Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Augustsailer

Uppfunnigt miljövänligaste motorn i historien!

Rekommendera Poster

Till alla er som tycker den skall flyttas och stängas, det finns väl ett enklare alternativ.

Ge fan i och läs den!!

Så kan vi som tycker det verkar intresant få läsa utan er döskallar som bara skriver massa skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du tycker om att läsa om perpetuum mobile och liknande så innebär det inte att det ska avhandlas på MG:s seriösa forum-avdelning.

Tråden hör hemma på DöSnack!

ps. Om du tycker att vi döskallar bara skriver en massa skit, så ge fan i att läsa det. ds.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ååh, vet inte vad jag skall svara. Du verkar ju inte helt 100.

 

Jag hade gärna låtit bli att läsa erat skitsnack, men när man läser tråden så läser man det varken man vill eller inte. Jag om du nu tycker det är så ointresant, varför orkar du ens lägga ner tid och bry dig på att kommentera ngt som du inte tycker är bra?

Tar upp massa onödig plats i forumet som du säger ?  det kanske tar upp 3 mm av din skärm så farligt är det väl inte ? Eller du kanske e sitens polis som måste slå på stora trumman när du tycker att ett inlägg har hamnat fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå, har du överhuvudtaget förstått vad du har läst? det du svarar Flipper går ju stick i stäv med vad du själv skrev i ditt svar till honom i tidigare inlägg....Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst i 30 min och mina hantverkar ögon gör ont, blir det nån motor. Detta va en rolig tråd. hade vart ennu roligare och se bevis. god natt folket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Uppmaning till trådskaparen.

Hur har det gått med motorn?

Skriv några rader även om det inte är positiv med avseende på motorn.

Det vore positivt för snacket här.

Som jag sade tidigt i debatten så kan vi inte skapa energi, bara omvandla. Men om dina transfussioner från ett media till ett annat förlorar mindre på vägen än andra system så är det ändå en vinst.

Frågan är, gör din motor och systemet det?

Om ja, så har du lyckats.

Om nej, svara ändå så vi slipper tjafsa i den här tråden och kasta paj.

Svara äru snäll.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada!

Det är jätte svårt att förklara hur den fungerar utan att förklara hur den fungerar.. (ologiskt?)

Men grejen är att ta energi ( i det här fallet flytande kväve) och använda det i ett fordon. Här är ett försök till förklaring; Du tar en stor massa energi (kväve) knöcklar ihop det till en mindre massa (flytande kväve) släpper lös den ihopknöcklade massan och driver en motor med det. Som en ångmotor med vatten. Det jag har är lite mer praktiskt dock.

Flytande kväve har en stor energi i sig det gäller bara att hitta ett sätt att använda det rätt. Jag har en prototyp som gör just det. Tyvär så står projektet helt still nu och det kommer inte hända något mer fören i vår och då kommer mer förklaringar.

Mvh// August!

 

post-29975-1394236224,3537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, men idén är ju inte ny och prototypfordon finns redan: http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_nitrogen_vehicle

Fördelen med flytande kväve är att man kan framställa den med hjälp av elektricitet men nackdelarna är många. Processen kräver mycket energi och msn kan inte framställa så stora mängder åt gången. En annan nackdel är att kvävet i flytande form hela tiden förångas och även om förvaringskärlet är bra så kommer det att vara tomt efter ett par veckor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... roligt om det nu inte stämmer :) KOm på att det var ett tag sen jag läste den här tråden och sökte upp den! Nu ligger den överst igen och inte har han loggat in än... Vart nog inte så lyckat det där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofattbart att han inte varit inne här på MG varje dag och berättat hur det går. Så vänliga kommentarer han fick och öppenhjärtligt trevliga alla var.

Konstigt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ledsen att det tog lite tid! 

Tänkte bara säga att motorn fungerar utan konstigheter och har 98% i verkningsgrad, håller nu på med en helt ny motor, istället för kolvmotor!

 

Hörs snart igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått patentet då? Det måste ju vara värt en del...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr, men ska söka det och då frå jag iallafall ensamrätt även fast jag inte får patent. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

98 % i verkningsgrad?! Om du lyckats med det så är det ju helt vansinnigt att sätta igång med ett nytt projekt...vad försöker du uppnå med en ny motor...100 % verkningsgrad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för att få ner bränsleåtgången. Den är ganska törstig just nu, motorn genererar 3,3kw och 72Nm vid 120 rpm och då drar den 5L/h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror jag inte att ordet verkningsgrad är riktigt korrekt.

Saxat från vikipedia:

[Verkningsgraden] är en kvantitet som anger hur mycket av ett systems energi som går att utvinna till användbart mekaniskt arbete.

En motor med 100 % verkningsgrad en fysisk omöjlighet eftersom man alltid förlorar en hel del energi i bland annat friktion. 

Enligt Wiki har en normal ottomotor runt 30 % verkningsgrad och med bensinens energiinnehåll på 43 MJ/kg (megajoule/kilogram) gör det att man bara får ut knappt 12 MJ/kg.

Med andra ord kan en motor med 98 % verkningsgrad per definition inte dra för mycket bränsle och behöver därför inte förfinas för att få ned bränsleförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite rikare, lite mer positiv till att det finns de som försöker göra något.

Vissa kommer misslyckas och vissa kommer lyckas.yes

Det fanns en kille som forskade med el för många år sedan. Han upptäckte elektromagnetismens effekter med magnetfält runt en elektrisk ledare av misstag.

Resultatet blev, elektriska motorer, generatorer, transformatorer osv.

Tur han vågade prova lite.

Har för mig att han var dansk.

Hade man tryck ned honom lite mer hade han kanske eldrig vågat experimentera.

 

Samma med upptäkten av penicilin, ett misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen är värmeelementet den enda apparat mänskligheten har uppfunnit som har i närheten av 98% verkningsgrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättar mig det ska faktiskt stå 96%, friktion är det enda som sätter in i denna motor. 

Men personligen tycker jag inte att kolvrörelsen inte är effektivt nog. Det borde gå att få någon % mer med någon annan slags motor, jag har gjort en ritning på en nu som jag tror kommer fungera väldigt bra. 

For all you haters out there, skulle vara kul att se vad ni gjort för nytta i erat liv, sluta klanka ner på mig som försöker göra något gott för miljön. Oljan kommer ta slut snart och jag jobbar bara på en annat drivmedel. Till er andra! Tack ska ni ha för er feedback det har hjälpt mig på traven!

 

/August 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...