Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Mutto

Backade i sten med min VP inombordare med SX-drev

Rekommendera Poster

Hej!

Backade i sten med min båt så min org alupropp fick en spricka på 3 cm, likt ett plåtsaxklipp :(

Kände på axeln efteråt som verkade fast å stum däremot kändes det som för bra spel mellan proppens och axeln flänsar, kunde dra proppen drygt 1cm fram och tebax utan axeln rörde sig.

 

Är det proppens flänsar som har gått sönder då axeln är av hårdare material?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, det finns hopp för det men en centimeters glapp låter ganska mycket tycker jag.

Hursomhelst måste du ju nu ta av propellern och kolla.

Om axeln ser fin ut kan du sätta på en ny propeller och provköra lite försiktigt. Var då mkt uppmärksam på vibrationer eller missljud. Om det verkar grönt där så kan du köra en något längre sväng och sedan direkt och vidare under sommaren regelbundet kolla oljan i drevet för vatteninträngning.

Vi får hoppas att det stannar vid en trasig propeller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Det var en svart bit som jag tror tillhör proppen som sitter bakom bladen 2-3cm lång, det blir längst ut på axeln, jag trodde den skulle hänga med proppen som oxå är svart när jag flytta den höger- vänster men den verkade ha släppt, sen var det brickor utanför den svarta delen, skulle den svarta delen sitta stumt ihop med proppbladen?

 

Det där med missljud är jag jätteofaren på, min VP 3,0 GL låter så mycket så det går juh inte höra drevet. Finns det några knep?

Kan jag kolla oljan i drevet med båten i vattnet eller måste man ta upp den då och då och kolla?

Mvh

 



Senast ändrad av Mutto | 28 juni 2009 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Löste många av mina trådsvar när jag nyss tog bort propellern. Det var låsmuttern till proppen som antingen lossnat när jag backade i eller tidigare pga mitt vibrationsproblem.

Så som det såg ut nu så har axeln klarat sig, den var stum och så! :)

Däremot undrar jag hur lager i drevet klarat sig efter att ha gått med en lös propeller?

Jag undrar också hur viktigt det är med balanseringen i propellern, då jag nu kommer svetsa ihop sprickan på 3cm tillför jag gods, dessutom bled det bladet lite merdeformerat/böjt ena sidan om sprickan.

Jag kommer nu först värma den och försöka rätta till den extra böjningen som blev, därefter svetsa sprickan och göra det bladet så likt de andra som möjligt.

Kommer jag kunna köra med denna utan att lagerna tar skada eller ska jag bara enbart använda denna som reserv och köpa en ny, vad rekommendera ni mer erfarna?

Mvh



Senast ändrad av Mutto | 29 juni 2009 | 19:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkt  utan att veta Foten

Sätt den reparerade proppen på en borrmaskin, spinn igång..då känner du om/hur stor obalans  den har (och var den finns känner /ser du).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värm inte bladen för guds skull o knacka inte finns inget värre om man ska laga en sådan,ha den som reserv o laga upp den hos en som lagar prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan hända om man värmer bladet?

Blir väl att köpa ny propeller då, var hittar man billigast en ny orginalpropeller?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aluminium ska kallriktas,vad som händer är väl att det kan spricka mera .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack wanmar!

Jag hittade org propp på Drevia.se  14,25X21 för ca 3500:-, drevia är väl samma som volvopenta? Mitt max varvtalsområde ska ligga mellan 4200-4600, med min org propp nu kommer jag ofta upp i 4800, är det läge att byta till en större propeller?

 

Mvh



Senast ändrad av Mutto | 29 juni 2009 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!

Den såg ju fin ut men jag har inte samma saker som ligger uppe på proppen som den bilden där, sen undrar jag var bussningen sitter på en propeller?

 

Sen funderar jag på en större då mitt maxvarv ligger 200 varv över ekommenderat nu, är det 14,25x22 som gäller då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min propeller utefter skadan, tror ni den går att fixa?

post-11157-1394235986,4136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle du rekommendera för propeller wanmar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle nog satsa på en 21p  orginal mercruiser 2612:-, 2oovarv för mycket gör inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så som det såg ut nu så har axeln klarat sig, den var stum och så! :)

Däremot undrar jag hur lager i drevet klarat sig efter att ha gått med en lös propeller?

Mjaaaa, vänta lite *höjer besserwisserpekfingret* du har varit på sten och fått stopp. Jag skulle kolla om axeln skevar. Den får kasta max 0,4 mm jag för mig. Så liten avvikelse ser man inte med blotta ögat när man snurrar på den för hand. Måste kollas med mätklocka. Inge bra för lagren att köra med skevande axel. Ja en ny axel är dyr, men drevras är dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, ska kika på dem!

Om du kollar på mina proppbilder ovan ska det sitta någon bussning mellan proppen och drevet eller hade det bara vara och smälla på den som den är ovan om den varit ok?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders> inne i proppen sitter det nån plastgrej som verkar har slirat när jag körde påplus att muttern släppte iom jag backade borde inte det lindrat axelpåfrestningen?

Jag håller med om att hade jag tagit upp båten nu så hade jag kollat axeln, men ta upp nu å missa sommaren för något som troligen klarat sig och det lär vara svårt att få hjälp fort med detta så jag får nog tyvärr chansa då jag älskar att vara på sjön :)

 

Wanmar> kan du länka till mercruiserproppen tack :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan du köpa hos närmaste återförsäljare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plast bussningen som förmodligen har gått sönder är med en ny prop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker såhär; när det lite hastigt tar stopp får du ett böjmoment från propellerbladet på axeln som kan göra den krokig.
Det är nog inte stoppet i snurret som är problemet, när snurret stannar är det nog infästningen i propellern som ger sig först.

Men föralldel;
- axeln är stål, proppen aluminium, dvs proppen är mjukast och böjer sig mest
- det verkar inte varit mycket fart bakåt att döma av bilderna
- du har lyssnat efter onormala vibrationer antar jag

Så har du redan lagt i sjön igen är det bara att åka och ev kolla upp i höst! :-)



Senast ändrad av Anders_St | 29 juni 2009 | 23:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevia tog 3500 för orgpropp och min lokala handlare är dyr som attan, så är inte få ditt pris på 2612:-, men jag ska googla de :)

Så den bussningen saknas på mina bilder och det satt inget kvar på axeln, den ligger väl i vattnet då:(

 

Tack för all hjälp så här långt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

priset är från generalagenten Brunswick marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders> Jag backa ut från min båtplats så hade backat ca 3m sen small det, Vi var en extra i båten å jag hade inte tiltat upp drevet lika högt så den neg ner när jag gasade, tomgången är så kass så man får skynda på lite, ska fixa till den nu :)

Har du nåt knep hur jag gör det?

Det ligger på ca 1000 varv nu och där rekommenderat är 650-750, likaså tar den en kallsup om jag kör lugnt och trycker gasen i botten men det tror jag beror på den storra cylindervolymen/cyl 3,L 4:a?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ursäkta glömm priset på propellern jag var inne på att du hade en mercruiser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack wanmar!

Men kan jag sätta en mercruiserpropp på SXdrev, trodde de var till alpha one?

Letade upp återförsäljare i mitt län och ser att jag ringde dem innan idag men de hade ingen propp till min båt. :(

 

Kan jag säga att jag ska ha  en propp 14,25x21 till mercruiser som de säljer?

 

Det är jag som ska ursäkta för att jag inte nämnt de men jag har så många trådar igång för jag vill ha igång båten till min lediga dag på onsdag så jag glömde av att skriva i denna.

 

 



Senast ändrad av Mutto | 30 juni 2009 | 00:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inte riktigt säker om mercruiser propellern passar på sx drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tag på en propeller verkstad nu som kunde ta det idag men måsta bara dubbelkolla en sak. :)

 

Han sa att man inte behövde balansera propellern när det var så liten skada, instämmer ni med det?

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...