Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
trimaran74

GPS-puck problem

Rekommendera Poster

Har en bärbar dator som jag kör nav.program på. Kopplar en gps-puck till den & en strömadapter. Datorn går på 20V 3,5A. Problemet är att den stänger com-porten. När jag kör det i bilen så funkar det klockrent, men i båten så får jag in signalerna en liten stund, sedan försvinner dom. Startar jag om programmet så kan det inte öppna com-porten, utan jag får starta om hela datorn. Sen funkar det igen, en liten stund. Varför fungerar det i bilen & inte i båten? Hemma är det inte heller några problem. Vad kan det vara för problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pucken fri sikt mot himlen hela tiden, eller sitter du i ruffen och kör? Är det en blåtandspuck, en USB-puck eller en seriell puck? Har du annat igång som kan störa, t.ex. VHF? Är båtens batterier fulladdade så att adaptern orkar med datorn? Har du provat att köra den på landström i båten för att se om det blir någon skilnad? Om det är en BT-puck, hur långt från datorn står den? Använder du samma kablage i båten som i bilen annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så många frågor,så lite svar. Vi tar dom i ordning.

Ja, pucken har fri sikt. Bättre än det är i bilen, där det är glas & plåt ivägen. 2. Det är en usb-puck med en ps/2 kontakt på sladden? Alltså en puck med ps/2 som kopplas till en sladdstump med ps/2 i ena änden & usb i den andra. Det är teknikmagasinets puck nr. 590141 utgåva 2. Inga andra maskiner inkopplade & 12,8 volt i batterierna. Kan inte använda landström då det faktiskt fungerar när jag ligger still i hamnen. Kan det vara jordfel/felkopplat i elsystemet. Magnetstörning från motorn, eller är det ps/2 kontakten som bråkar? Den kräver nämligen en speciell drivrutin. Som jag har installerat. Annars skulle det inte fungera överhuvudtaget. Till sist så används samma kablar & samma batt.eliminator. Clas O. nr.32-5502. Inställd på samma voltantal.

Har lånat en knä-dator & puck av svärfar. Ska ut & prova när det blir väder för det. Ska även prova att ta bort strömkabeln & köra på datorbatteriet. Bara för att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missförstår jag dig, eller har du olika datorer i bilen eller båten? Windows kan allt som oftast tro att data som kommer via ps/2 eller com-port är en mus. Gå in under inställningar-mus och avaktivera seriell mus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även försökt med andra datorer och att inte koppla i cigarettuttaget alltså kört med batteriet på datorn. Gps not connected säger navigeringsprogrammet. Kan motorn störa gps:en? Ifjol funka det hela sommaren..har bytt dynastarten i båten i år..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, problemet är inte löst.

Däremot har jag använt ett annat sjökortsprogram i samma dator & det fungerar utan problem. Är det så att felet kan ligga i programmet. Det som strular är Seaclear II. Svärfar har det i sin dator & där fungerar det. Provade hans puck, utan resultat. Samma fel i.a.f.

Men som sagt. Med ett annat program funkar det fint.

Senast ändrad av trimaran74 | 03 september 2009 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni satt samma comport i kartprogrammet som i enhetshanteraren, och även så att baud rate är samma? Kolla manual vilken baud rate det skall vara, brukar vara 4800... Kolla detta, och meddela gärna här på forumet hur det gick...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seaclear hittar inte rätt com-port själv utan du måste programera in rätt själv. När du har ändrat så måste programmet startas om för att kolla om det är rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo. Allt är rätt. Både port & baudrate. Det fungerar ju i bilen, med samma dator & samma puck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en funktion på bärbara datorer som tar ner den i energisparläge när den inte laddas. Kan det möjligen vara så att du har låg spänning och datorn får för sig att den inte är nätkopplad. Vill minnas att jag såg alternativet att stänga av bla usb-portarna när den går på bateridrift.

Jag råkade ut för att datorn gick ner i energisparläge när min strömadapter för 12volt gick sönder. Den markerade att den var nätkopplad men trots det slog den om till energispar. Visade sig att den inte gav tillräkligt med ström trots att spänningen var rätt.
Så kan det vara låg spänning på dina batterier i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som trimaran säger allt är rätt com port och baudrate. Den funkar ju alla andra ställen men inte i båten. Jag köpte en minipc för 2 veckor sen och hoppades att allt skulle fixa sig, men nej! De funkar från start ung 3 till 5 minuter sen är det stopp. Pucken funkar för den ger signal (en röd lampa blinkar i den). Har kollat spänningen i batterierna. Har också funderat på usb portarna då batterierna är i sparläge men den funkar ju i bilen Skrikandes. Har pucken något störningskydd som kanske gått sönder? Ja menar om en volvo penta MB 10a stör mera gps mottagningen än en Volvo V70Skrattande.  Kör annars med Transas tsunamis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter helknepigt men vad händer om du flyttar dig på båten med datorn och pucken? Om det skulle vara en störning så skulle den snabbt försvinna om du kommer bort en bit från störkällan. Om inte så borde det vara något med strömmen som datorn/pucken inte gillar. Gör den likadant varasig du har motorn igång eller inte?
Har du något annat inkopplat på båten som du inte har i bilen? En mus t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite grundläggande felsökningstips:

Vad händer om du rycker laddkabeln helt både i bilen och båten?
Om felet uppstår i batteriläge kan det nog vara som det står ovan att datorn stänger strömmen till USB-porten i energisparläge. Detta går troligen att åtgärda i Windows energischema, avancerat, alternativt i BIOS-Setupen.

Är det någon skillnad i spänning från (inte till) laddaren när den är i bilen respektive båten?
Om svaret är ja på min första fråga är detta troligen anledningen. Kolla inspänningen till laddaren, du kanske behöver sätta cigkabeln närmre batteriet eller använda grövre kablar.

Har du provat någon annan USB-pryl och får du i så fall samma resultat?
På detta viset kan du se om felet ligger i datorn eller i pucken.

Har pucken separat strömförsörjning?
En del USButrustning har det eftersom de drar mer ström än USBporten emellanåt kan leverera. Prova i så fall att ansluta separat strömkälla och se om felet löser sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg så här långt !!

Först och främst har jag ingen mus inkopplad vare sig i bilen eller båten.

Andra usb tilllägg funkar i bilen och i båten med datorbatteriet och ciggsladden.

Den funkar också i energisparläge i bilen och i båten då jag seglar..

Pucken har inte separat strömförsörjning. Så jag tycker att det måste vara något från motorn som stör pucken. Nästa tisdag kommer en kille som förstår sig på el ner till båten och kollar.

Han pratade om det kan uppstå magnetism på trådarna mellan df kopplingen på dynastarten och releet, och som kan kanske fungera som en sändare !?Obestämd Återkommer på tisdag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Koster sa, Tack. Ska till båten i helgen & mäta. Kruxet i mitt fall är ju att, medan Fugawi fungerar felfritt så går det inte med Seaclear mer än någon minut eller två. Samma dator, puck, batterier, kablar & båt.

Men som sagt. Ska mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett trix som jag tillämpar när det gället att leta efter störningar. Man tager en radio med lång och mellanvåg, lyssnar efter skillnaden på oljud med motorn eller andra störkällor igång eller avstängda. Genom att vrida radion kan man pejla var störningen finns. Pejla efter minimum och störningen ligger i antennens kortända.

För att hitta rätt comport använder jag GPS Port Checker, gratis på: http://www.oziexplorer3.com/utils/gps_port_checker.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen hittade jag felet med mitt puckproblem!!Skrattande Jag bytte tändhattarna och tändkablarna!!

Fungerar sen dess helt perfekt, måste varit hattar som inte har störnings skydd el dyl..nästan så man skäms att man inte tänkt på det tidigareSkäms

Ha en bra sommar! Varm ser den ut att bli!Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...