Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Flelle

Bränsleproblem? evinrude 9,9

Rekommendera Poster

Jag har en evinrude 9,9 -80 som har gått bra hela sommaren fram tills nu. Vid fullt gaspådrag går den ca 5-10 sekunder innan den dör. Jag såg att slangen från trycktanken till motorn var lite sliten och hade också ett läckage så jag köpte både ny slang, blåsa och trycktank då den gamla var sliten.

När jag testade motorn så gick den fint och jag trodde att jag blev kvitt problemet.

Dagen efter skulle jag ut på en fisketur och samma skit igen med motorn. Om jag pumpar på blåsan när motorn börjar dö så går den fint igen så det måste vara nått med att den inte får bränsle på högvarv.

Vad mera kan jag kolla upp? tänkte börja med att byta tändstift och rengöra förgasaren om jag kan, första båten jag ägerSkäms

Nån som har haft samma problem eller har några tips är jag tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, sitter det i bränslepumpen eller förgasaren? ursäkta dumma frågor, som sagt båtägare första gången nu i sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för länken!

är det usa som gäller vid köp av reservdelar eller finns det i sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

marinshoppen kan du handla membran kit eller kompl pump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag renoverat bensinpumpen, bytt trycktank, ny bensinslang mellan tank o motor och slangar i motorn, ny blåsa. Motorn går bättre men inte felfritt, ibland stannar den ändå men inte lika ofta som förrut. Jag har noterat att skvallerstrålen inte är som en stråle utan mer åt dusch hållet, är det impellern som är dålig då och kan det orsaka att motorn stannar. Jag har kännt på riggen efter en stunds körning och den känns inte speciellt varm. En grej till, när jag varvar upp motorn i friläge så bubblar det ordentligt ovanför kavitationsplattan, det kanske är normalt. Det sitter vad jag tror är ett vattenutsläpp där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova o rensa hålet vid kontrollstrålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem det visade sej att jag hade fått för grov bränsleslang.Bränslepumpem fixade helt enkelt inte att trycka upp bränsle,men när jag pumpade på blåsan gick motorn fint.

Jag bytte till en kortare slang och en med mindre dimension,då funkade båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...