AnteKba 0 Postad 29 Augusti , 2009 Hej alla kunniga människor. Planerar att byta upp mig till en båt med innombordare diesel. De båtar jag kikar på har ofta Vp d3 med drev. Aldrig haft inombordare på motorbåt tidigare. Undrar lite grovt över service intervaller och kostnader för detta mellan tummen och pekfingret. När gör man större service och vad görs då. Kanske kan vara bra att veta när man kikar på begagnade båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 30 Augusti , 2009 Hej, man byter motorolja, luft och bränslefilter, 1 ggr/år dvs precis som vanligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Augusti , 2009 Drevolja och impeller också om man följer andra trådar. Bälgar och anoder enligt behov eller schema. Samt ett antal inspektioner, smörjning på diverse ställen och konservering av motor och drev. Här kan du hitta mer info om detta http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/do_it_yourself/do_it_yourself.htm Vad det kan kosta? mellan 2000-10.000 kr beroende på vart i landet du är och vilken firma. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 30 augusti 2009 | 07:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 30 Augusti , 2009 Tack för svar, hur ofta byts bälgen?. På vår segelbåt är det ju var 7:e år om man skall följa service intervallen enl vp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 28 September , 2009 Enklast är att trycka på den, är den mjuk är den ok, är den hårt = byt. Jag kör aldrig längre än nödvändigt för kostanden ligger inte i fas mot konsekvensen om den går sönder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser