Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
tobbz

Marschvarv på Mercury ???

Rekommendera Poster

Har letat förbrilt efter data om Mercury optimax 90 hk 2009.

Vill veta vart marschvarvet ligger för att upprätthålla bästa ekonomi körning.

Har inte tillgång till flödesgivare så Varvtals rekomendationer mottages gärna.

Stigning på proppen är 17 och sitter på en Örnvik pilothouse 640

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare,

Det beror nog lite på vilken last du har i båten och hur du trimmar motorn men jag ligger mellan 4200 & 4600 på marchfart och märker bara små skillnader i förbrukningen med min båt. 4600 ger 21knop och 4200 ger 19 för mig med 2 pers och full tank och då har jag toppvarv på 5500 med 27,5knop

Du får känna dig fram men runt 4300 kan nog vara i rätt kommun :)



Senast ändrad av Rydboswede | 26 juli 2009 | 22:22



Senast ändrad av Rydboswede | 26 juli 2009 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skall jag prova, har legat på ca 4800 hitills, men det kanske är lite mycket.

Vad har du för motorn på din för nyfikenhets skull ? Min varvar ur ca 5600 och då har jag som max toppat 27-28 knop. Går dom inte fortare :D ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Optimax 90 precis som du med 17 propeller och 4800 är nog att ta i lite väl mycket då du säkert inte får mer än 22knop på det varvet :)  .. båtmodellen gör nog inte mycket mer än 28-30 även om du hänger på en 115 optimax beroende på skrovets konstruktion. Jag brukar gå ner på 4200 när det blåser 7-10m/s och hamnar då runt 18-19 knop annars ligger jag mest på 4500-4600 när det är lugnare på sjön och har 20-21 knop.

Fart runt 20 käkar distans och är väldigt behagligt om det inte blåser för mycket och du landar nog runt 0,8-09 liter/distans i förbrukning så vill du åka fortare är det nog en annan båt du skall fundera på. Systerbåten Arvor kommer knappt över 23 knop med inombordare och går billigast runt 18knop om du funderade på det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då vet jag lite mer, alltid roligt att höra från någon med likadan båt :)

Fast jag tycker det är otäckt när man kör 15 knop mot vågorna och maxtiltad motorn när det blåse runt 8-10 m/s :D Men det är väll ingen fara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara båten klarar mer än du men prova att inte tilta ner den fullt så slipper du nog att den skär i sidled Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...