weedogt2 0 Postad 12 Juli , 2009 Jag undrar vad som är lämpligt värde på huvudsäkring till min båt. Jag har en 70 hk utombordare med en 40 A generator. Den andra stora förbrukaren jag har är en hydraulisk pump som är märkt max 40 A. I övrigt är det bara lanternor, instrument och lite andra småsaker. Hur mycket ström startmotorn drar vet jag inte, men jag misstänker att den drar en del. Vilket värde bör jag ha? Kan det fungera med automatsäkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 12 Juli , 2009 Säkringen ska normalt sett vara lika stor (eller något mindre än) den maximala ström kablarna den är kopplad till är godkända för. Säkringar är enbart till för att hindra elkablarna från att brinna upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juli , 2009 Så resonerar man när man installerar i hus tex när man inte vet exakt vad saker kommer att dra för ström. I en båt där man har en viss säkring till en viss sak tex lanternor eller pentrypump så anpassar man naturligtvis säkringen till förbrukaren. Ofta rekomenderas ett visst värde på säkringen till prylarna, titta i instruktionsboken. Vad huvudsäkringen skall ha för värde beror på vad starmotorn drar vilket inte är så lätt att veta, det bästa vore om det rekomenderas ett värde i instruktionsboken, annars hör med någon marinelektrisk firma om dom vet något, värdet blir i vilket fall som helst ganska högt man skulle ju kunna chansa på 200A och se om det håller för ett par starter fast man får ha säkringar i reserv om man chansat fel och dom är ju ganska dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Juli , 2009 Helt dummt att föreslå en säkring på 200 Amper !! Sånna finns endast på högspänningsstationerna i våra elnät !! Startmotorn går alldrig via en säkrinng (även om den drar 70-100 Amper) Där i ditt fall, beroende på vad slags säkring du har, så 40 Amp Max,som huvudsäkring men sedan till andra förbrukare, i din säkringstavla mindre säkringar !! Ledningarna i princip, 2,5 mm2=16 Amp, 4,00 mm2 30 Amp..dom brinner inte upp för även större strömmar, men blir kanske heta för långvarigt, men oftast inga broblem, om anslutningarna är OK !! Senast ändrad av -somena- | 12 juli 2009 | 20:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juli , 2009 Jo du -somena- är det inte helt dumt att svara på inlägg om du inte vet vad du pratar om? Jag pratar om säkringar av den här typen:Länk Dessa säkringar är avsedda för fordonsaplikationer och jag förmodar att det är en sådan här säkring trådskaparen tänkte installera inte säkringar för ställverk. Huvudsäkring till batteriet är något som kommer mer och mer. Senast ändrad av MartinX | 12 juli 2009 | 21:14 Senast ändrad av MartinX | 12 juli 2009 | 21:15 Senast ändrad av MartinX | 12 juli 2009 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 12 Juli , 2009 Det finns säkringar som är lämpliga som huvudsäkring från Odelco (www.odelco.se) också. Det finns säkert på fler ställen. Jag har kollat lite och jag tror att en startmotor brukar vara på ca 1 kW, dvs den drar drygt 80 A. Min hydraulmotor kommer aldrig att gå samtidigt. Ungefär 200 A kan därmed kanske vara bra? En huvusäkring ska jag ABSOLUT ha för att inte riskera brand vid en elak kortslutning. Sedan kommer jag självklart att ha mindre säkringar till småsakerna som är anpassade för klenare kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 12 Juli , 2009 Min startmotor i min md17 är på 1 hästkraft=750 watt, då på 12 volt blir det vid startmomentet ca. 62,5 Amper. En del motorer har en 1,5 HK startmotor, då blir för 12 volt systen startströmmen= 75 Amp. Men som jag skrev, start-motorströmmen går inte, alldrig via någon säkring. Resten ni som vet bättre får klura ut det !!!!!!!!!!!!!!!!! Skulle man tänka sig att sätta in en säkring, säg, på 100 Amp, vid 12 vltsysten, så skulle det bli ett spänningsfall på, 0,5-2,0 volt, beroende på säkringstypen och dess hållare ! Det skulle inte vara bra ! Jag har då inte sett att i båtar finns en säkring för startmotorn, under alla dessa årtionden som jag hafft att göra med båtar ! Senast ändrad av -somena- | 13 juli 2009 | 14:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juli , 2009 Det var värst vad du blev upprörd -somena- men det var du som kallade mina förslag för dumma vilket jag irriterade mig på eftersom du i sak har fel trots att du tvärsäkert hävdar motsatsen, tittade du på länken till skyllermarks ens? Altså: 1. Man kan installera en huvudsäkring på startbatteriet om man tycker att man vill ha den extra säkerheten. 2. Det finns lämpliga säkringar avsedda för detta. Jag erkänner att jag kunde framfört detta på ett smidigare sätt mot dig -somena- så du inte skulle behöva känna dig så anklagad men du kanke skulle öva dig på smidighet själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 12 Juli , 2009 Det händer att man installerar en säkring även för startmotorn i bilar - tydligen är det vanligt att försäkringsbolagen kräver säkring inom 20(?) cm från batteriet för att brandförsäkring ska gälla om batteriet inte sitter på orginalplats, t.ex. när batteri flyttas från motorrum till bagage för att förbättra viktfördelningen. Sedan angående att säkra av för vad kablarna tål vs. vilken ström som beräknas gå genom kablarna så är båda skolorna okej. Jag föredrar att gå efter kabelarean, men är den tilltagen i överkant för att minimera spänningsfall händer att jag sätter dit betydligt mindre säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 12 Juli , 2009 Har aldrig sett att man säkrat startmotorn, men kan säkerligen ske i nämnda fall. Jag skulle ta en lagom säkring (20-60A) till förbrukarna och sen låta starten vara osäkrad, dock brytbar genom huvudbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Juli , 2009 Jag har en 25A automatsäkring i mitt elsystem i min Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt. Huvudbrytare förstås också så all el kan slås av. Jag har inget märkvärdigt med elförbrukare: GPS navigator, stereo, Yamaha instrumenten, bränsleflödesmätare, ekolod, vindrutetorkare, lanternor, 12 volts kompressorkylbox. Har aldrig varit några problem med att huvudsäkringen löst ut. Har även varje förbrukare individuellt avsäkrad med mindre flatstiftsäkring i en Blue Sea System kopplingbox (plus och minusterminal med inbyggda säkringar). /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juli 2009 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 16 Juli , 2009 Vilka säkringar man ska välja beror helt på kabeldimensionerna. Säkringarna ska skydda kablaget, oftast inget annat. Det finns beräkningar för utlösningsvillkor, dvs beräkningar när säkringen ska lösa ut mm. Avsäkringen måste helt och hållet anpassas till ändamålet. Jag är benägen att hålla med dig att en 200A säkring är ok för din startmotor på 1kW, förutsatt att kablarna klarar av denna ström. Är kabeln till startmotorn 25mm2 så landar du med en 200A säkring på 8A/mm2 vilket jag tycker är ok om kabeln är hyfsat kort (längden är avgörande) dvs under 2-3m. Är kabeln till startmotorn 16mm2 så hade jag säkrat lägre. I olika länder hanterar man detta olika och i Sverige i elinstallationer överstiger man sällan 8A/mm2 medan man i andra länder gärna går upp i 10-12A/mm2, därför har jag för mig själv skapat en egen regel där jag lägger mig på max 10A/mm2 vid kabellängd under 5m, men denna regel gäller bara mig, när jag ger andra råd lägger jag gärna in lite mer säkerhet. Sedan dina andra förbrukare, dessa är förmodligen matade med en klenare kabel ex 6mm2 och då måste denna kabel säkras med en 50A säkring (om den är kort) eller 40 A om den är lite lägre. Skulle denna kabel kopplas på 200A säkringen kan du lika gärna säkra av med en spik, skruv eller ingen säkring alls. Seden går förmodligen din 6mm2 kabel till en fördelare, till ännu klenare kablar typ 1mm2 till bränslemätaren, och denna hade jag säkrat av med en 7,5A säkrig, eller just för att den har med bränsle att göra med en 5A säkring. Sedan till din andra fråga. Automatsäkringar är jättebra, i synnerhet om man ska segla jorden runt och inte kan handla säkringar i Atlanten 1000 nm från land eller något. En vanlig säkringsbox med flatsäkringar och ett par i reserv av varje värde fungerar oftast bra i motorbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Juli , 2009 Hej! Det är kanske bra att vara lite ödmjuk, Du har ju redan fått påtalat att det faktiskt avsäkras i startmotorkretsen numera och därför blir det ju lite dumt att påstå att strömmen till startmotorn ALDRIG går igenom en säkring! Idag bygger man så att just startmotorn är avsäkrad, det är bara att acceptera! Sen räknar Du inte rätt, i startmomentet drar nog även Din startmotor betydligt mer än 62,5 Ampere.... Och hur får Du så raskt fram spänningsfallet i säkringen....? OCH säkringshållaren.... Nej tyvärrr är Du alldelses ute och cyklar i ämnet! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 17 Juli , 2009 Hej! När jag för två år sedan var runt och tittade på båt att köpa var det flera av båtarna som var utrustade med säkring på startmotorkretsen och ingen strömbrytare. Jag har hört resonemang att det är mindre risk för elände som korossion, glapp, gnistbildning och resistans om huvudbrytaren inte bryter startmotorn och att man för säkerhets skull har en avsäkring. Jag läste några böcker om el i fritidsbåtar i vintras och någon/några av dem propagerade för avsäkring av startmotorn. Skyllermark (som säljer dyra säkringar, kopplingsplintar och de så populära mångtrådiga förtenta pressade kablarna) rekommenderar avsäkring: http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte-2008.pdf (se skiss sid 2). Jag har faktiskt varit med om att en 200A säkring brunnit i båt. En av båtarna som jag tittade på hade risigt elsystem och drabbades av kortslutning i solenoidkretsen som brände startmotorn och sedan säkringen. Detta hände när säljaren skulle visa båten. I stunden tänkte jag inte på brandrisken men det är klart att sådan fanns. Det är ganska långa kablar, iofs grova (tror att det är 70 kvmm). Frågan är om de trötta batterierna hade orkat värma kablarna tillräckligt. Säljaren fick fixa ny startmotor, jag köpte båten och gick igenom elsystemet. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 17 Juli , 2009 Hej En sak till som folk verkar misstolka. En säkring kan ha olika säkringskarakteristik detta är kort uttryck säkringen benägenhet att lösa ut. På gamla proppar hemma i huset så hade man snabb och trög, på automatsäkringar finns det olika karakteristik (C karakteristik är det som oftast installeras i hushåll). I elektronikens värld finns det snabb, supersnabb, normal, trög osv.... Supersnabba används för att skydda elektronik som tex SSR och andra halvledare. Säkringskarakteristiken kan alltså tillåta en startström på 200A fast säkringsvärdet är 100A utan att säkringen löser ut. Ska man skydda kabel så räcker det med trög säkring eftersom kabeln lagrar en del värme medan den värms upp, kabeln är trög att värmas och säkringen kan vara trög. I en halvledare är chippet jättelitet och värms upp jättesnabbt och behöver därför en supersnabb säkring. Med en trög säkring i en elkrets som där säkringen har för avsikt att skydda kablar från överhettning kan man därför bortse från ett startmoment på startmotorn eftersom säkringen är lite trög och inte fattar att det flyter så mycket ström under en tiondels sekund... Men återigen så är det inte startmotorn som skyddas, utan det är kabelarean som avgär säkringsstorleken. Vill man skydda hela kretsen med startmotorn så ska först kabeln avsäkras efter dess strömtålighet och sedan startmotorn efter dess strömtålighet, eller så väljer man det lägre säkringsvärdet av de båda och säkrar hela kresen efter den klenaste förbrukaren redan vid spänningngsmatningen, dvs batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 19 Juli , 2009 Nu har jag köpt och installerat en Skyllermark huvsäkring på 250 A. Allt funkar som det ska! Kablarna till startmotorn är GROVA så det skulle bli en fin brasa (bara en liten bit från bensintanken!) utan säkring om det blev dunderkortis. Om jag mot förmodan skulle få några problem återkommer jag i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 20 Juli , 2009 Vet inte dina kunskaper om ellära. En start motor som är på 1 HK=En metrisk hästkraft (bl.a. Sverige): 1 hk = 75 kpm/s = ca. 735,50 W då blir startströmmen vid 12 volt=ca 62,5 A. och en 1,5 HK startmotor, vid start ca 93,75 A En 70HK utombordares startmotor är säkert inte över 1,5HK....(1,1 KW) skulle gissa. Här exempel: A. Startmotor 0,7 kW (Diesel 2010, 2020, 2030). Max startbatteri 70 Ah. A. Startmotor 0,8 kW (Diesel 2001). Max startbatteri 70 Ah. http://www.drevia.se/elkabel.html Sedan finnes det startmotorer som är på 1,7Kw---4,0Kw och mer .......till stora motorer ! Sedan är startströmmen ochså beroende på startbatteriets kvalitet, laddningstillstånd och dess ålder. Ett 70Ah/12v blybatteri, förmår kanske inte ens mata ut 250 Amp, det är nästan som dess kortslutningsström ! Batteriets inre motstånd, med ålder o.s.v. gör att batteriet inte orkar mata ut några 250 Amp. Vad som händer då med batteriet, det blir varmt, syran börjar koka, och vid längre urladdningar kan batteriet explodera. Men denna säkring på 250Amp är hel och har inte brunnit !!!! Skall man ha en huvudsäkring till startmotorn, bör den ochså maximeras till vad startmotorn vid start drar max !!!! En säkring på 250Amp vid 12 volt ger 3kw=4Hk, tror inte att denna utombordare har en sån stor startmotor !! Visst kan ett nytt batteri av bra kvalitet på 70Ah ha ett teoretiskt mätvärde för startström på upp till ca 450 Amp ! Detta gäller teoretiskt men när batteri föråldras så sjunker detta max startström som man kan få ut, vid bibehållande av spänninen ! Sedan om man har en stor trådsäkring, som det här är frågan om, låt säga en på 250A, så blir det givetvis ett spänningsfall vid denna ström, kan nog vara uppemot 1 volt, innan den brinner upp! Jag i min båt har ett batteribank på 6 st. 70 Ah förbruknings-batterier som är parallel kopplade, har en 50A säkring mellan polerna till varje batteri. Tänka om det skulle bli ett inre fel, kortslutning, på ett batteri, och drar med sig alla dom andra i kretsen, villken SMÄLL det skulle bli ! En smälttråds säkring (strömbegränsare) är i prinsip en trådstump , av silver, koppar, järn, eller annan ledande metall. Dess area är så att vid dess maximala strömledningsförmåga, innan den glödgas och brinner upp. Alltså, när strömmen uppgår till det kritiska värdet till att tråden brinner upp, så måste denna trådstump ha ett kritiskt modståndsvärde. Ni vet det där med, ström x motstånd =spänning. Så en smälttrådssäkring har alltid en viss motstånd. En sådan säkring på 250A, kan ha ett motsånds värde på 0,005 Ohm ! När det går ström genom denna säkring, innanden den brinner upp har alltid ett visst spänningsfall !! Säkringens mening är att vara den svagaste länken i en strömkres ! Även en kopparledning, säg, på 35mm2, vid en ström på 250Amp, har ochså ett visst litet spänningsfall ! http://en.wikipedia.org/wiki/Fuse_(electrical) Voltage drop A voltage drop across the fuse is usually provided by its manufacturer. Resistance may change when a fuse becomes hot due to energy dissipation while conducting higher currents. This resulting voltage drop should be taken into account particularly when using a fuse in low-voltage applications. OBS !! Det jag menade med, att aldrig o.s.v... var att hittils har jag inte sett, i fritids båtar, att man har en säkring för startmotorn. Att det kommer mer och mer är en bra sak !! Senast ändrad av -somena- | 25 juli 2009 | 09:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 20 Juli , 2009 Det där låter fint, med en sån säkring, så att kablarna inte brinner upp ! Vad har du för area på startmotors kablar ? Säkert max 16mm2 i kabelhärvan som går till utombordans startmotor ! Vid en kortslutningsström, hinner den inte brinna upp, men blir litet varm, innan batteriet ger sig !! Men har du tänkt på det att om du belastar ditt startbatteri med upp till 250 Amper. Orkar ditt startbatteri mata denna tröm. Hur stort är det och hur gammalt. Det kan hända teoretiskt, att ditt batteri kokar och exploder innan säkringen går eller att kablarna brinner upp ? I ditt fall tror jag att en säkring på 100-125 Amp torde vara det riktiga värdet, då skyddar du ditt batteri ochså ! Kolla din startmotor, på villken effekt den är, den är säkert inte över 1,0-1,5 KW ! Senast ändrad av -somena- | 21 juli 2009 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser