Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
jopoli

Mercruiser 5,7 med startproblem!

Rekommendera Poster

Hej på er!

Som ni förstår av rubriken så vill inte alltid motorn starta som den skall. Motorn är från 1996 och det jag har gjort med den i år är att byta tändstift (Bosch) ,har även bytat bränslefilter inkl det vattenavskiljande filtret. Har för övrigt även bytat motorolja. När jag skall starta motorn så brukar jag pumpa med gashandtagen ett par tre ggr samt ställa reglaget på ca 15oo varv och starta. Skulle gärna skriva att detta brukar fungera bra men det är tyvärr bara ibland som den startar riktigt fint. Värt att nämna är att jag spärrat upp choken. När sedan maskinen startat går den hur fint som helst samt att jag kan starta den hur lätt som helst.

Skall man starta ca en timma efter att man kört får man börja om från början och hoppas att den startar efter 10-15 sekunders gnagande på startmotorn.

Nu idag skulle jag starta båten efter att den stått stop i ett par dagar och nu vill den inte starta alls, den tände inte ens. Tycker att det känns som att förgasaren rinner tom på soppa???

Vore mycket tacksam om det fanns någon klurig person som kan ge mig en förklaring och en lösning på detta irriterande problem.

Mvh Tony



Senast ändrad av jopoli | 23 juli 2009 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar vara problem med bränsletillförseln, testa en gummiblåsa på bränsleslangen så du kan pumpa fram bränsle manuellt. går motorn lättare att starta då så kan membranet i bränslepumpen ha gett sig. det kan också sitta skit i nån slangeller bränsleledning. prova blås i slangen bakvägen så det bubblar i bränsletanken. bränslepump finns att köpa pirat för en billig penning. allternativt köp en till dito bilmotor som du sen målar med motorfärg.

vill du inte göra åverkan på bränslesystemet så koppla en slang med pumpblåsa så nära förgasaren som möjligt. stoppa andra änden av slangen i en dunk som du placerar ovanför motorn. pumpa fram soppa och vips har du självtryck till motorn genom hävertprincipen. jag körde hem så efter att fått stopp i tanken efter några vådliga luftfärder på sjön.  

smuggler28 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!

Skall åka ner till båten om en stund öch prova så får vi se om det fungerar, jag hör av mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara ta bort flamskyddet, pumpa med gasen så ser du om accelerations pumpen har någon bensin att jobba med. Du bör kunna röra gasspjället vid förgasaren om den är korrekt ansluten till gasvajern.

Montera gärna tillbaka choken för att få lättare start vid kall motor, den satt där av en anledning! Vid varm motor kan du gasa ganska mkt och dra av så snart den tänder om jag då antar att den får lite mer bensin än den behöver.

Kolla gärna stiften efter ett start försök så att du kan avgöra om den får för mkt eller för lite bränsle! Nästa steg är väl ett kompprov. Kolla också filtret som sitter där bensinledningen från bensinpumpen går in i förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Åkte som sagt till båten och gjorde som Smuggler 28 sa, jag kopplade på en manuell bensin blåsa och pumpade fram bensin till motorn. När jag pumpade så fick jag se att det var ett hål på röret som går från bränslefiltret ner till pumpen. Ersatte röret med två slangnipplar och en bit bränsleslang och nu fungerar allt som det skall. Motorn startar nu utan problem vilket gör mig oerhört glad och tacksam för de svar och hjälp jag har fått av er Smuggler 28 och Thomas Lancer.

Värt att nämna är att det inte läckte eller luktade bensin någonstans trots att brottet på röret var ganska stort!

Tack så mycket!!  Glad

Mvh Tony



Senast ändrad av jopoli | 24 juli 2009 | 16:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hurra vad härligt när man hittar felet. skön magkänsla, kul att vara till hjölp. vilken tur att du hittade det, vill inte ens tänka på vad som kunde hänt annars. Glöm inte att när man byter bränslerör mot slangar får man fler slangar att kontrollera efter sprickor varje säsong. dessutom, alltid dubbla slangklämmor vid alla bränslekopplingar. kontrollera varje år.

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ja du har rätt det var så härligt att hitta det felet! Mer att hålla koll på ja! Satte faktiskt inte dubbla slangklämmor men kompletterar med det direkt i morgon. Vad tror du om chocken skall jag ha den kvar? Har ju kört med den bortkopplad. Tycker för övrigt att jag inte har gjort annat än att tanka båten denna sommar, kanske en korkad fråga som jag själv inte förstår hur det skulle gå till men (skulle det tidigare läckaget kunna påverka förbrukningen på något negativt sätt?).

TACK än en gång!!

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hoppa över automatschoken om du bara åker båt på sommaren. jag kopplade bort min automatchocke helt, gasar ett par gånger före start, inga problem. Behöver mer tlc vid start på hösten när det är lite kallt men det kan man ta för att slippa ev. strulande chokspjäll. Båtar är törstiga, kan inte ha med läckaget att göra. bara att bita i det sura äpplet, om det luktar bensin när du kör kan man misstänka strul. inte på tomgång dock utan när du gasar lite grann. häng över akterspegeln och sniffa. :-) fast å andra sidan bättre motorn får lite för fet blandning än för lite soppa. för mycket betyder högre driftskostnad, för mager blandning kan betyda totalras när kolvarna smälter. alla mynt har två sidor. bränsleluftblandningen i bensinmotorer är inget man ska laborera på egen hand med, det krävs proffs om man är rädd om grejerna. :-)

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Misstänkte nog att den i mitt tycke höga förbrukningen inte kunde bero på sprickan i bränsleröret så det var bra att få det bekräftat. Har idag satt på slanklämmorna så nu e det väll med uppställd chock bara att tanka och se glad ut och hoppas att vi alla får en härlig sommar!Cool

Tack än en gång (smuggler28)!

Tony

 

 



Senast ändrad av jopoli | 26 juli 2009 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...