guestsson 485 Postad 4 Juli , 2009 Var gång jag är inne på MG så låter CPU-fläkten som ett reaplan och allt blir segt. Jag har en 2,4 GHz CPU som funkar utmärkt mot allt annat jag besöker. Med en äldre PC med < 1 Ghz CPU så är det olidligt segt. Måste det vara så här mycket Flashreklam. Jag har provat Firefox med AD Blocker, men med den försvinner också en hel del av funktinallitetetn. Hur har man egentligen implementerat MG? Är allt Flash? Jag tar tacksamt emot tips om hur man kan få ned CPU- belastningen till rimliga nivåer, med eller utan reklam. Vore tacksam om detta inlägg inte flyttats till något snackfora som är mindre besökt. Detta handlar det ju om att meka PC. /Guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasker 76 Postad 4 Juli , 2009 Hmm konstigt låter som du har nåt mjukvaruproblem... Jag har en cpu belastning mellan 0-5% när jag surfar på MG med en gammal laptop. Oavsett om jag använder Firefox eller Explorer. Senast ändrad av Lasker | 04 juli 2009 | 17:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 4 Juli , 2009 Jag har haft exakt samma problem. Men det är inte AD Blocker du skall köra, ladda ner Flashblock, http://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/433 från Mozillas hemsida och installera som plug-in till Firefox. Helt plötsligt har min dator fått ett nytt liv. T.o.m. Aftonblaskans sida går nu underbart snabbt att ladda. Och MG fungerar utmärkt. Förutom sirapen i maskinen slipper man också allt blink, blipp och blopp o.s.v. Jag tror inte enbart det beror på just CPU-kraft och minnessnabbhet. Mina problem är främst relaterade till en dator med P4 på 2,8 GHz och massor av minne. Det är nog snarast hur mycket hårdvarustöd för olika saker som grafikkortet har (eller dess drivrutiner) som gör att det upplevs väldigt olika. För det grafikkortet inte hanterar i hårdvaran måste processorn utföra i mjukvara.... Flashblock är en given plugin i båtens dator också. I alla fall för oss lantisar som inte har turbo-3g och annat som webbmakarna tror hela världen har. Senast ändrad av IngemarE | 04 juli 2009 | 19:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 4 Juli , 2009 Själv kör jag Google Chrome nu mer eftersom jag upplever den webläsaren som mycket effektivare och snabbare än både IE och FireFox. Jag använder en snart sju år gammal burk utan problem, det enda som jag har gjort är att jag tryckt i maximalt med internminne i burken. Kan ju vara något med din dator generellt som ställer till det för dig. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Juli , 2009 Nu funkar det ganska hyggligt, all Flashreklam är borta. Tack för tipset Ingemare. Upplysningsvis är PC:n ganska ny med 1 GB primärminne, Grafikkortet Radoeon HD 2400 XT är ca ett år och jag uppdaterade drivrutinerna i vintras. OS:et är XP med alla tänkbara uppdateringar. IE är dock ver 7. Även andra PC jag provat lider av samma problem med seghet mot MG. Det blir säkert bättre med HW-accleratorer för Flash, men det är inte så dumt att slippa all reklam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
clarkbones 0 Postad 5 Juli , 2009 Flashblock adblock plus noscript Tre add-ons som ger gamla datorer nytt liv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 5 Juli , 2009 Har också lagt märke till att MG segar ner datorn något fruktansvärt, har blivit mer senaste dagarna. Tycker mig dock ha varit inne på sidor med minst lika mycket reklam utan allt för stora problem, så inbillar mig att reklamen i sig inte är enda felet utan nått mer som strular till det. Kör en 3 Ghz Core2Duo-processor, 4GB minne och lite övrigt lull-lull så tror inte datorn är problemet, möjligen Vista som tuggar lite i kanten i vanlig ordning (men det skulle ju märkas på andra sidor också isf). Systemanvändningen ligger på 16-17% vilket kan jämföras med t.ex dn.se som ligger på 2-5%. Surfar jag med laptopen (Intel M 1.5Ghz, 1 GB minne, ingen monstermaskin men brukar ju duga att surfa på i normala fall) så är systemanvändningen mellan 90-100% och det går knappt att skriva texten i ett inlägg utan att boksäverna kommer efter man knappat in dem. Klart är iaf att systemanvändningen sticker iväg lite för mycket på MG för att det ska kunna kallas användarvänligt... Senast ändrad av BMoon | 06 juli 2009 | 06:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 6 Juli , 2009 Flashreklamen kan vara skriven/utformad på olika sätt, så att de lastar ner datorn olika mycket. Blocket har ju också en liten flashremsa högst upp, och vid ett tillfälle fanns en reklamsnutt för något speciellt som fick min dator att mer eller mindre tvärstanna. Det rörde sig inte mer i den än någon annan, men Blockets Kundtjänst tog i alla fall kontakt med reklamfirman/sajten som levererar dessa snuttar. Enligt Blocket visade det sig vara ett fel i kodningen av denna flashsnutt, och den togs bort bums. Så det är inte säkert CPU-belastningen är linjär med mängden flash som visas. Och sedan är ju allt inte flashbaserat heller.... Framförallt är det så sköööönt att slippa det mesta blinkandet på skärmen. Förutom att datorn blir som uppgraderad. Och de sajter som faktiskt kräver Flash (man kan ju faktiskt göra vettiga saker med det också) är det bara att högerklicka på symbolen en gång och välja tillåt... så finns en regel upplagd och sajten fungerar som vanligt. Återstår att se hur länge MG, Tradera m.fl. skall fortsätta envisas med alltmer Flashbaserad reklam. Jag tror snart det är en ansenlig del av målgruppen som helt enkelt tröttnat, och konfigurerat bort reklamen. Dvs man har passerat gränsen för vad målgruppen anser vara acceptabel balans mellan nytta/reklam. Många sajter har självdött efter alltför klåfingrig layoutuppdatering av oproffsiga och egentligen tämligen okunniga webbmakare, när man passerat nämnda gräns. Förutom all Flashreklam är innetrenden bland webbmakare nu att ha s.k. luftigt utseende på skärmen. I praktiken innebär det att man lägger emellan tomrader och designar varje rad i listor o.s.v. för att komma bort från det tråkiga tabelliknande utseendet. Exempel på detta är Traderas senaste uppdatering, ELFA som totalt förstört sin hemsida o.s.v. Det må se snyggt ut, men användarens hjärna blir störd av allt scrollande. Skärmen rymmer ju inte lika mycket information längre beroende på allt tomrum. Dessutom är hjärnans skanner tabellanpassad, alltså duktig på att avgöra skillnader i X/Y-led. Om man däremot på samma kolumn blandar t ex rubrik och underrubrik - eller som på Tradera numera även diverse information om säljaren - får hjärnan helt omöjligt att snabbt skanna igenom informationen efter något intressant. MG har i alla fall ännu inte anammat den nya luftighetstrenden, vilket i alla fall jag är tacksam för ! Senast ändrad av IngemarE | 06 juli 2009 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Juli , 2009 Yipiee, installerade tilläget i Firefox; ingen flash! och datorn går som tåget! /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juli , 2009 Yippieeee här också! Ingen onödig flash! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser