Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
emmerick

Bayliner 2655.

Rekommendera Poster

Jag tittar på en 2655, -99. Med en motor mercrusier 5,0 lite 220 hk. Kan det vara lite för klen motor??Har oxå hört att man ska vara vaksam på dreven, ex bravo 1. Vad är skillnaden på 1 kontra 2 och 3.

Båten finns på blocker i Stockholm, Älvsjö.

Tacksam för svar.

Benny Mariefred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravo är bra drev.

Alpha är lite känsliga och går gärna sönder om växelvirear är felinställda.

Bravo 1 klarar upp till 16 propeller enkelpropeller

Bravo 2 klarar större propellrar jag tror upp till 19 diameter, enkelpropeller.

Bravo 3 är ett duopoppdrev.

Motorn för klen? Vad vill du ha för prestanda? den toppar förmodligen närmre 30 knop med den motorn?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan mitt båtköp kollade jag på en 2355 -99 med 5.0 220 hk. Denna båt är aningen mindre än den du kollar på. Med 5 vuxna i båten tog det riktigt lång tid innan den kom upp i planing, kändes inte alls OK... Så jag förstår om du är rädd för att 220 hk är för klen för att sitta i 2655.

Mitt tips är att satsa på den större 5.7 250hk och drev som har dubbla propellrar (duo prop).

 



Senast ändrad av strober | 04 augusti 2009 | 01:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, motorn är för klen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående. Vi har en Monterey 256 med 250 hp orginal (numera ca 270 hp) och den hoppar inte direkt upp ur vattnet heller. Leta efter ett exemplar med större motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För klen motor,skulle helst se en 7.4l i en så pass stor båt,minsta godkända är en 5.7a som ligger närmare 300hk.

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7,4 liters i min 2855. Tidigare ägaren bytte upp sig från en mindre motor, då den drog mer bensin och var svårare att komma upp i plan med då båten var fullpackad. Satsa på större motor men om båten är fin i övrigt och man inte brukar vara så många så kan det säkert vara ett bra köp. Tittade på många 2655-or innan jag hittade min 2855:a. Ångrar absolut inte i dag att jag köpte en äldre, men större båt. Bravo 3 med duoprop är mycket lättare att manuvrera.

Lycka till.

Bayliner är snygga, välplanerade  och prisvärda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag blir lite motvals här.

Med rätt propeller och obevuxet skrov så måste det väl räcka med 220hk.

Jag har satt i diesel i min 2755á och klarar mig med 165hk. Visst tar det tid att komma upp i planing, men väl uppe i fart så drar jag av på gasen och åker billigt.

Visst var den mycket vassare med V8an, (mercruiser 5,7l 260 hp) men jag som ändå cruisar i 20 knop behöver inte mer. Bayliner är om jag inte har helt fel för mig världens största fritidsbåttillverkare och jag tror nog att de har sålt tusentals 2655or med 220hk.

Gillar du båten i övrigt så tycker inte jag att du ska backa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...