sigge_1 50 Postad 22 September , 2009 Hej alla kunniga människor. Har en Yamaha V4 140HK av äldre modell (skall kolla upp årsmodell men troligen början 90-tal. Skylten är sjukt svårläst, finns nummret någonannastans t.ex innanför kåpan?). Om man inte kört den på t.ex. en vecka startar den inte utan startgas, med en liten puff gas hoppar den direkt igång. Startar man den varm eller inom ett dygn hoppar den igång direkt utan startgas. Elchoken ser jag att den drar och det hjälper ej att choka manuellt. Den går inte riktigt heller vilket är det största problemet. Från start upp till ca 3000varv går den oftast fint, över 3000varv börjar den pumpa upp/ner i varv, kan gå fint som tusan några sekunder för att sekunden senare tappa varv. Pumpar jag på blåsan till tanken försiktigt kan den gå jämnare en stund ibland. Har bytt tank, stift, kollat så att soppa kommer fram (fram till och genom det sista bränslefilter jag ser under kåpan, innan bränsleledningen delar sig). Skall tillägga att förra ägaren av någon anledning kopplat ur autoluben, enligt uppgift för att han hört att systemet inte var tillförlitligt. Det hänger nu slangar till höger och vänster och så vidare. Hur skall den kopplas ur om man vill göra det på ett korrekt vis? Eller skall jag kanske koppla in den igen istället? Tacksam för ALLA tips hur jag skall fortsätta felsökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 Du har en rund liten bricka på motorblocket stor som en enkrona utav aluminium,koppla in autolubsystemet detta system krånglar sällan det blir lite svårt o förklara hur slangarna ska kopplas kanske finns någon sprängskiss någon stanns.är nog inte en 90talare med tanke på kåpans deisgn skulle gissa på 84-89. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 22 September , 2009 Tack för tipset, antar att det är motornummret du menar. Du har ingen kvalificerad gissning om problemet på motorn? Jag får för mig att det ändå har med bränsle tillförsel att göra. Det snackas om bränslepumpar och membran i andra trådar om utombordare. Var börjar man söka? Mvh // Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 kolla membran o gör ren förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 22 September , 2009 Hej, vilket/vilka membran? Sitter de i förgasarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0061770&path=YAM~A0000002~M0002056~M0002058~C0061770&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 bränslepumpen nr 15 den sitter mont på motorblocket utanför förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=YAM~A0000002~M0002056~M0002058~C0061770&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0061778 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 skiss oljepump med slangar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 22 September , 2009 Tackar, tackar. När jag river ned pumpen, är det något speciellt förutom membranet som man bör kolla över? Finns det kända problem eller grejer man byter när man ändå har isär grejorna? Mvh // Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 September , 2009 nä det är ju membranet nr 21 som är viktigast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 23 September , 2009 Innan du river pump och annat bös, prova att koppla soppaslangen direkt på soppafiltret, dvs hoppa över kulkopplingen. Den krånglade nämligen på min gamla Yammi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser