Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
hajenhajen

Svårt styra, seg ratt...Vag göra?

Rekommendera Poster

Har en ryds 478, men ratten har blivit trög styrd, vad kan jag göra för att den ska gå lätt att styra ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har hydralstyrning, kolla oljans nivå och kvalitè=ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vad som går trögt, koppla bort teleflexen, styrkabeln från motorn. Kolla om det är motorn som är trög att svänga eller om det är vajern i styrkabeln som kärvar.

Är det motorn som är trög så fyll på marinfett i alla smörjnipplar och sväng motorn fram och tillbaka tills den går lättare

Är det kabeln så kolla att den inte har hamnat i en konstig böj, har ett skadat hölje eller rostat fast i någon led, går att smörja vajern om den löper dåligt innuti höljet men enklast är att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan även kolla så att det inte är något enklare fel.

Är det bara i hög hastighet --- detta är normalt, eftersom du inte har hydralstyrning.

På min 478 (årsmodell 2005) fanns en liten skruv på undersidan av ratten, där man kunde ställa in hur trög vridningen skulle vara.

När motorn är avstängd kan du även prova att för hand vrida motorn i sidled. Kanske kan du se något som verkar fel. I nästa steg skulle jag koppla loss styrkabeln och se om det är motorn eller kabeln som går trögt. Därefter som ovan (smörja).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...