saab9501 1 Postad 26 Juli , 2009 Hejsan Hur länge ska det ta innan det kommer en skvallerstråle? Jag startade den men det kommer ingen stråle.Det kom ej heller någon varningssignal. Jag köpte en Mercury F50-97.Den har stått hos en båthandlare ca 1.5mån i deras hall. Sen skickad med bussgods till mig.Kan Impellern eller något annat gå sönder om man fraktar en båtmotor liggandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Juli , 2009 ta en ståltråd eller något liknade o rensa i kontroll hålet det är säkert skräp i hålet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saab9501 1 Postad 27 Juli , 2009 Ska kolla det. Men ska strålen komma på en gång eller tar det ett par min innan vattnet gått runt hela systemet och sen ut? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 27 Juli , 2009 tar det mer än en minut då är det fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 28 Juli , 2009 Skvallerstrålen är bara en indikation på att motorn får kylvatten, största delen går ut med avgaserna via propellern, i alla fall på större motorer. Tar du bort kåpan på motorn så kan du följa slangen från utloppet upp till motorblocket. Kan kanske prova att ta loss slangen och blåsa i den för att se om något sitter i slangen. Kylvattnet skall komma efter bara några sekuder annars är det något fel!!! Mvh Gerhard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 Juli , 2009 Strålen ska komma i stort sett direkt, inom några få sek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 Juli , 2009 den måste bygga upp trycket först å de kan ta en stund ,vissa modeller kommer det inget först när thermostaten öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saab9501 1 Postad 28 Juli , 2009 Problemet har löst sig.Det visade sig att när jag körde den i en tunna så åstakom den inget tillräkligt tryck.När jag la ner båten i vattnet så fungerade allt. Tack för alla råd och tips Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Juli , 2009 På båda mina Merc/Mariner kommer strålen först när termostaten öppnat. RTFM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 5 Augusti , 2009 Körde också i tunna vid felsökning, efter kontakt med märkesverkstad fick jag rådet att inte köra i tunna utan använda spolmuff, just av den anledningen att motorn inte får tillräcklig kylning p.g.a turbulens i tunnan. Impellern kaviterar. Har aldrig hört att termostaten måste öppna innan skavllerstrålen kommer. Har haft både tvåtakt och fyrtakt av varierande märken och där har vattnet kommit direkt. Mvh Gerhard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser