Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
BMoon

Kylvattenintag och avgasutblås

Rekommendera Poster

Har haft en tråd om detta innan men rörde till det mer än nödvändigt så gör ett nytt försök.

Har nu ett tag projekterat för att bygga nytt avgasutblås och nytt vattenintag då de gamla sett sina bästa dagar. Det gamla var ju vattenintag och avgas i samma enhet. Då jag läst lite och märkt att det kan ge en ökad temperatur på intagsvattnet när man ligger stil så tänkte jag nu även dela på dem och sätta den på var sida drevet.

Avgasutblås:
Har tänkt mig ett rostfritt rör ut genom akterspegeln, 90-gradersböj och ner under vattnet där det slutar med en snedkapad vinkel bakåt. Bör gå halvtyst på lågfart och bröla på lite när man går upp i plan. På insidan av båten blir det ungefär som innan med ett nedvinklat vattenlås som kyler av avgaserna och kanske dämpar lite ljud. Kommer nog att byggas av 2-rör.

Vattenintag:
Det smidigaste vore kankse ett intag med sil som man monterar i botten av båten. Tycker dock dessa hade dels väldigt stora anslutningar och var allmänt dyra nere på båtaffären men främst så har jag dåligt med utrymme där det är enkelskrov att montera en sådan.
Hade därav även här tänkt mig ett rör på akterspegeln. I princip samma lösning som med avgaserna fast klenare rör och snedkapningen sticker ner lite under båten pekandes framåt.
Högtsa punkten hamnar ju lägre än vattenpumpen så jag tycker det inte bör vara några problem. Är dock lite fundersam på utformningen av det.
Räcker det är snedkapa röret och det sticker ner under båten eller ska det vinklas framåt på nått vis? Behövs det kanske någon sil vid intaget?
Innerdiamtern på det gamla intaget samt på pumpen är 12mm så lär ju inte behövs så stort rör iaf.

Vad tros, någon som vet bättre än mig (troligen) och har några synpunkter så tar jag gärna emot dem.

Bifogar en liten skiss på hur jag tänkt mig.

post-20309-1394235995,2201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på det gamla utblåset/insuget.

Vattnet kommer in nere till vänster genom silen och går genom akterspegeln via det gängade röret. Avgaserna in där uppe och ut där nere till höger.

post-20309-1394235995,2896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så två bilder jag hittat på vattenintag.
Verkar dock vara är man bygger extraintag till utombordare med visar principen rätt så bra.
Jag ska inte ha slang direkt utan vinkel in genom akterspegeln.

Inte mina bilder de sista två, men får hoppas ingen blir arg för att jag lånat dem...

Senast ändrad av BMoon | 01 juli 2009 | 22:35

post-20309-1394235995,3479_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...