Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
tomtomdj

fågelvägen på min Garmin Gpsmap 420???

Rekommendera Poster

Har köpt en Garmin Gpsmap 420. Installerad och klar så får jag bara den att navigera fågelvägen dvs över klippor och berg! Jag har försökt lusläsa instruktionsboken men hittar eller missar nog detta i den... Någon som kan hjälpa mig pedagogiskt med denna inställning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den funkar så. Vill man att den ska ska visa en rutt i farleder eller runt skär och holmar så får man göra en riktig ruttplanering! och det är nog så bra att göra det så att man får tänka efter var man vill gå med tanke på djup och hinder osv man skall förstå att navigeringen är detsamma som med papperssjökort. jag jobbar även med GPSer i arbetet och då lägger de rutten till närmast,snabbast, bästa väg rutt men det ka man glömma till sjöss. mvh Thomas N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte helt säker på om det är samma menyer som i min 620 (den ligger i båten). Men om så är fallet markerar du den punkt du vill bli guidad till, och väljer instruktioner till i den meny med alternativen gå till och rutt till. Detta ger i min GPS en rosa linje att följa, tyvärr inte den närmsta vägen utan oftast väldigt mycket utomskärs.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Andrèas, det funkade precis som på din...

Lite av ett problem på detta och alla forum är ju att ibland får man konstiga svar som tex det första i min tråd, där folk svarar utan att ha en aning om problemet eller kanske inta har läst frågeställningen ordentligt... Skulle ju underlätta väsentligt om dessa människor slutade med detta : )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ärlighetens namn är den funktionen nåt att ha?Obestämd

Jag menar är den användbar exempelvis i stockholms skärgård?Obestämd

Har själv ingen liknande funktion i min Lowrance plotter, använder laptop med 17tums skärm till att lägga upp rutter, waypoints och dylikt fungerar otroligt smidigt med Fugawi eller MemoryMap. Bara att lägga rutter på minneskort och trycka in i plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har precis kommit hem från min båtsemester. 31 dagar, 770nm.

Använda funktionen i princip dagligen, kanon.

mvh

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok måste ha missat detta på min 420!!!

Så den tar hänsyn till djup kobbar å sånt då och inte bara drar ett streck?

MVH Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag hakar på den här tråden då jag har ett liknande problem med min Garmin 520. När jag försöker använda Auto guidence får jag nästan alltid till svar att den inte hittar någon väg eller liknande.

Några teorier?

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu prövat denna funktion i kända vatten och den drog en kanon väg Svanesund-Marstrand..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem, lyckas inte få till en föreslagen rutt trots upprepade försök med både Gå Till, Instruktioner Till och Navigera Till, vad kan jag göra för fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nr1   man måste ställa in min djup och maxhöjd ..OK !

Mitt förslag är ,min 3m djup och noll meter  höjd ( om man inte har en massa olika broar i sitt område)

När man sedan lägger ut en way-P så lägg för attans inte den på pricken in till land utan en bra bit ut ( vi kan kalladet säkerhetsavstånd )

Autoguide tar hänsyn till om det är 'för grunt'' (3mlinjen) lägger jag en WP HEM så placerar jag den långt utanför bryggan på 6m djup , eller hur!!!!!

Auto guiden är kanon , gäller bara att fatta hur det funkar och vilka parametrar som gäller !

garmin 520

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ställt in både djup och höjd, även skapat WP, men får det fortfarande inte att fungera, jag har även prövat med att markera andra hamnar med hjälp av panoreringen och få en rutt dit, fungerar ändå inte, ska ner till helgen och pröva på nytt. Tog igår kontakt med Garmin för att få hjälp men då behövde jag sitta med plottern framför mej men jag började jobba igår, så det gick inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig funkar det inge vidare heller. Tycker funktionen är ganska kass faktiskt. Leder mig utomskärs på rutter som är ordentliga omvägar. Dessutom svarar den alltsom oftast att både startpunkt och mål är ändrat pga av djup och då har jäg ändå sänkt säkerheten till två meter. Att man sedan inte kan lägga in längre rutter pga att minnet blir fullt är ju dessutom bedrövligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollar att du har rätt uppdatering i GPSen

garmin.se .....och uppdateringar !Laddaner på ett SD kort , instruktioner på hemsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas verkligen jag har senaste uppdateringen på mitt kort. Jag köpte det dan före de kallade tillbaka kort märkta -09, så jag fick ett utbyteskort i väntan på att -09 skulle rättas till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade en 420 i helgen, och skulle just skriva ett inlägg om samma fenomen. Det verkar som om den vill ha ett rejält säkerhetsavstånd åt sidorna, och planerar runt alla trånga passager, oavsett hur långa omvägar det leder till. Jag kunde exempelvis inte få den att föreslå vägen genom Vaxholm. Inget vidare, faktiskt. Men det vore en jättebra funktion om den slipades till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag egentligen undrar är; har någon hittat en väg kring problemet? En uppdatering av GPS-mjukvaran eller BlueChart-kortet som gör att vägvalen blir lite vettigare? Som den är idag är funktionen ganska värdelös, liksom i min mening alla andra specialfunktioner i Vision-korten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...