Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Kroqe

Yanmar YSE12 startar ej - spridaren?

Rekommendera Poster

Efter att ha stängt av motorn efter en mycket kort tur (ca 5min) så ville den inte starta igen. Den har alltid startat tidigare, och gått fint. Batteriet är det inget fel på för startmotorn drar runt bra.

Jag misstänkte att det kunde vara något problem med bränslet så jag luftade i sedvanlig ordning. Bränslet kommer fram till motorns deiselpump och kommer ut genom tryckröret när jag sätter dit detta. Där kommer bränslet bara i små skvättar när jag kör med startmotorn, men jag antar att det är så det ska vara. När jag sedan testade insprutningen kan jag konstatera att det inte kommer någon stråle utan att det endast läcker mycket lite från nålöppningen. Har testat att ta isär och putsa delarna, men resultatet är detsamma.

Ska jag investera i en ny spridare? Eller kan jag ha missat något? Man undrar ju även hur det kommer sig att den så plötsligt la av? Tacksam för alla svar.

PS: Har kollat efter dieselamöbor och hittat några småklumpar i tanken. Dessa borde väl ändå fastna i något filter tycker man.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inte direkt expert på detta men det problem du har, att det läcker mycket lite från spridaren, kan tyda på att trycket från dieselpumpen ( förväxla inte med matarpump ) inte är högt nog för att få spridaren att öppna.

När jag la i båten i somras så ville inte min starta heller. Det hördes inget ljud från pumpen när den ska trycka in bränslet. Jag hade en extra pump ( från ett tidigare motorhaveri ) så jag bytte och efter det har det funkat.

I bränslepumpen sitter det lite prylar, ta isär pumpen och kolla, det sitter bl a en liten kula som ska löpa fram och tillbaka och stoppa och öppna för bränslet.

Om du behöver en manual så hör av dig, jag har en i pdf-format.

//Tillman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt kanske, men har du tryckt tillbaka stopreglaget, eller kollat att det inte på pumpen står i stoppat läge. Har nämligen själv varit med om detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för tipsen!

Redigerade detta inlägg en smula:

Jag har kommit en liten bit på väg. Jag testade att lufta ett antal gånger till och vid två tillfällen kom det faktiskt små dushar ur spridaren. Så det lutar nog att det är något annat i systemet. Kan mycket väl vara matarpumpen Glad för den har jag inte kollat än. Det kan ju hända att trycket på något sätt blivit för lågt?

Kanske det sitter nått klägg däri trots allt.

Den andra pumpen klickar fint (ett par gånger) när jag sätter nyckeln i förstaläget så den bör väl vara ok då? Den klickar även en del när jag luftar med luftskruven vid matarpumpen och kör startmotorn.

Ska kolla matarpumpen och se vad det ger. Kommer även att kolla stopreglaget för säkerhets skull.

 

 



Senast ändrad av Kroqe | 19 augusti 2009 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller skrev jag helt galet nu, är det matarpumpen som sitter på själva motorn eller tvärtom?

Långt ifrån expert på detta, men man lär sig... Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Min matarpump är elektrisk och klickar/tickar lite då och då.
Den jag menar är själva högtryckspumpen som sitter på motorn.

Men nu skrev du att du får en bra stråle ibland, så om jag vore du skulle jag nog fortsätta lufta ett par gånger till  och kolla alla bränsleslangar så att dom sitter ordentligt, så att ingen luft kommer in i systemet.

Tillman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tillman!

Jag ska kolla pumpen på motorn imorgon, jag har manualen som tur är. Spridaren var det inte iaf. Den har vi provkört hos Sjöbergs och den funkade kanon. Kan ju vara värt att kolla filtren också bara jag hittar dem. Det ena sitter väl i samma burk som matarpumpen, men det ska väl finnas ett till?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

 

Vet inte hur det är på din , det finns säkert en hel del olika lösningar.
På min sitter det ett stort filter på motorväggen, mest för och fånga upp ev vatten.
Kallas förmodligen vattenavskiljare, vad vet jag....

Efter den kommer matarpumpen ( elektrisk i mitt fall ) sedan kommer ett finare filter som sitter monterat på motorn. Gjord av metall. Efter det går det vidare till bränslepumpen osv.
Så för min del är det två filter.

Lycka till!

 

Tillman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag har inte kollat filtren MEN jag har gått igenom luftningen en gång till och nu har jag fått motorn att starta vid ett tillfälle!

Jag har kollat att bränslet kommer fint ur bränsleledningens slut precis innan insprutningspumpen. Kör man med matarpumpen så fyller man snabbt ett helt tråg (utan bubblor), så att den biten fungerar bra. Vad jag nu har noterat är att ibland när jag luftar med luftningsskruven så kommer det inget bränsle när matarpumpen tickar, men ibland gör det det. Nu kommer en viktig fråga.

Om jag kör matarpumpen och luftningsskruven är öppen. Ska det då inte komma bränsle forsande? Måste jag dra runt motorn?

Den gången jag hade bränsle där lyckades jag som sagt starta motorn en gång efter inkoppling.

Summan av kardemumman är att jag har ramat in insprutningspumpen som problemområde. Det tycks som att det kommer in tjyvluft någonstans (men var?), och det fastnar i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar närma sig....

Återigen kan jag bara jämföra med min.

När jag öppnar luftningsskruven som sitter på anslutningen till bränslepumpen
( inte matarpumpen) så kommer det alltid bränsle, utan att starta motorn. Kommer det inte bränsle här så får du, som du själv säger, inte igång motorn.

Jag vet att om jag stänger bränslekran så kommer det inget bränsle heller även om vägen är lång från tanken och via två filter så stannar bränslet kvar i röret. I min båt är det mycket liten höjdskillnad mellan tanken och fram till bränslepumpen, därav matarpumpens existens.

Jag tror att någonstans mellan din matarpump och tank finns ditt problem.

Kämpa på!
Tillman

 



Senast ändrad av Tillman | 23 augusti 2009 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack återigen!  {#emotions_dlg.smile}

Jag kan behöva lite uppmuntran vid det här laget. Du har säkert rätt om tanken och matarpumpen då jag inte har kollat dessa noga än. Har utgått ifran att det inte behövs eftersom bränslet flödar bra invid motorn. Jag har nu demonterat och gått igenom insprutningspumpen och regulatorn. Jag kan konstatera att regulatornålen är något sliten (sned spets) samt att det ser ut som att en lite flisa har lossnat inne i mynningen på insprutningspumpens bränslegång (sett rakt ifrån det håll kolven kommer och i bränslets riktning.) Nu är jag ju ingen expert, men det känns som att det inte borde vara några problem, då flisan är liten och täcks av kolven. Regulatornålens trubbighet borde väl bara göra att bränslet släpps igenom lättare?

Tror även att det var för mycket olja i för det rann ut väldigt mycket när jag tog bort pumpen.

Det känns som att jag luftar väldigt noggrannt, och jag ser ju att det kommer bränsle ur tryckröret när jag kör runt startmotorn, och det är det som stör mig mest. Det borde inte kunna vara luft då tycker jag i mitt enkla sinne. Men du säger att bränslet alltid kommer när du har luftningsskruven (ventilen) öppen. Det gör det definitivt inte för mig. Bara den där enda gången innan motorn startade.

Funderar på att som nästa steg byta filter matarpump och sedan eventuellt tömma tanken.

Ytterst tacksam för all fortsatt hjälp. Vore kul med ett par dagar på sjön i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regulatornålen slits ut förr eller senare. Den kan vara kass men ändå se bra ut. Jag hade nog renoverat hela pumpen, justerat in den enligt handboken sen borde den starta om du har soppa fram. Sen kan ju spridaren ha lagt av. eller hade du soppa genom den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jo vi provtryckte spridaren och den verkade vara ok. Jag har själv fått den att spruta (lossad enligt handboken) vid ordentlig luftning. Däremot är jag osäker på hur den fungerar väl inne i cylindern. Jag kan inte höra det ljud man ska höra eftersom startmotorn överröstar den och jag saknar vevanordningen.

Jag tar med insprutningspumpen till någon expert idag så får vi se vad de säger om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med min motor i våras då den vägrade starta.

Varje gång båten stått ett tag fick jag lufta lite precis vid anslutningen in till högtryckspumpen. När jag lossade slangen så hördes det lite pysande när luften kom ut, som sedan ersattes med bränsle. Efter det startade alltid motorn om jag gav den lite gas. Den slutgiltiga lösningen var att göra rent packningarna och dra åt skruven utav bara helsike, sedan dess startar motorn fint, även utan att ge gas.

Om du lossar denna skruven, kommer det fram bränsle då? Luft? I mitt fal har jag självfall fram till motorn men jag antar att du måste köra din bränslepump för att se detta.

Jag kan tänka mig att om det är en aning luft i slangen så kan det nog komma en smula bränsle genom pumpen när man kör den utan tryck men detta orkar inte igenom spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gaidin,

Toppentips! Jag noterade faktiskt att det bubblade när jag drog åt skruven (bränsleslang) senast igår. Det är precis det här med för svagt tryck som jag upplever. Nu har jag varit och kontrollerat hela pumpen hos Sjöbergs, och konstaterat att regulatornålen måste bytas. Jag fick också förklarat varför inte det alltid kommer bränsle ut luftningsventilen när denna lossas. Det beror helt enkelt på i vilket läge motorn står. Uppenbarligen ska det räcka med att man drar runt den i remmarna så att insprutningen öppnar sig.

Dagens projekt blir alltså att testa din beskrivning samt att byta nålen.

PS:Bytte bränslefilter igår och det var ganska smutsigt måste jag säga.

 

 



Senast ändrad av Kroqe | 25 augusti 2009 | 10:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kompression? Antingen kan dekompressionsreglaget vara aktiverat av någon anledning eller så kan den läcka i ventilerna.
Har varit med om detta på en YSM12. Motorn var då extremt svårstartad och vägrade oftast vägrade helt. Gick den så var den givetvis mycket kraftlös. I just det fallet berodde det på att avgaskröken rostat sönder så saltvatten läckte in till ventilerna. Sen rostade det snabbt så ventilerna inte tätade längre och motorn ville inte starta.

För att kolla om problemet sitter i tank eller matarpump ansluter du tillfälligt en slang och en liten extratank (en flaska kanske) direkt till högtryckspumpen och låter bränslet rinna med självtryck. Fungerar det då så ligger problemet i tank, matarledning eller matarpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen:-)

 

Jag tror du har hittat det.

Nålen är en känslig del.

Sen tror jag att vi har olika pumpar du och jag, för när jag luftar vid bränslepumpen så kommer det alltid bränsle, slnangen från filtret går direkt till pumpen och det är på den anslutningen som jag luftar.

Hoppas att du får dina dagar på sjön.

Tillman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för toppenhjälp!

 

Nu verkar det som att problemet är löst! Peppar peppar.

Jag bytte regulatornålen och luftade ordentligt. Den startade inte på stört men efter lite justeringar av regulatorn och mycket noggrann inpassning av tryckröret luftning så kom den igång. (Tog faktiskt hjälp av alla batterier för säkerhets skull) Det räckte med ett par varv med startmotorn. Jag lät den köra i 15 min sen stoppade jag den och startade igen. Inga problem, hon startade direkt. Vi körde en tur på ca 1 timme och det var inga bekymmer. Prövade att stoppa/starta igen. Inga problem.

Vi får se imorgon hur det går när motorn är kall igen, men jag har goda vibbar. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Ok nu har jag testat att starta motorn många gånger både varm och kall, och den fungerar felfritt!

Återigen ett stort tack till alla, nu ska jag bara klura ut hur man markerar tråden som löst.. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ny ägare av en YSE12 och dieselmotor över huvud taget undrar jag var regulatorn sitter och hur du justerade den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Såhär ser den ut på min.

Skicka ett mail med en e-postadress så ska jag skicka en pdf-fil med hur du går tillväga.

Tillman

 

post-10010865-1394236087,0681_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gaidin.

Regulatorhuset sitter fastskruvat på insprutningspumpen. I mitt fall är detta av mässing men det kan ha blivit bytt tidigare. Man får ta loss armen tll gasreglaget för att kunna skruva loss regulatorhuset. Nålen sitter där inuti. Jag är inte säker på om man måste ta isär hela insprutningspumpen för att göra detta, men jag gjorde det. Så mycket jobb tycker jag inte det var.

Lite krångel bara när man sätter tillbaka delarna eftersom det gäller att gasen regleras på rätt sätt efteråt. Kolla hur det ser ut innan du tar isär allt. Låt någon dra gasen fram och tillbaka och kolla hur armen vid motorn rör sig så du vet hur den ska gå vid full/låg gas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroqe, var det nålen som var felet? Ska byta på min Sb8, har samma felbild som du, men tycker inte att nålen ser så värst sliten ut. Men det verkar vara enorm precision i pumpen och ultrakänsligt. Det räcker med lite kondens i pumpen under vintern, sen kan det börja jävlas, har jag hört... Hade topplocket av för ett par vintrar sen, kanske vandrade ner fukt i spridarröret då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj Martin,

 

Jo det verkar faktiskt som att det var nålen. Efter att jag bytt den och luftat startade motorn bara efter något försök. Jag tyckte inte heller att min såg så sliten ut, men spetsten var faktiskt aningens avtrubbad och skev om man kollade noga. Jag passade även på att rengöra hela regulatorn pumphuset från beläggningar, men jag är osäker på hur mycket det gav. Nålen var det som gav resultat.

 

Mvh Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...