PaZe 0 Postad 27 Juni , 2009 Har nyss köpt en Safir Cabin. Vart ser jag villket drev som sitter på den? Motorn är en B20, bestyckad med dubbla strömberg CD150. Det har varit mycket strul med motorn, nu efter 3 veckor har jag ännu inte vågat ta henne på nån längre tur från hamnen : ( Och nu när vi (förhoppningsvis) fått det mesta att fungera, så tyckte vi att drevet låter lite. Svårt att beskriva exakt, men lite plågat eller som det går trögt? Är det svårt at se hur oljan i drevet ser ut, när båten ligger i vattnet? Tacksam för tips o råd! Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 27 Juni , 2009 Hur set drevet ut? Lite rundat i formen och klenare så är det 100-drev, lite fyrkantigare och klumpigare så är det något 200-drev. Du måste ju ha drevet i nedfällt läge för att kolla oljan. På min båt ligger hela drevet i vattnet och jag måste därmed ta upp båten för att kolla oljestickan om jag inte vill få vatten i drevet. Har du inte kollat/bytt oljan innan sjösättningen??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 27 Juni , 2009 Hej! Gå in på min hemsida http://safircabin.se/100b.php där ser du hur ett 100-drev ser ut. Ser det inte ut så är det antagligen ett drev i 200-serien. Safir Cabin såldes från början med antingen 100-drev eller 270-drev har jag för mig. Mvh, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaZe 0 Postad 6 Juli , 2009 Naivt o dumt, men Tanten jag köpte båten av sa att den var servad, och eftersom jag inte är så insatt i båtägandet ännu så trodde jag på henne : ) Nåväl, nu vet jag bättre. En dyrbar erfarenhet dessvärre! Det visade sig att det gått in vatten i drevet, och efter en kort provtur så började motorn att tappa orken. efter lite testande så insåg vi att det var vatten i drevet och att nåt i det håller på att nypa! Motorn svara på gas i friläge men med drivningen inkopplad så orkar den inte. Så det blir att ta upp henne, frågan är om man skall renovera eller försöka skaffa ett annat? Någon som har erfarenhet av att renovera ett drev. Det är ett 200 drev, vilket vet jag inte. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser