Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Stena37

Motor till Jofa Winth

Rekommendera Poster

Hej alla båtvänner!

Jag har köpt en Jofa Winth 485 med bra skrov som jag tänker renovera upp till en snygg båt. Vilken minsta motor kan man ha för att den skall plana inom rimlig tid? Jag har förstått att ju större motor ju tyngre blir båten och bland dom 4-taktare som finns att välja på i dag så handlar det om 90-100 kg för en 40-hästare. Kan man ha en 30-hkr som är lättare? Vi blir nog aldrig fler än två vuxna i båten.

På detta forum finns så många erfarna båtägare så någon kanske vet?

Hälsningar Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker spontant att 30hk låter lite, 50hk är nog mer lämpligt och verkar mer vedertaget enligt blocket... Dock svårt att säga om båten kommer plana eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Jofa Windth är en trevlig båt, som går fin fint i sjön. Vi hade en och på den satte vi en ny 60 hk Mercury två taktare. Då gjorde den över 30 knop på topp och planade från 14 och gick utmärkt att åka vattenskidor med.  Så jag skulle vilja säga att det är en lämplig motor.  Men att sätta en fyrtaktare blir i tyngsta laget och aktern inte orkar bära upp den.

Så mitt förslag är att du absolut inte går under 40-50 hästar och försöker att finna en hyggligt ny två taktare att hänga på akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att många insjöar förbjuder tvåtaktsmotorer. Därför gäller det att hitta en så lätt fyrtaktare som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...