TrpNo1 0 Postad 8 September , 2009 Jag har en 1996 Offshore mercury som jag undrar om den klara SJÖFS 2005:4 kap 5:4 ? Dyrt om jag behöver byta ut den Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrpNo1 0 Postad 8 September , 2009 Angående mitt tidigare inlägg Glömde att nämna att det är en 200 HP Mercury 1996 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 September , 2009 I USA infördes krav på motorerna från 1998. Din 1996 lär inte vara certifierad enligt dessa krav, så det går inte att jämföra med dessa EPA bestämmelser. Att någon skulle ha gjort sig besväret att certifiera en 1996 mot EU krav från 2005 är nog också uteslutet. Även om motorn skulle klara SJÖFS 2005:4, så tror jag inte att det går att påvisa. Men för säkerhets skull kan du ring Marine Power eller vad Mercuryagenturen heter nu för tiden och fråga. EPA Emission Regulations: All new 1998 and later outboards manufactured by Mercury Marine are certified to the United States Environmental Protection Agency as conforming to the requirements of the regulations for the control of air pollution from new outboard motors. This certification is contingent on certain adjustments being set to factory standards. For this reason, the factory procedure for servicing the product must be strictly followed and, whenever practicable, returned to the original intent of the design. The responsibilities listed above are general and in no way a complete listing of the rules and regulations pertaining to the EPA laws on exhaust emissions for marine products. For more detailed information on this subject, you may contact the following locations: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrpNo1 0 Postad 9 September , 2009 Tack för ditt svar. Tyvärr tror jag nog att du har rätt. Jag kommer inte att kunna använda min båt och motor i min sjö. Konfiskation. tack igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 9 September , 2009 Finns det nån myndighet som kontrollerar detta. Landet är ju fullt av aktersnurror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staalis 0 Postad 9 September , 2009 Varför skulle du behöva byta ut den? Lagen gäller väl nytillverkning om jag förstår den rätt? Det är ovanligt att lagar gäller retroaktivt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 September , 2009 Det finns inget generellt förbut mot äldre utombordare. Möjligen lokala i sjöar som används som vattentäckt eller liknande. Senast ändrad av guestsson | 09 september 2009 | 12:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrpNo1 0 Postad 10 September , 2009 Du har rätt. Länstyrelsen har beslutat hos oss (Öresjö,Trollhättan) att motorerna även gamla måste uppfylla dessa villkor för att sjön skall bli vattentäkt för Uddevalla. Det skall börja gälla 2010-01-01. Vilket innebär i stort sett ongen respit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser