Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Cali

Båten gräver ner sig i vattnet, hur ställa motorn?

Rekommendera Poster

Jag har en 5,5 Hk Johnson på en 4m lättare plasteka.

Nu gick den som en potta skit i vattnet, aktern grävde ner sig, och fören steg rejält så jag såg inget frammåt och särskilt fort gick det inte.
Jag provade att ställa vinkeln på motorn men blev inget klokare av det. Min fråga är då, hur ställer man vinkeln på en båtmotor så man får NER fören i vattnet?
Det blev bara mos i min hjärna när jag försökte komma på hur vinkeln på motorn skulle ställas för att gå bättre i sjön.

Sen så tror jag den går lite djupt i vattnet, det blir lite som en lång rigg på en båt som ska ha kort rigg (båtmotorn är dock kortiggad men akterspegeln sitter ganska djupt). Kommer båten gå bättre om motorn kommer högre upp?
Någon som har tips på hur man enklast löser det, typ bygga högre akterspegeln eller något!?
Vart ska vattenlinjen gå på en båtmotor, finns det någon tumregel? Nu går vattenlinjen typ 5 cm från kylvattnet...kanske lite djupt.

Kan denna båt plana, vad tror ni!?

post-22062-1394236103,8402_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan denna båt plana, vad tror ni!? svar ja och nej. Du kommer med en 5.5-hästare inte kunna ställa motorn så att båten planar. Visst har det med motorstyrkan att göra men grundproblemet är din båts bärighet/konstruktion i aktern. Men för att få ner fören finns två vägar att gå. Antingen en motvikt i fören - dock är nog motorstyrkan så pass svag att det inte kommer att göra någon större fartskillnad eller fasta trimplan - vilket jag själv fixade på en liknande båt och det funkade bra med en 6-hästare

Två plattor på vardera sida om motorn jämsmed eller någon centimeter ovanför botten, bredd*längd ca 300*350mm, jag tror det kommer göra susen på din båt

Jag gjorde mina i trä, höll några säsonger tills jag tröttnade på båten.

För övrigt ska du ha motorn max in mot akterspegeln eller kanske ett hack ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bärplan skruvade på motorn, från Clas Olsson gjorde susen på min 9,9 av ett hatat märke.

Kavitationsplattan på motorn ska ligga i nivå med botten på båten.

Inte med en 5,5

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa en rorkultsförlängare och sätt dig mitt i båten. Så körde jag är jag hade en båt med 4 hk motor. Funkar. Fast jag hade inte långrigg på en kortriggd båt.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 25 september 2009 | 08:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om de finns att köpa längre, men jag har ett trimplan i plast på kavitationsplattan. Det funkar faktiskt bra, och man slipper göra åverkan i båten. Har också en halvplanande båt med för liten motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på Clas Olssons eller biltema,det funkar över förväntan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på Clas Olssons eller biltema,det funkar över förväntan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan va bra tips ni kommer med, skitbra forum!

TACK!

Kavitationsplatta säger ni, det kanske förklarar saken att den går så djupt, för de som sitter orginal på motorn är avslagna.
Jag hade en gång i tiden en 35HK med sådana plattor och den lyfte verkligen ur vattnet vill jag minnas.
Ska genast köpa de på Classe.

Förresten, är det overkill att montera både trimfena OCH trimplan!?

Senast ändrad av Cali | 25 september 2009 | 14:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bli svårt att få dit en trimfena om original är avslagna, beroende på hur det ser ut. Annars är det ju bara att sätta dit ett av alternativen förrst och testa. Jag skulle tro att du får bäst effekt med trimplan, det skulle jag prova förrst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, skaffa en förlängning så du sitter mer i mitten av båten, höj motorn så att kav plattan inte är alltför många cm under kölen(på planande båtar skall den vara ovanför) testa dig fram..  Resten spelar inte så stor roll på båten/motorn du har.. Skulle inte satsa en massa tid och pengar på trimplan etc..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...