ahaa 2 Postad 26 Juni , 2009 Jag har köpt en suzuki 15hk 4taktare från 99 som saknar servicehistorik. den går bra och kylvatten kommer. Vad bör jag kolla/byta innan jag använder den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juni , 2009 1. Byta växelhusolja (och ny packning på nedre skruven sen så det håller tätt). 2. Byta motorolja och oljefiltret. 3. Ev nya tändstift men de du har kanske klarar denna sommar vad vet jag. Korrekt modell med korrekt gap. 4. Ta loss propellern och fetta in propelleraxeln med vattenfast fett. detta för att vara säker på att propellern ej får nån chans att rosta fast. Sätt i ny saxsprint el motsvarande när du monterar tillbaka propellern på axeln igen och drar fast den. 5. Spruta fett i alla fettnipplar på motorn. Lägg även på fett på alla rörliga delar vid motorn som gasmekanismen. 5. Kolla att dödmansgreppet fungerar. Köp en användarhandbok och en verkstadshandbok om du skall mecka själv i framtiden. Marinshopen har säkerligen. Övrigt du nog kan vänta med till i höst/vinter i samband med service/vinterkonservering: * Impeller kan du nog vänta med till i vinter att byta då det är lite mer pyssel att byta det då växelhuset måste tas av, visserligen inte så jättesvårt men har man aldrig gjort det förr kanske inte läga göra det nu mitt i sommaren. Har impeller aldrig bytts sen 1999 dvs på 10 år är det definitivt dags att byta impeller nu (jag byter t ex var 3:e år, även om de håller längre i regel jobbar jag lite i förebyggande syfte). * Jag vet ej om det är kamrem eller kamkedja på Suzuki DF15 men om det är kamrem i gummi skall den bytas ca vart 5:e år (brukar vara däromkring på de flesta fabrikat) eller efter x antal gångtimmar (t ex 1000 tim). Har den kamkedja behöver den aldrig bytas i normala fall. * Ventilspelet skall justeras i samband med service så ta reda på vad det skall vara och kolla eller låt kolla vid nästa service. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 27 Juni , 2009 tackar så mycket. Någon annan som vet om det är rem eller kätting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
upsetter 0 Postad 30 Juni , 2009 En rem. Allmänt viktigt, kolla så att kylningen verkligen funkar. Piper den något när du startar? Impellerbyte på denna modell är ganska enkelt även om man har tummen mitt i handen (som jag En lättåtkomlig dubbelgängad mutter till växelstången, lättast om du skruvar upp den några varv med växeln i friläge o sedan lägger i framåt på reglaget (stången ner i växelhuset står då kvar i friläge och du får slack nog skruva isär) Ta bort 4 bultar ner till växelhuset, dra ner hela paketet försiktigt, huset till vattenpumpen sitter med 4 skruvar, lossa dessa och lyft av från axeln, när du plockar av impellern kolla så att du inte tappar bort den lilla kilen! montera sen ett kit med ny packning osv, se till att impellern hamnar i rätt riktning, bygg ihop igen! Senast ändrad av upsetter | 30 juni 2009 | 11:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uler41 0 Postad 3 September , 2009 Körde en tidig vit df15 på min lilla askeladden 14 på vänern efter lax ett tag. ruskigt fin motor som drog ca 0.3l/dist i både trolling och max fart. lyckades inte tömma 12l tanken trots att motorn gick mer än 12h i sträck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser