Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Bobban_BF

Frågor om Elpto 90 hk

Rekommendera Poster

Tja

Har en Mercury Elpto 90 som gått ca 30 timmar på min big fish 580.

Den gör ca 28 knop med 2 pers i båten men varvar endast 5000 rpm.

Motorn sitter så långt ner det bara går men hade tänkt mig att flytta upp den något samt ny propp,frågan jag har är hur mycket man kan varva med denna motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5500 varv/min kan motorvarvet vara.
1 tum ändring i stigning på propellern ändrar motorvarvet på fullgas ca 150-200 varv/min.
2 tum lägre stigning kanske blir bra.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tacktack, nån som vet hur stor org proppen är? hade helst sett att jag enbart behöver byta propp för att nå högre varv och toppfart?!....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern är anpassad efter båt och motor

ex jag har en Mercury Elpto 90 som sitter på en Örnvik 530 Flamingo båten väger 780 kg packning o bensin mm

Då funkar det bäst med en propp 13,25 X 17 P då varvar den 5500

// Peppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej,vad når du för toppfart (bara kul o veta)

Min båt är inte heller den lättaste väger ca 100 kg mindre änn din enligt pappret.

vill ju gärna inte köpa grisen i säcken ifall jag nu byter propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en Mariner 90 -99a ELPTO (lika som Mercury) Den sitter på min Flipper 575à och jag åker 38 knop på gpsèn vid 5500v med 3 pers i båten. Ska även tillägga att jag har en Ballistic 13-1/8*21 monterad. Jag är helnöjd med motorn. Stark som en fa.....

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter härligt,ingen lätt båt de där heller?

Jo stark är den,bra acc men lite låg topp anser jag då farsan hänger på med sin 40 hästare,visserligen mindre båt men ändå ;)

Har mailat propeller trim för att se vad de säger,verkar vara en djungel de här med proppar ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som kan org proppens storlek?

Kmr inte riktigt överens med återförsäljare jag mailat om propp stigning osv,några räknar nämligen med att jag ska höja motorn men helst inte? vettitusan hur jag ska göra,vill få upp na i lite mer fart ju! (med bättre fäste utan tappad acc)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur sitter antikavitationsplattan i förhållande till kölen nu då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

antagligen för långt ner,kanske skulle höjt motorn 2 hack o sedan köpte en propp efter det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen för långt ner?

Det kommer bli dyrt för dig att hissa och köpa propellrar på måfå.

Ligger antikavitationsplattan i höjd med skrovets lägsta punkt?

Ut och mät för bövelen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om du hissar motorn kommer den att varva mera med befintlig propp.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Så här kan du göra för att kolla hur högt motorn sitter.

Notera den fina ProppenTungan

post-3037-1394236001,0797_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lätt med båten i vattnet,får nog dra upp skrället skulle jag tro.

Men hissar jag med org propp så tappar den ju ännu mer fäste änn vad den gör nu,inte sant?

Så om motorn ligger för lågt ska jag hissa 1-2 hack o sedan köpa en propp efter det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så.

Båten står på land med en motor som är höjd 2 hål.

Detta gör jag som test då motorn låg bara ca 5 mm under skrovets botten (inte hela motorn utan den där plattan ;)

Propellerns storlek= 13x18

Antar att jag får upp varv fart nu,ska i med skrället igen på fredag, vad blir nästa steg för jag antar att den lär släppa änn mer vid skarpa girar nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bör som du säger kavitera mer i girar efter hissningen. Kommer att gå marginellt snabbare rakt fram pga hissningen. Dvs ngn knop eller så. Varför inte byta prop till en med mindre stigning? Vilken typ av propeller har du? Verkar helt galet att den kaviterar i svängar med kavitationsplattan 5mm under båt botten! Lägg gärna in en bild!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte var du bor men Ballistic stålpropellrar är bra alroundpropellrar med bra grepp och effektiva så kanke kunde vare nåt att satsa på om du skall ha ny propeller. T ex Propelletrim säljer dessa och där har du bytesrätt tills du hamnar rätt.

Här har du ett propellertest som indikerar att Ballistic är effektiva propellrar:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0

Notera den låga slipen på Ballistic propellern.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är verkligen skit svårt de här,ska se vad den går för imon,måste ju se vad den varvar som max sen utgå efter det,vill gärna upp i högre marchfart då det är den jag uttnyttjar mest,visst bra accerlation för all del men jag ser heldre att båten marchar snabbare dock får den inte bli så slö att de tar för lång tid innan den når max fart.

Men om jag går upp i propp storlek kmr inte motorn varva mindre då och gå snabbare? bättre fäste bör jag även få iom att proppen inte ger vika vid girar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ni,nu är de bättre fart på grejjerna :) gick kraftig sjö idag men hittade ett ställe där de var lite lugnare o på den sträckan hann jag få upp båten i 33 knop enligt gps´ en sen fick jag slå av pga djup dyk :)

så jag hann inte mixtra med intrimmningen helt men jag vet ijalla fall att de gjorde skillnad o båten känns rappare o svänger även lättare.

Göran på drev,se har hjälpt mig en hel del så nu är en propp beställd,blir till att testa en 13,25x17 propp,bara te o byta om de inte ger nått nämnvärt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Kul att det gav resultat. Hur blev det med varvet? ökade det?

Skam den som ger sigCool

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt o säg då jag hade för mycket annat att ha koll på igår men den blev bra möe piggare samtidigt snabbare.

Ska ut o leka lite när vädret tillåter,ska bli roligt o se vad en propp kan åstadkomma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så,nu har jag testat 3 olika proppar med varierat resultat.

13,25x17   13x19    13x20

Som mest så har motorn varit höjd 3 hål o jag fick då en båt som gjorde strax över 35 knop med 13x20 proppen men varvtalet låg då på ca 5200 o den va ju inte överdrivet pigg o den bettade inte särskilt bra i girar heller utan slirade mest runt o tuggade luft.

Sämst funkade 13,25x17 proppen fartmässigt,båten blev väll något rappare rakt fram men även denna tuggade vid långa svängar o gaspådrag (motorn där jag har den nu,dvs 2 hål upphöjjt) så det jag kan säg om detta är att för min del är det absolut inte värt pengarna utan det funkar bäst med den alu propp jag har på nu.

Stort tack till alla som hjälpt mig o främst till Göran på drev.se  guldgosse!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...