Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
tompalompa

Uttern 5200 +merc90 -99=1.3l/nm

Rekommendera Poster

Hej, Jag Har nyligen köpt en uttern 5200 dc med en mercury 90 hk 2t -99 och den drar mellan 1,2-1,3 l/nm oavsätt om jag kör lungt i typ 20-22/4000 rmp eller 24-26/4500 rmp.

Det känns inte rimligt att den ska dra så mycket. Jag har kollat på oberoende tester och även andra foruminlägg här och de säger att den borde dra 0,8-1l/nm

Jag har haft båten inne och ställt in hissningen på motorn ca 1 cm över lägsta punkten på akterspegeln med kavationsplattan. Jag har bytt menbran i soppapumpen som någon sa var ett vanligt fel.

Jag har mixtrat med proppelrar så att den varvar i princip exakt vad den ska på max dvs. 5500

Dock blev propellern en 13,25x22 laser 2.

Är inte detta väldigt hög stigning för denna båt motor?

Jag har kalibrerat varvräknaren och den visar rätt 5500 rmp och 34 knop på max. Vad jag kan få fram så innebär detta att proppen har en slip på ca 25% och det är väl rätt mycket?

Är det någon god människa som har en ide om vad som kan vara fel och hur jag ska få ner förbrukningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du förbrukningen?

Har du provat med lite större diameter och lite mindre stigning på propellern?

Tycker inte att din förbrukning på något sätt är onormal, i tester drar det alltid mindre än i verkligheten. Är ju alltid nya motorer och båtar dom testar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mätt förbrukningen genom att tanka fullt, köra och ha trippmätare på gpsen, tanka fullt igen. Har inte provat större diameter. är int säker på att det får plats.

Propp n Speed säger att det ska vara 19 men då övervarvar den massa, vilket är konstigt.

Du har säkert rätt om testerna, men det är även fler här på forumet som vittnar om lägre förbrukning. båten är ju lätt 540 kg och motorn är något större än rek 90 istf 70. så den borde vara lättdriven.

De kanska drar så här mycket men jag hade tidigare en johnson 140-87 på en havsrocka (100kg tyngre) och den drog lika mycket.
Jag hade räknat med ca 1l/nm om man kör lungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte skulle göra något om motorn varvade lite mindre än vad den ska på en så pass lätt båt.

Hade tidigare en four-winns 205 med 225 v6 Evinrude, den gick lika fort 44knop med 14x19 som med 14x21. Varvade mindre och drog mindre soppa med 14x21.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...