WillesFarsa 0 Postad 22 Juli , 2009 Hej! Har problem med att min motor inte varvar ut riktigt. Sitter på en Ryds 530 DC. Hade en teori om att det var propellern som har för hög stigning. Men efter att fått svar på mitt förra inlägg (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=301981&highlight=ryds 530) så började jag kolla själva motorn. Bosse hade en teori om att full gas på reglaget inte var full gas på motorn. Och det verkar som om han har rätt! På bifogad bild ser man till vänster hur det ser ut på tomgång och till höger hur det ser ut med med full gas på reglaget. Problemet är att det finns mycket mer att ge! Armarna till förgasarna går att trycka ner flera cm till. Det går att justera så att man får full gas vid full gas, men då är tomgången alldeles för hög! Har jag fel delar i motorn? Kan plattan som trycker ner armarna till förgasarna via rullen vara fel? Tack på förhand! /WillesFarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2009 Hej, Du får nog ta och öppna fjärreglaget vid förarplatesen också för att se att det är vettiga rörelser där med, att reglagekablarna har vettiga utslag framåt/bakåt och har vettiga ändlägen. Jag menar räcker ej utslaget till där så blir det ju svårt att få rätt i andra änden vid motorn (fast det kan ju vara vid motorn nåt med utslagen är felaktigt i och för sig). Har du OMC reglage så borde det ju fungera... Det enda vettiga är ju, om allt kablage går lätt och fint, att på nån arm borde man behöva flytta in ett hål så utslaget blir större i slutänden (eller flytta ut ett hål på sista ledet i rörelsekedjan för att få större utslag). Finns det nån del på motorn (eller i fjärreglaget) som ser hemmagjort ut så man kan misstänka att det kan vara orsaken till problemet? Kolla på Ishopmarine hemsida på sprängskiss på fjärreglaget om du kan se nåt hur saker och ting skall vara. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2009 Lossa på insugningsljudämparen o titta på spjällen om de är öppna för fullt,annars så har du en stopskruv för fullgasläge på motorblocket som du får justera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 22 Juli , 2009 mar se ju tillomed på bilden att han går på stoppskruven. Kan han inte justera fram armen som styr gasreglaget, Tändningen följer kanske inte med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WillesFarsa 0 Postad 22 Juli , 2009 Det var stoppskruven! När jag skruvade ut den max (så att det stoppade vid muttern/skruvfästet istället för skruven), kunde jag skjuta fram gasreglaget ytterligare nån cm. Detta gjorde i sin tur att plattan tryckte ner armarna till förgasarspjällen en eller halvannan cm till. Maxvarvet höjdes då till 5350 istället för 4600 med 2½ pers ombord! Tack så hemskt mycket för ert engagemang! Härligt när ett forum funkar! /WillesFarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 22 Juli , 2009 Jää Men kika även innanför luftburken så att spjällen står helt vinkelrät på fullgas(avstängd motor), gör dem inte det kan du ju justera fram armen som trycker plattan åt vänster men då kanske din tomgång blir för hög igen min snurra gick förlångt och började stänga igen vilket surade rejält i motorn :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser