Gäst sdk780 Postad 26 Juni , 2009 Hej! Jag har varit lite fundersam över motorinstallationen i min nyligen inköpta Ancas Queen 24 och förstått att motorn inte var original eftersom den monterade B30'an sticker ut för långt och ett fuskbygge till vägg finns mot motorrummet. Nu upptäckte jag att för att få plats så har man även skurit bort större delen av ett tvärgående skott och därmed försvagat skrovet. Jag började bli misstänksam när jag såg att motorkuddarna var monterade på plankor!! Nu har jag köpt den för att renovera men tror jag satsar på ett helt nytt motorpaket där längden på motorn är kortare och där jag kan återuppbygga skottet och få en snygg vägg mot motorn i sittbrunnen. Tänkte först en renoverad B30 men avstår från den iden trots att jag köpt en sötvattenskyld extramotor för att renovera. Kan Yamarin vara något? motor/drevpaket? Hugaligen dock hur en del har tummen mitt i handen Senast ändrad av sdk780 | 26 juni 2009 | 23:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juni , 2009 Hej, Funderar du på att köpa en annan båt eller? Tänker på din fråga : Kan Yamarin vara något? Din andra fråga: motor/drevpaket? - menar du lämplig motor och drev till din Ancas Queen 24? Eller lämplig motor i en Yamarin (ovisst vilka modeller du funderar på)? PÅ din första fråga. Ja, Yamarin kan vara något dels för att de gör bra båtar som har väldigt bra sjöegenskaper dels för att de är bra kvalitet (måndagsex kan förstås finnas som överallt annars där saker tillverkas). PÅ din andra fråga. Om du tänker på din Ancas Queen 24 så är det väl igen ide att slänga i en motor med för många hk i alla fall då båten kanppast är känd för att gå bra i högre farter typ fortare än 25 knop där båten börar ha tendenser till skärningar. Kör du mycket kanske en diesel kunde vara nåt? Kör du inte så mycket varje säsong är nog en bensinare rimligare då den oftast blir billigare i inköp men även om den drar mer och du kör inte så mycket lider inte plånboken allför mycket. Om du ändå verkar ska bygga om motorbädden behöver du ju inte bry dig om att ny motor skall passa i gamla infästningar. Enklast är väl att hålla sig till Volvo Penta kanske? Vilka motorer kunde det sitta som orginal i en Anqas Queen 24 när de var nya? Vad jag läst varierade det mellan 100-130 hk. Det blir väl VP AQ100 - VP AQ130. Vilket drev som är bäst till dessa vet jag ej. /Bo Senast ändrad av bossee | 27 juni 2009 | 00:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 27 Juni , 2009 Det måste vi fåse bilder på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 27 Juni , 2009 Yamarin? Du kanske menar Yanmar? Jag skulle nog rekommendera en VP Aq 151 med ex.vis 290 drev. Trevligt motorpaket grundat på B230 motorn,146 hk. Brukar gå att få tag på begagnat till hyfsade priser. Annars är det väl V6 som gäller om du vill ha mer effekt och kortare motor. Bara du har plats förövrigt i motorrummet. Då finns ju VP 4.3L på 205 hk men det kanske är i mesta laget, vad jag hört är ju inte båten lämpad för högre farter precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Juni , 2009 Hej! Jo jag menade ju Yanmar (jag hade just suttit och läst en båttest, om Yamarin...) Ärligt talat så önskar jag få lite inspel om deras produkter. Sen skall det inte in någon liten 130 hästare i båten, båtar skall övermotoriseras, det är inte motorstyrkan som blir för hög för en båt utan hur den framföringsansvarige hanterar effekten. Har man som jag mycket utrustning för långa turer så behövs effekt för att snabbt komma upp i plan inte för att nå en viss toppfart, Ancasen är lättdriven och går bra i sjön om vågorna inte är för höga (plant skrov) Skottet skall byggas upp/repareras och en motor med begränsad längd skall in, det lutar väl åt en V6 eller 8 bensin och det skall vara nytt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Juni , 2009 Rubriken är nästan som att kasta stenar i glashus Frågan tillbaka blir om hur du gjorde inspektionen före du köpte båten? Rimligtvis borde du sett hur illa motorinstallationen var och att du då troligen skulle behöva åtgärda detta. För inte har du köpt den obesiktigad? Om du nu vill göra ordning båten och t.ex. skaffa en V6:a så är Mercruiser ett bra alternativ och det finns prisvärda alternativ både med egen import eller firmor som fixar sådant. Har du inte tummen mitt i kan du säkert fixa installationen själv. Sök på blocket så hittar du en del. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Juni , 2009 Hade skrivit ett långt svar men Maringuiden är tidvis så trög så hela texten försvann p ga timeout, svarar senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser