Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kallle

Hur många kilo få ja lasta på min trailer?

Rekommendera Poster

hej tror det är en brenrup eller fågelsta vagn jag har. vet ej vad maxlasten få ligga på. fundera på om en 1000 kg båt skulle funka på denna trailern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget att rekomendera. Din båtupptagningsvagn är nog närmast avsedd för ekor med mindre motorer. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aha trodde detta va till rätt stor båt. 700-800 kg bör den minst vara rekad till! den är ju inte speciellt kort. 5.50 - 6 meter borde ju gå på den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det ser ju så ut. är det så noga om man kör 1000 kilo istället för 850? vad är det för nått som typ skulle kunna gå sönder? ramen brister eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det finns nog marginaler att knapra på, frågan är bara hur mycket. 1000 kg dvs 150 kg mer än vad den är godkänd för är 15% mer än 850 kg. Problem som kan uppkomma:

* Du blir stoppad av polisen och kontrollvägd - böter för överlast.
* Det händer nåt under transporten med båten på båtupptagningsvagnen så du måste ta båt försäkringen i anspråk - om de upptäcker överlasten och det berodde på den att båten skadades kan ersättningen reduceras.
* Du utsätter andra trafikanter för fara genom att köra omkring med 15% överlast. Lagen gäller ju även dig...

Å andra sidan, om det bara är en kort transport från t ex vinterförvaringsplatsen till sjösättningsrampen och du kör när det är lite trafik så... då utsätter du inte andra för nån direkt risk.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 juli 2009 | 17:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tanken är ju bara att köra upp och ner med båten, ca 50 meter till sjön. kanske inte värt att köra 10 mil och hämta båten med min vagn då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror säkert det håller men 10 mil, det tar tid det med en 30 båtupptagningsvagn. Du bör nog åka på mindre trafikerade vägar också i så fall, och på udda tid med lågtrafik. Och ha med reservhjul och domkraft  så du kan byta ifall att - punka är ju det sista men vill ha under en båttransport med en enaxlad båtupptagningsvagn.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...