Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Baeck

Ryds 510 gti

Rekommendera Poster

Hej på er, är det någon som har eller har haft en Ryds 510 gti och haft båten förtöjd med aktern mt vågor och vind. Jag har haft det och motorbrunnen har då blivit fylld med vatten vilket medfört att vatten trängt in genom genomförningarna för bensinslangen och gas/växelkablar, vattennivån i facket under soffan bak har stigit och vatten har därefter runnit över kanten på innerskrovet och lagt sej i v-bottnen. Det finns ett litet runt hål i innerbotten i detta stuvfack med ett lock därigenom man kan pumpa upp vatten, jag tog upp båten idag och kunde tappa ur allt detta vatten genom dyvikan i akterspegeln, det rann nog ut över 100 liter. Är det någon mer som haft problem med detta och har en bra lösning för att slippa detta. Man kanske kan dra ett buntband över gummigenomförningarna men jag tror inte detta hindrar vatten från att tränga igenom när motorbrunnen är full av vatten.

Tacksam för svar och åsikter, i övrigt är jag mycket nöjd med båten.

//Roger 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gör bäst i att vända båten med nosen utåt om den står så till att det kommer in vatten där. Men frågann är skall inte vattnet rinna ut ur motorbrunn innan det når upp så högt att det går in i båten.

Många båtar sjunker på grund av detta så jag skulle försöka vända båten om jag vore dig. Konstig konstruktion på aktern tyckar jag om detta kan hända,

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ideén med att vända båten är bra, men den fungerar lite dåligt för mej, jag ligger förtöjd mellan Y-bommar och är rädd att akterns kanter  skulle kunna slå emot bena på Y:et, dock värt ett försök. Vattnet borde naturligtvis rinna ur motorbrunnen och det gör det också, men när det blåser riktigt ordentligt slår vågorna över akterspegeln och fyller konstant upp den igen.

Problemet uppstår bara vid mycket hård vind och höga vågor.

Jag har på en del nya båtar sett nå´ t som kan liknas vid dammsugarslang som innesluter kablagen till motorn, kanske kunde vara något, ingången för kablagen i motorn ligger en bit ovanför övre kanten på motorbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, sätt på ett s k installeringsrör med fäste.
Har satt det själv på min båt (var det första jag montera dit).

/Bo

post-1495-1394236074,3513_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en lösning för mej, var köpte du det någonstans? Har letat i de större firmornas kataloger meninte hittat något. //Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på alla tillbehörsaffärer. Kostar dryga 1000 kr å är lite meckig att installera då alla sladdar måste demonteras på motorn....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man hitta den i någon katalog? Vad går den i så fall under för benämning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det brukar finnas för varje märke, Yamaha har sitt, Mercury sitt, Suzuki sitt osv. Rör/slang, anslutning vid motorn och fäste för slangen där det går igenom skrovet.
Kolla på resp tillverkares hemsida om du hittar nåt. Mercury verkar dock lite svårt att hitta nåt om deras tillbehör på deras olika hemsidor (i USA, Europa, Sverige).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Suzuki DF70 -07, letade på deras hemsida men hittade inget. du vet inte om det finns någon universal som kan anpassas för att passa fler än en tillverkare, det verkar som Bella440 har hittat något någonstans.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baeck,

Kolla i denna tillbehörskatalog från Suzuki USA så ser du hur slang och fäste ser ut:

http://www.suzukimarine.com/_m/accessories/controlbox.pdf

(sid 4)

Övriga tillbehör Suzuki: http://www.suzukimarine.com/accessories/
och på den svenska Suzukimarin.se: http://www.suzukimarin.se/suzuki-marin-acc/tillbeh/1245406-tillbehor-2009-sid-1
Och Brownspoint: http://store.brownspoint.com/

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 augusti 2009 | 08:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har monterat en sådan slang på min Ryds 568 GTI.  Kallas Rigging hose ett kit i mercurys sortiment.

// Magnus

post-27982-1394236075,8407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...