Ringhede 6 Postad 15 September , 2009 Mycket bra inlägg Seawolf! Jag har läst angivna rapporten och ditt inlägg. Känner mig rejält blåst på sådanna som tar till makt och urskuldar sig med försiktighetsprinciper i stället för att ta reda på fakta. Rekommenderar alla att läsa rapporten även om ni kanske kommer hoppa över vissa stycken, så läs och begrunda. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 September , 2009 Detta är ingen nyhet och det är exakt därför jag med gott samvete använder kopparbaserad färg. Sedan får miljövännerna bla här ovan säga vad faan dom vill Senast ändrad av Gelis | 15 september 2009 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 15 September , 2009 Jag har en kollega i båtklubben som köper kopparpasta i färghandeln blandar i sin godkända ostkustfärg. Så blir det när bestämmelser inte stämmer överens med verkligheten. Det är bara att konstatera: det finns i dag ingen godkänd bottenfärg som är tillräckligt effektiv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 16 September , 2009 Tyvärr är det så att så länge besluts fattarna i detta land bara instiftar förbud för oss små och undantar de stora så är det samtidigt en uppmaning att bryta mot dessa förbud. Förbudet mot fungerande bottenfärg gäller bara oss med småbåtar medan handelssjöfarten kan använda mycket giftiga färger. En kappseglare som i dag har segling som yrke tas inte på allvar utan måste lyfta båten med den i hamnen existerande kranen varje vecka den kranen är från 60 talet och spyr ut avgaser och läcker disel. I min värld så är en liten eller stor båt lika vicktig och det hela käns lika löjligt som när det finns en vinterdäckslag för personbilar som väger ett ton medan en lastbil på 50 ton inte behöver viterdäck. Om man undantar dom som tjänar pengar från lagar och förordningar så är mer förbuden ett hån än att man bryr sig på riktigt. Vi skiter i miljön men instiftar ett förbud så slutar miljövänerna att gnälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 16 September , 2009 Hej, Det finns en färg i England som sägs vara effektiv men dock förbjuden här i Sverige vilket jag har svårt att förstå. Färgen heter CopperShield och är en epoxyfärg med kopparpulver inblandad, den har en garanti på 10 års effekt. Fördelen med den här färgen är att den är en hård färg som inte släpper ifrån sig koppar i samma takt som svensk färg gör idag? Man behöver alltså inte måla oftare än vart tionde år enligt reklamen. Man kanske skulle beställa ett par burkar för att prova? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 16 September , 2009 Blyoxid i vanlig hård botten färg brukar funka fint... Vet inte vart det säljs nu för tiden men apoteket hade det förr... Jag har ett par skvättar som jag håller hårt i... Sedan jag gjorde blymöjna till en träbåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 16 September , 2009 Jag med, kör 2-lager vit vc17 extra, med den gråa är bättre. beställes från svb.de /C Senast ändrad av Carlf | 16 september 2009 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 17 September , 2009 Kanske borde bygga mer båttvättar längs kusterna istället? Finns det någon tvätt på västkusten överhuvudtaget? Jag har båtetn i Nordre älv och den är aldrig bottenmålad, tulpaner har jag inga men lite grönt klegg blir det så man skulle vilja tvätta en gång eller två per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 September , 2009 Mmmmm, fiffigt hörrödu. Ha i lite kvicksilver från en trasig termometer och arsenik i form av råttgit också så funkar det nog ännu bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 September , 2009 hade idag ett samtal med svb.de och deras kundtjänst och enligt den kvinna jag pratade med skickar dom ej färg till sverige, lite lustigt med tanke på en del inlägg i denna tråd.....jag nämde då EU och frihandelsavtalet och talade om att jag var en privatperson...då säger hon att skickar jag en beställning rakt av via nätet så kommer jag att få vad jag beställer, vilket jag kommer att göra! men vad säger lagen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersSvensson 0 Postad 18 September , 2009 Vilket fantastiskt gensvar! Jag kan bara konstatera att jag inte är ensam om erfarenheterna och att många hittat sina egna lösningar Upplysningsvis så ligger min båt i Öresund, där det säkert är lite värre påväxt än i Stockholmstrakten. Jag har haft VC17 på mina båtar i 15 år utan problem, men de 2 sista har varit katastrof! Tror tyvärr att de Svenska recepten på bottenfärg är ännu ett utslag av lilla Sveriges vilja att vara hela världens samvete och med stöd av vår gigantiska folkmängd på hela 9 miljoner uppfostra resten av världen i vad som är rätt på alla områden - men hallå, de skrattar ju åt oss därute... Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 20 September , 2009 Lagen säger att du inte får ta in den färgen. Bär du den själv över gränsen och blir ertappad kan du dömas för grov varusmuggling. Beställer du via nätet och får den med post eller på annat sätt kan du också åtalas för grov varusmuggling. Bäst att vara medveten om vad gör innan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 20 September , 2009 Okey, då riskerar jag att bli kriminell framåt vårkanten, ser det ändå som ett bättre alternativ än att mixtra med egna hembrygder som en del i denna tråd. tack för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 20 September , 2009 Är det inte användningen av färgen som är det brottsliga? Jag menar pga frihandelsavtalet är det väl lite svårt att stänga ute varor inom EU? Det skulle vara intressant med en länk så att man har möjlighet att se vilka färger man får ta in och vilka som skulle räknas som lagbrott. Det är ju andra faktorer än innehåll som skulle göra det attraktivt att ta med sig färg från t ex UK, priset t ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 20 September , 2009 De fysiska hindren för handel med varor inom EU är sedan länge undanröjda. En vara som lagligen tillverkas eller säljs inom ett EU-land, ska fritt kunna säljas i alla EU-länder. Principen kallas för Cassis de Dijon-principen, efter ett rättsfall i EG-domstolen. Ett medlemsland kan dock förbjuda eller begränsa en varas tillträde till sin nationella marknade för att skydda liv, hälsa och miljö. Jag fortsätter handla i Tyskland och drar gladeligen svenska Tullverket inför EG-domstolen om jag åker dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 21 September , 2009 Varför ringa och fråga ? Och förstöra för alla andra nu när dom nu fått upp ögonen för problemet? Har beställt där i 6års tid utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 September , 2009 Läs vad jag skrev istället, skickar jag en beställning så skickar dom färgen, till mig och alla andra, tror knappast att det samtalet får dom att ändra policy i den frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 21 September , 2009 Vi får hoppas det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 23 September , 2009 I princip har du helt rätt. Men med EU fungerar det inte bättre än något av de 27 medlemsstaterna vill. Nu har Sverige bestämt sig för att förbjuda bottenfärg med vissa beståndsdelar. Det var samma sak när Sverige bestämde sig för att förbjuda privatimport av alkohol. Det fungerade ända tills EG-domstolen tog ställning i frågan. Samma sak gällde husdjur då Sverige införde en mängd egna regler. Det var olagligt ur EG-synpunkt, men ingen djurägare stämde Sverigve inför domstolen och vi som drabbades var fogliga och skaffade mängder av olika intyg från olika veterinärer för att svenska tullverket skulle vara nöjda. Samma gäller Sveriges försök att förbjuda vattenskotrar. Man fick backa efter båtbranchens protestger och och har nu infört begränsningar hur de får användas (i farleder etc.)Jag bodde i Bryssel och jobbade med Kommissionen under elva år, så jag har egen erfarenhet av detta. Nu har Nederländera infört förbud mot vissa bottenfärger för bruk i kanalerna. Belgarna har infört liknande begränsningar. I Frankrike är det skillnad på vad man kan använda i Medelhavet och efter Atlantkusten. Så det där med Cassis-de-Dijon-principen är nog bra, men det funkar inte om något medlemsland inte vill. F.ö. är Cassis de Dijon en utmärkt god svart-vinbärslikör som oftast dricks utblandad med vitt bourgognevin eller champange, 3 delar vin, en del Cassis de Dijon. Värt att prova! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 September , 2009 Vad har Nederländerna inför förbud mot? Arsenik, bly, tennföreningar? Eller vanlig koppar? /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 24 September , 2009 Vilka beståndsdelar som är förbjudna kan jag inte svara på. Jag vet bara att vissa färger inte kan säljas i Nederländerna, t.ex. Plastimos Racing, som är framtagen för extremt svåra förhållanden, som t.ex. varma och mycket salta vatten (franska Antillerna). Officiellt uppges att den färgen inte får användas i kanaler. Samma gäller i Belgien och i Danmark och Tyskland. Men den färgen säljs i Frankrike, en timmes bilresa söderut!! Jag nämnde detta som ett exempel på hur olika EU-länder kör med olika principer, trots att det enligt EU:s fördrag inte får finnas sådana här hinder. Men de tolereras av EU-kommissionen så länge ett förbud inte ger särskilda förmåner eller gynnar inhemska produkter. Om t.ex. en svensk tillverkare av bottenfärg skulle få marknadsfördelar av ett förbud för import av bottenfärger från andra EU-länder, skulle nog Kommissionen ingripa. Men så är ju inte fallet - ännu. Men jag tycker det verkar som om de stora internationella tillverkarna visat ett måttligt intresse av att satsa pengar i forskning kring bottenfärger som har en så liten marknad som svenska ostkusten. Om man kollar innehållet i Internationals Cruiser eller Micron så ser man att innehållet kan vara olika i den färg som säljs i Storbritannien och Irland jämfört med den som säljs för svenska Västkusten, eller t.ex. norska kusten. Trots att färgen har samma namn och burkarna ser likadana ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser