Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
zacko

Mercruiser problem

Rekommendera Poster

Tjena!

Har en mercruiser 3.0 lx från 96

Har hänt nåt skumt med min motor, för någon månad sen började min motor strula med högre tomgång efter en stunds körning och den baktände ibland när man skulle stänga av den. Nu för 2 helger sen låg ja på fullgas och efter stund börja den bö böööö bö bööö precis som den inte fick tillräckligt med soppa och man va tvungen att sakta in och puttra annars dog den, men inga problem att starta den efter den dött. Nu i helgen som va så började den bete sig lika dant men inte för än efter en ca 20 minuters körning i march fart. Verkar som det kan vara när den blir varm som det uppstår? Den dricker rätt mycket bensin med

Nån som vet hur man öppnar bränsle filtret på denna? Finns det nån tempgivare eller lambdasond på denna modell som är känd för att strula och var sitter dom i såfall?

Hoppas någon känner i gen detta Foten 

Jätte tacksam för svar// mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du kolla t om det inte är nåt knas med tändningen, om det är stift kolla dom tändkablar, eller nån vaccumslang

hoppas det ordnar sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ren fundering för att få lite fart på tråden. Låter som den går varm som du säger och då kräver mer bensin för att kyla. Min första tanke är att du har problem med kylningen, vad har du för kylsystem, igensatt? Vilken temp hade du när den dog efter 20 min i marschfart?

Sen skadar det nog inte att kolla bränslefilterna, vet ej hur man gör det, får den dåligt med soppa och du kör fullt vill den nog gärna gå varm.

Jag har en tråd om tomgång på min 3,0L där finns lite bilder så man kan se vad bräsnlefiltret sitter.

 

Mvh

 

 



Senast ändrad av Mutto | 15 augusti 2009 | 14:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sjövattenskylning på den, finns det nåt avtappnings körl på motorn tro som man kan ta en kik på?

Kollade aldrig tempen då den dog, men ska nog ut till båten nästa helg o då kollar ja upp tempen och filtret 

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter nya stift på sen i början av sommaren, tännkablarna ser ok ut, vart sitter vaccumslang en?

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade liknande problem på min förra båt som hade en Mercruiser 4,3 EFI. Den drog väldigt mycket bensin och lät som det du beskriver. Jag hade fel på bränsleregulatorn vilket gjorde att motorn fick alldeles för mycket bensin och helt enkelt tjövde sig. Kan ju vara idé att kolla.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första tanke var vatten i bränslet. Nyss tankat på en sjömack? Min andra är att automatchoken har fastnat i halvöppet/stängt läge. Fram med 5-56.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!  vart sitter bränsleregulatorn och hur kan man kolla om den e ok? Tacka r så mycket för tipset.

mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Körde ner en flaska k-sprit innan ja sjösatte den med full tank, men den tanken gick kanon, sen började de efter en halv tank, automatchoken vart sitter den? Tackar för svaret. Mvh//johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och grejade lite med motorn i helgen. Rengjorde tännkablarna, fördelarlocket, rotorn som hade lite ärg, kollade vacumslangen, bytte bränslefiltret som satt under bränslepumpen, lossade alla bränsleslangar och backventiler från tanken upp till förgasarn ocg gick igenom dem, provkörde och de va samma problem. Hörde med en kompis som hade haft samma problem och då var de tännspolen som blev så varm så man inte kunde ta i den, men min va ljummen. Lossade soppa röret som gick ner i tanken och i det satt det ett litet filter som var igensatt, så hade man börjat söka i fel ände igen Skrikandes.

Men men nu går den som en klocka igenGlad

Tack så mycket alla som la ner tid på denna tråden, ska börja söka från rätt ställe i fortsättningen Flört//mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...