lokarn 0 Postad 11 Augusti , 2009 Har tittat på en crescent 525 som är lite skadad. Den bakre delen som man sitter på är uppbyggd av en kärna av plywood sen har man klätt den med glasfiber? plast? eller vad det är. Inte kollat så noga. Har tänkt göra om detta, skära bort det som är ruttet (trät) och sedan lägga dit nytt trä samt klä in det i glasfiber? Finns det instruktioner någonstans för hur man gör detta eller länk med bilder där någon gjort detta förut. Vad går det åt för material? Var handla lämpligast? Ca materialkostnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 11 Augusti , 2009 Tjena! Jag håller på med en Crescent 425 och förstår precis vad du menar. I min båt har jag rivit ut all den gamla inredningen och håller på och bygger upp en ny. Det verkar vara ett vanligt problem på dessa båtar som har några år på nacken att plywooden ruttnar upp och sittplatserna försvagas... Jag använder mig av 12 mm plywoodskivor (kostar ca 269kr för 3 kvadratmeter där jag har köpt dem, men det går att hitta dessa billigare på andra ställen.) Glasfibern och polyestern har jag köpt på Biltema.(Kolla deras hemsida om priser) Jag började mitt projekt i november förra året. Då slet jag ur all den gamla inredningen och lät båten torka hela våren och nu under sommaren har jag börjat bygga upp den på nytt. Detta är riktigt kul, men det tar mycket tid och kostar mycket pengar! Jag köpte båten för 1500 kr och har tills idag lagt ca. 6000 extra i material och utrustning. Dock så har jag köpt mycket som inte är nödvändigt(men roligt att ha!) / Bengan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 11 Augusti , 2009 Kul höra du samma problem o jag skrev fel, det var just en 425 Crescent. Ja, det känns som man riva hela inredningen i båten o börja om. Finns det risk att skrovet i sig kan ha ruttnat/förstörts på något vis? Känns ju inte som det bör vara någon risk och skrovet på en sån båt är ju värt en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokarn 0 Postad 11 Augusti , 2009 Går det bra ta en vinkelslip och skära bort den gamla inredningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBengan 0 Postad 11 Augusti , 2009 Kul att vi har likadana båtar! Då blir allt lättare! =) Så vitt jag vet så kan man alltid fixa till ett plastbåtskrov om man bara lägger ner tillräcklígt mycket jobb på det. Tips som jag kan ge är att kolla igenom skrovet noga efter små och stora sprickor...Ta gärna en kniv och tryck lite med spetsen för att se hur stor skadan är...i mitt fall så hittade jag många stora skador som såg små ut utifrån. Kölen i fören på min båt var lagad med någon lustig form av spackel, så det slutade med att jag fick såga bort hela lagningen och göra en ny. I början hade jag 0,1*1m hål i skrovet men jag tycker att jag har fått ihop det ganska bra. Jag bifogar en gammal bild på båten...Ska försöka ta lite nya snart. På bilden kan man se den gamla lagningen i fören...Och ja,det hade trängt in vatten i plasten runt lagningen... Vinkelslip är ett underbart verktyg, men det är inte alltid som det är det bästa...Jag märkte nyligen att det gick riktigt smidigt att ta ett stort stämjärn och en hammare och slå hål där plasten inte var så tjock. Mittsektionen på bilden är nu borta och jag använde mig av denna teknik för att få bort den. Skönt att slippa allt slipdamm ett tag... Senast ändrad av BoatBengan | 12 augusti 2009 | 00:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 11 Augusti , 2009 Glasfiberbåtar går nästan alltid rädda, det som sätter stopp är förnuftet och plånboken - så länge det bara finns nått kvar att börja reparera på går det, men förr eller senare passerar man gränsen för vad som är värt att plöja ner i båten. Det tycker jag dock inte att du ska behöva oroa dig för, åtminstone inte enligt den beskrivning du gett av jobbet som behövs. Lite plywood, polyester och glasfibermatta är inte direkt någon större investering, även om hundralapparna försvinner rätt fort om man handlar småförpackningar. Jag tycker att det bästa sättet att kapa glasfiber är just med någon form av kapskiva, vinkelslip känns rätt klumpigt men fungerar om man råkar ha det. Bäst tycker jag att en mindre tryckluftsdriven maskin är med runt 5cm stor kapskiva, dom är lätta att hantera och kapar snabbt och effektivt. Har dock bara använt dessa med diamantkapskiva (som för övrigt håller hur länge som helst för glasfiber, vilket inget annat gör). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 7 September , 2009 Lycka till med projektet. Jag har skrivit lite på forumet om min reparation av en Särki 425:a som råkat lite illa ut. Körde Biltema till stora delar och landade på ca 2000 kronor. Då hade jag lite färg m.m. hemma som jag också tog av. Länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser