Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
strober

Vilka bockar till 2.5 tonsbåt?

Rekommendera Poster

Som medlem i den båtklubb jag är med i får man inte förvara båten på trailer över vintern, om inte trailern är svenskregistrerad och skattad. Mer puckad regel får man leta efter...Skrikandes

Hursomhelst måste jag nu sälja trailer och införskaffa bockar och önskar hjälp med förslag på bocklösning som skulle passa. Vilka modeller och fabrikat av bockar är att föredra?

Båten är Bayliner 2455 -00. Vikt någonstans mellan 2 och 2.5 ton - jag vet inte mer exakt vikt än så...

Hur blir viktfördelningen med tanke på den tunga motorn? 30% fram 70% bak?

Duger t.ex två st Tyresöbocken 1500 om viktfördelningen är som ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju en hel del alternativ, ett annat är Siggebocken, vilket verkar vara ett ganska smidigt och billigt alternativ.
Det hänger ju lite på hur klubben sköter torrsättningen också, har ni truck/kran med sling är det ju inga problem, vliket verkar vara fallet eftersom din båt är rätt tung.
En del klubbar kör ju med vagnar och då behövs oftast justerbara bockar för att det ska gå smidigt.

http://www.siggebocken.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den trailern på bilden? Med dessa trailers måste man ta upp båten på ramp. Lyfter man med stroppar, går ju dessa inte att få loss på ett enkelt sätt när båten är nere på trailern. Jag jobbar på ett varv, som lyfter ca 250 båtar. Om jag fick bestämma skulle inget som det står Tyresö på, få komma innanför grindarna. Det tar ungefär dubbelt så lång tid att ställa ner en båt på Tyresöbockar, som på till exempel bockar från Press&son. De mindre bockarna från Tyresö, är hopplösa att justera i rätt läge under båten, eftersom stöden sitter på benen, och att bocken är helt lealös, när den ska flyttas i sidled. Tyresöbocken för tyngre båtar är så klen att den kräver mittstötta för att hålla. Siggebocken kanske är bra till vissa båtar, och om marken inte lutar. Till motorbåtar tycker jag att två kölpallningar byggda av regelvirke, som spikas varv på varv cirka 50X50cm till lagom höjd, och två eller fyra Seaquipstöttor, är den mest flexibla lösningen. Då kan man alltid anpassa pallningen efter underlaget. Man kan till exempel lägga en extra kloss under fören, så att slagvattnet rinner akterut och ut genom dyvikan, som många båtar har under skölden.



Senast ändrad av Rollen | 28 augusti 2009 | 17:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att alla tyresöbockar är knepiga och speciellt de mindre lealösa som e helt hopplösa om man jämför med andra lösningar som Täby, Press&Son mm.
Däremot fick jag just veta att det inte är tillåtet med kölpallning och lösa sidostötter på min klubb. Jag hade tänkt en lösning med två kölpallningar och två stöttor i aktern. Detta är tydligen inte tillåtet då det enligt klubben kan bli så att någon av stöttorna inte trycker mot skrovet om den ena stöttan sjunker ner något och båten lutar åt denna sidan. Vilket alltså gör att den andra stöttan får ett avstånd till skrovet och lätt kan välta vilket i sin tur gör att båten bara hänger på en stötta på en sida.

Är detta bara ett teoretiskt senario eller är det någon som varit med om att detta någon gång har hänt?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt min 2,2tons båt på tyresö 5tons bock. Tyckte intrimning och avlastning från kranbil gick som en dans, sedan vad gäller mittstötta så kan jag meddela att innan jag la ner båten på bocken hade jag ett par millimeter glapp till mitten efter att båten lagts på, hade jag fortfarande ett par millimeter så stabil är den allt.

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle satsa på snäppet större än 1500 i aktern eftersom du har så pass stor del av båten tyngd där. I fören torde den funka utmärkt.

Kolla även in Press och Son samt Täbybocken. Bägge kan justeras mycket enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Skulle utan tvekan köra med Seaquip. Och att man ska behöva kölklossar när man använder dessa stöttor är inte nödvändigt. Körde med fyra Seaquip till min Scand på 3,4ton. Till min Sea Ray Sundancer köpte jag Tyresöbocken 1500 fram och Typ 1 bak. Tyckte det skulle räcka men balken på den främre börja böjas så det blev till att palla under balken. Att Tyresöbocken skulle vara svår att ställa in tycker jag inte stämmer. Första gången..ja kanske. Men märker man upp till nästa gång så är det lätt som en plätt.

Jag tycker jag har varit med om alla lösningar då jag satt i hamnkomittén på min klubb. Jag tycket att av alla jag sätt så är SeaQuip outstanding. Sedan har vi några som kan va ok.

Klossar och stöttor va ok på min klubb men visst hände det ett å annat tillbud. Sedan finns det dom som kör med slipers och kätting, funkar jätte bra på plan mark och att trät är i gott skick.

Men men..efter som dom verkar vara hårda på din klubb....SeaQuip eller Tyresö Stöttan.

 

Over and out.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...