bonnolle 0 Postad 31 Augusti , 2009 Tjenare! har skaffat mig en Yamaha 40 hästare från -91. Den har separat oljeblandning, är det en särskilld olja till dessa motorer eller e de samma 2 taktsolja som jag hällt i tanken till mina andra gammla motorer. (biltema) Har hört att de e många som blandar som vanligt (2%) i tanken å skiter i att blanda separat.. vilket är att föredra?!? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 1 September , 2009 Tja Har själv kört min tidigare yamaha av samma årsmodell med vanlig 2 takts olja i den separata tanken. Jag har inte haft problem med motorn för den sakens skull, så varför du skulle blanda separat i tyck tanken övergår iaf mitt förstånd.(Motorn går fortfarande utan problem som kan hänvisas till oljan) Någon annan kanske har en förklaring till varför blanda i tryck tanken skulle vara bättre? Kan tänka mej att en del gör det för att få en högre inblandning av 2T oljan i bensinen pga. att motorn är sliten/gammal. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 1 September , 2009 Det är mest gamla Johnson motorer som får strul med oljeblandning och då skruvar man loss den automatiska blandaren och blandar i tanken i stället. Yamahas autolube är känd för sin höga tillförlitlighet. Det är TCW3 olja som gäller. Det finns många långa och heta debatter här om Biltemas 2-taktsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallden 0 Postad 1 September , 2009 tja har en johnson 90hk vro från 87 lite äldre men, har ingen aning fall yamahas separata olje system är bra. Själv så pluggade jag vro pumpen inte alls svårt, Fördelen med pluggningen är ju att man vet att motorn får 2% olja men nackdelen är ju och hålla på och söla med olja hela tiden men fall jag vore dig så skulle jag köra med det separata fall det tar slut med olja så låter det ett larm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 2 September , 2009 Hej Jag brukade blanda de första 10 litrarna på våren med 2% tvåtaktsolja lite som hängsle och livrem, hört att detta är ett vanligt betende. På min gamla 50hp Yamaha 92:a upplevde jag att med separat smörjning var det mindre tvåtakt rök (efter de första 10l var förbrukade) /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 2 September , 2009 Tack för alla svaren. tror jag kommer göra så att jag blandar i tanken.. så man vet att den får den oljan motorn behöver! // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 2 September , 2009 Tack för alla svaren. tror jag kommer göra så att jag blandar i tanken.. så man vet att den får den oljan motorn behöver! // Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 4 September , 2009 Meningslöst om du frågar mig. Vad jag vet är det bara gamla Evinrude/Johnson-motorer med VRO-pumpar som haft problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bonnolle 0 Postad 6 September , 2009 jag satt å läste lite i manualen till motorn,, de står att de ska va Twc2 olja,,, vad är skillnaden på twc2 och twc3 olja? Kan jag använda twc3 ändå? precis köpt en ny 5 liters dunk med twc3.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser