Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
BjornK

Montera in extra batteri

Rekommendera Poster

Jag har som planer att montera in ett extra batteri, har då några frågor som någon kanske kan svara på.

Vad måste jag tänka på?

Hur vet jag att motorn klarar att ladda båda batterierna? Har en Mercery 60 hk

När jag använder det extra batteriet måste jag då koppla ifrån så att start batteriet inte tar slut?

Är det bra att köpa två nya batterier? Det batteri jag har idag vet jag inte ålder på.

Alla tips är välkomna!!!!

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta brukar rekommendera att batterier i en batteribank ska vara av samma typ och ålder, dvs du bör nog byta ut det befintliga batteriet. Sätt även in en batteriomkopplare (kostar ca 300 kr) som gör att du kan välja att belasta eller ladda det ena, andra eller bägge batterierna.

Ta till rejält grova kablar till batterierna (minst samma dimension som du har till det befintliga batteriet).

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns även något som heter skiljerelä som man kan koppla in som är automatiskt och kopplar bort start batteriet när du inte har motorn igång. Väldigt skönt att veta att man inte kan göra slut på det batteriet då man får problem att komma hem t.ex när starttrömmen är slut.

Har ett själv som är väldigt skönt att ha dessutom automatiskt. Men det funkar lika bra som Patrik skrev med huvudtrömbrytare.

Lite info i länken under:
http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/att-separera-startbatteriet

/Andreas



Senast ändrad av Salstad | 31 juli 2009 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips, har man hösten räddad :)

 

Mvh

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en bra bok där det står ganska mycket om batterier och batteribankar. Den heter Elsystem för båtar och är skriven av Magnus Sterky, även kallad Seawolf

Själv har jag två batterier, lite olika typ (jag har alltså inte läst allt i boken). Jag kopplar ihop dem manuellt med en vanlig batteriströmbrytar från Biltema. Det viktigaste är att inte båda batterierna är inkopplade när motorn är avstängd en längre tid.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...