Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
loknas

Hjälp, behöver propellertipps till Solö Lyx 25

Rekommendera Poster

Hej jag har problem med att propellern inte greppar ordentligt när jag kommer till 4000 varv och uppåt.

Båten är en Solö Lyx 25 halvplanande och väger 1800kg, det sitter en Volvo Penta AQ 250 med ett 290SP drev från 1996.

Vi har provat med två olika propellra 15x15 tum och en 15x17 tum men ingen greppar ordentligt.

Köpte båten i höstas och förra ägaren är inte till någon hjälp.

Tackar på förhand.

Roffe på Vindö.

 



Senast ändrad av loknas | 20 juli 2009 | 09:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Frågan är varför du kör i detta varvtal överhuvudtaget? Marinkonverterade bilmotorer bör ha en utväxling som motsvarar en liknande marinmotors och då är högsta varvtal vanligen runt 2500 rpm, möjligen upp till 3000 rpm.

Att propellern inte greppar torde bero på att den kaviterar (se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation) när du kör i de högre varvtalen.

Har den föregående ägaren gjort montaget själv av motor och backslag? Fel lutning på propelleraxeln kan också medföra att en propeller kaviterar.

Låt någon motorkunnig person kolla på problemet, ett båtvarv kan säkert ge dig bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske ska ha liite kunskap innan man ger några råd. Att motorn bara ska varva max 2500 till 3000 är så fel det bara kan vara. Det finns ett max rekomenderat varvtalsområde på motorn och det står att finna i intruktionsboken. Jag gissar att det bör ligga i det område du är. Du ska ligga nära men inte överstiga detta varvtal med rätt stigning på proppellern.

Att den slirar kan bero på flera saker, bl.a. hur botten på båten ser ut, tiltningen av drevet mm. Har problemet uppstått plötsligt eller har det kommit smygande? Prova att tilta in ett steg, om du har powertrim så använd det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inte tydlig nog i min fråga har jag förstått.

Det är en AQ 250 monterad av MICAB på Ldingö så jag är tveksam till att den är felmonterad

och motorn varvar upp till 5200 på max.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ligger antiventilationsplattan i förhållande till botten på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många knop kommer du upp i?

Tror den båten kan ''överplana'' och lyfta aktern för mycket för att det ska greppa ordentligt.

Rimligtvis borde du marcha 15-17 knop och maxa drygt 20.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten marchar 16-18 knop vid 4000 rpm och maxar 23 knop vid 5200 rpm.

och drevet sitter på rätt höjd enligt en sakkunnig person.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade VP's propeller tabeller, för AQ250/290sp och toppfart 22-26 knop så rekommenderar de 15x15, så den du har borde ju fungera bra. Är propparna rena och oskadade? Även små skador kan ändra stigningen på ngt blad så att den inte jobbar som den ska. Några vibrationer?

Kavitation beror ju antingen på att luft hittar ned till propellern eller att det pga överbelastning bildas vacuumblåsor på baksidan av bladen. Har du provat VP's high speed proppar? De har större bladyta än std och därmed lägre belastning/yta och lägre kavitationsrisk. En HS 15x 15 har nr 854290-4 HS-L (vänsterrotation), 854291 HS-L =högerrotation. Ser att L står för långt nav, std längd på nav har nr: 814611-0 HS (vä) resp 814615-1 HS. Raka 4'or ska klara sig med std nav.



Senast ändrad av Thomas-CC-Lancer | 21 juli 2009 | 00:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...