Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Sunloverzz

Safir cabin med 100-drev

Rekommendera Poster

Hej jag äger en safir cabin som de sitter ett volvo motor B-20(Aq 130) med ett 100-brev. Det är så att jag har tröttnat på mitt volvo 100-drev.  Jag skulle vilja köpa något annat drev, och motor (ifall de behövs) . Jag har sett att dom andra safir cabin ägarna har 280-drev på sina båt. Jag vet att safir gjordes med både 100-drev och 280-drev.

Men nu till saken. jag har tittat runt lite på olika bg drev 200,250,270 och 280-drev ,men vilket ska man ha?

ska man ha ett 280-drev som dom andra safir ägarna har?

hur är de med utväxling? är de olika på alla 280-brev? hur ska man veta vilket som passar min båt?

jag vet att man måste byta utt skölden mm men måste man såga nytt hål för att drevet ska få plats i de gamla hålet?

jag vill gärna ha lite fakta om safir cabin också Skrattande

Ha de bra!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.. Jag har nyligen gått och köpt mig en safir cabin med.. min är utrustad med 280 drev.. men jag har en kompis som har 270 på sin.

Om du är nyfiken på mer info så finns det väl inget bättre ställe o besöka än www.safircabin.se En mycket intressant sida när man äger eller är intresserad av safir :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Aq 130, ska det vara 2,15:1 utväxling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack tack Glad vet du vad som händer ifall man sätter på ett drev med fel utväxling?

Senast ändrad av Sunloverzz | 21 juli 2009 | 19:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätter du på ett drev med fel utväxling får du ju lite skumt varvtal på propellern och motorn orkar nog knappt med.
En V8 med dess utväxling orkar ju rimligen ha samma varv på propellern som en klenare fyra måste ha högre motorvarv för.

Varför har du tröttnat på 100-drevet, bara lite nyfiken?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey, jo för att föra sommeren så var jag ute och körde och allt gick bra men sen när jag skulle lägga till i hamnen så gick de inte få utt växlen Skrikandes så när jag la i friläge så fortsate propellen att snura, och så lag jag i backen å gasade till lite så snurade propellen fortfarande farmort. men de var växel avvisaren som hoppade av. de hände 2 gånger föra året.

sen är jag lite bekväm av mig så jag vill ha drev hissCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...