen. Men du behöver en medehjälpare det är svårt att göra ensam.

 

Hälsningar Henrik  

 

 

 



Senast ändrad av henriknil | 27 september 2009 | 17:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Hmm, också ett intressant alternativ. Men impellern kan väl ta skada av att köras torr även om det bara är några sekunder ?

Antar att du tar ut termostaten också ?



Senast ändrad av silviasurfarn | 27 september 2009 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att helt enkelt inte köra igenom glykolblandningen utan bara hälla ned den i limporna via anslutningsslangarna i framkant. FYll på tills det börjar rinna ut ur drevet (avgasutsläppet). Innan måste man tömma limporna på det sjövatten som står kvar, lossa pluggarna i nederkant bak. Det här funkar på motorer med halvsystem, vid sjövattenkylning är det säkrare att köra igenom en glykolblandning fast även där kan man först tappa ur vattnet ur blocket och sedan fylla på via termostathuset.

Glöm inte att tömma sjövattenpumpen och värmeväxlarens sjösida om ni bara häller i glykolblandningen att kolla att inte rost gör att inte allt sjövatten från blocket/ limporna kan rinna ut! Bra tillfälle att passa på o skölja ur när pluggarna är väck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte impeller blir skadad, det behövs inte mer än 30 sek på tomgång. Om du tex har en dunk färskvatten och kör genom systemet och stannar motorn när det inte kommer ut mer vatten, så kan du köra in glykol sen.

Termostaten sitter i motorns eget kylsystem och det är redan glykol i det. Det är sjövattensidan man fyller med kylvätska(glykol) i stället för att låta sjövattnet ligga kvar i värmeväxlare, laddluftkylare mm annars blir motorn förstörd till vintern när det blir kallt.

 Eller och så startar du direkt på glykol och börjar samla upp när  du ser att det börjar komma ut glykol i stället för vatten.

 

Henrik



Senast ändrad av henriknil | 27 september 2009 | 18:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Har nu konserverat motorn. Mitt 280DP-drev (uppgraderat underhus från SP) släppte tydligen ut vattnet både baktill vid kavitationsplattan samt nedtill via en liten slangstump på SB sida. Köpte en vit 60l plastback på Jula och ställde under, tejpade på en bit från en innerslang till en lastbil, kapad längs omkretsen och därefter på diagonalen, från kavitationsplattan ned i plastbacken, samt ledde även en slang från slangstumpen på SB sida ned i plastbacken. Eftersom jag hade kapat innerslangen längs omkretsen var den öppen och inga avgaser pumpades ned i vattnet.

Köpte även en 25l vattendunk på Jula, ställde den i båten, fyllde med vatten och anslöt till motorns vattenintag. Lät motorn suga den nästan tom, och kunde efteråt fylla på den med innehållet från plastbacken under drevet och konstatera att dunken blev lika full som innan motorn startades dvs det fanns inga förluster i vattenuppsamlingen under drevet. Sedan var det bara att fylla dunken med 25l 50-50 glykol och köra igenom. Klart! Har nu en 25l dunk med färdigblandad glykol i garaget som jag kommer att använda vid konserveringen nästa år. Jag måste kanske spetsa den med lite mer ren glykol pga den utspädning som åstadkoms av kvarvarande vatten i systemet när man kör igång efter torrsättningen. Någon som vet hur mycket sjövatten som kan finnas kvar i en färskvattenkylning av halvsystemtyp ?

Vet inte riktigt hur stor sughöjd vattenpumpen klarar av, kanske skulle man genom att strunta i dunken och ansluta motorns vattenintag via en slang till plastbacken under drevet kunna få till en endless loop om man vill spola igenom motorn flera gånger eller varmköra den med glykol i (om man t ex vill byta olja också) ? 

Mitt drev saknar PT och har bara elmekanisk drevlift. Jag tänkte inledningsvis köra upp drevet lite och koppla loss insugs- samt avgasslangarna på drevet och leda dem ner i plastbacken, men Micab avrådde från att ha drevet i detta läge med motorn igång pga belastning/slitage på knutkorset. Undrar dock om de som har PT skulle kunna göra så, där ska man kunna köra på lågvarv med drevet upptiltat ända till läge 44 ? 



Senast ändrad av silviasurfarn | 30 september 2009 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem med att suga upp vatten från en dunk nedanför drevet, jag har en extra slang som jag kopplar ihop med kylvattenintaget på skölden den slangen är 110cm lång. När du har kopplat ihop slangarna så kör då ner drevet igen så mycket du kan, vinkeln är inte så stor då att du skadar knutarna eller bälgen.

 

Henrik

 



Senast ändrad av henriknil | 30 september 2009 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...