Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Steeri

Exploderande glasdörr MV-Marin

Rekommendera Poster

Hej!

I förrgår när vi var ute på en liten tur med vår MV-Marin 6600 som är mindre än ett år gammal exploderade glasdörren i fören.
Det hela inträffade när vi gick över en svallvåg och resulterade i glassplitter i hela båten.
Någon som råkat ut för liknande ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, låter som en konstruktionsmiss. Om glasrutan exploderade så är den av härdat glas, vilket är ganska självklart i en båtdörr. En sådan ruta är väldigt stark mot slag och tryck. Däremot är den känslig i kanterna och i infästningar typ lås och gångjärn. Rutan har nog hamnat i spänn och fått sig en knäck vid en infästning vid landningen och då exploderar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Notering; det är meningen att härdade glasrutor just ska explodera.

Dvs när de går sönder blir det ett myller av små sockerbitar som man kan få över sig utan större fara. I motsats till en vanlig glasruta som splittras i stora tunga vassa glass-svärd som man kan bli väldigt illa åtgången av.

Låter som att rutan fick sig en rejäl smäll när ni gick igenom vågen. Har den varit svår att stänga, dvs suttit i spänn eller nåt? Fråga leverantören om de känner igen problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en bekant som råkade ut för något liknande i sin Aquador 22 HT. Fast det var hans fru som stängde dörren (lite hårdare än vanligt).

Kan nog vara svårt att hävda konstruktionsfel om glasdörren varit hel i flera månader och sedan plötsligt går sönder. Det är väl inte första gången båten smäller i en våg eller ett svall? 

Då i förrgår kanske det låg något i kläm i dörrspringan (en liten sten?) som fick dörren att spricka. Eller kanske dörren inte var helt stängd? Något sådant gissar jag att tillverkaren kommer att säga...

Plötsliga skador när båten används brukar normalt kallas för olycka, så det är kanske enklare att anmäla till försäkringsbolaget och betala självrisken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore väl bäst om de använt laminerat glas liknade som man har i bilglas (har det i min Volvo vet jag) så att rutan håller ihop (till en viss gräns) även om den går sönder.
Då är det väl bara att antingen ta med sig dörren till glasmästaren och skicka räkningen till MV-Marin via återförsäljaren (om det är OK) eller få en helt ny dörr från tillverkaren (el om den nu den befintliga skall lagas...).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 juli 2009 | 13:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, allt som går sönder i en båt är ju inte tillverkarens fel....

(Notera förtöjningstampen, runt stenen så inte båten driver iväg från sn plats.)

Senast ändrad av Anders_St | 03 juli 2009 | 12:56

post-15159-1394235997,4487_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt:

Då i förrgår kanske det låg något i kläm i dörrspringan (en liten sten?) som fick dörren att spricka. Eller kanske dörren inte var helt stängd? Något sådant gissar jag att tillverkaren kommer att säga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men det är säljaren/tillverkaren som skall bevisa det... inte helt lätt. Man får förmoda garanti gäller och konsumentköp.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 03 juli 2009 | 13:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke också. Varför kör man inte med laminerat glas? Det måste väl vara säkraste alternativet? De flesta bilmärken har väl använt sig av detta i både sidorutor och vindruta/bakruta i åratal. Glaset kan visserligen spricka, men plastfilmen i mitten gör att det inte flyger omkring glassplitter överallt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är dyrare med laminerat glas (fick betala extra till min Volvo minns jag), så för att inte fördyra båten har de väl använt billigare glas.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför använder man glas över huvud taget? Plast finns ju.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du betala extra för det?

Jag trodde det var standard i alla bilar nu för tiden. Trodde faktiskt att allt annat var föbjudet. Det kan bli en enda stor ros i rutan, men den ramlar inte sönder. Bra vid kollisioner som sagt.

Lägger till lite här:

http://www.bilglasteknik.se/StenskottSprickor.htm

Alla moderna bilrutor består av sk laminerat glas, dvs vindrutan har tillverkats av en inre ruta och en yttre ruta som hålls ihop av en seg plastfilm. Detta för att hålla ihop rutan vid en allvarlig olycka, glasbitarna sitter då kvar i plastskiktet och man slipper glassplitter inne i bilen.

Fick du betala extra för det där låter det nästan som du blev lite uppkörd...

Jag minns själv hur jag för en himla massa år sedan roade mig med att skjuta sönder bilgals på en massa gamla skrotbilar (kanske var 15-20 år sedan). Dessa bilar var gamla redan då och det märktes tydligt att bilarna hade laminerat glas. (Blev bara hål efter kulan, men resten av rutan hängde ihop).

Senast ändrad av Sparre | 03 juli 2009 | 14:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men det är skillnad på vindrutan och de runt om, det bosse menar är nog att han betalade extra för att få laminerat glas i sidorutorna. I vindrutor har det nog varit standard minst 30 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men visst brukar det sitta ett lamineringskikt även i sidorutorna, men kanske inte lika tjockt? Har nämligen för mig att man alltid var tvungen att skjuta minst två skott för att få en sidoruta att kollapsa. En vindruta var praktiskt tagit omöjlig att skjuta så den ramlade isär. Blev bara fler och fler hål...

Låter som jag var rena ligisten, men jag lovar att ingen tog illa uppGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det kosta extra (det var några år sedan) men om jag minns rätt var det så att det laminerade glaset som man fick betala extra för stängde ute buller mer effektivt än standardglasen. Var väl även möjligt att få tonade sidorutor och bakruta om man valde den typen av laminerat glas också.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte klart ännu om det blir på garanti eller ej.

Vad gäller att utnyttja försäkring så är svaret att där finns ingenting att hämta, då det inte finns någon glasförsäkring för båtar. Hade vi däremot gått på grund, krockat med en annan båt eller fått inbrott i båten hade vi kunnat få något på försäkringen.
Kommentar från försäkringskillen var att en båt är ju konstruerad för att åka med i vatten så då borde den klara en svallvåg

Kan tillägga att dörren var stängd, och tätar mot gummilist ingenting som ligger tajt mot kanterna på rutan som är känsliga på härdat glas.

Det enda jag kan tänka mig är att gångjärnsinfästning eller dörrhandtag/vred legat i spänn på något vis.

Det blir mycket glas att sanera och dammsuga från en ruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej laminerat glas i sidorutor är bara standard på premiumbilar idag, billigare bilar går de att köpa till och på de allra flesta är de bara tempererat glas (härdat) som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske finns en säkerhetstanke att inte använda laminerat glas i en båt?
Om båten sjunker och man behöver ut genom rutorna skall de bara enkelt gå att panga sönder och så kan man kunna simma ut?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...