Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
antonarv

Flipper 630 vs 640 vs 666

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att köpa min första båt till nästa säsong.

Har väl nästintill bestämt att det blir en ht och en Flipper.

Inuti så är väl skillnaderna mellan båtarna inte så stor förutom att 640 är äldre.

Prismässigt skiljer det såklart mellan nyare och äldre men det jag funderar mest över är motorvalet.

Inombordare på 640,666 eller utombordare på 630,640.

Hur mkt skiljer det i bränsleförbrukning, vilken är miljövänligast? (räknar bort dieseln på 666 som är för dyr). Skiljer det mkt i ljudnivå på en inombordare från 2000 talet jämfört med en modern fyrtaktsmotor?

Kanske ngn kan rekommendera en annan, likvärdig båt med samma kvalitetskänsla?

Många frågor, hoppas ngn kan ge svar.

Mvh Anton

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om det är första båten ärt det enklast med en utombordare. Inombordare är lite mer pyssel med vid vinterservice och konservering än utombordare och så har du bäljen och drevet som är mer komlicerat. Men är det stor stöldrisk där du skall ha båten så kan inombordare vara att föredra.
Flipper 630 med 115-150 4-takt är väl kanske det som ligger närmast tillhands om plånboken tillåter.
Andra HT båtar runt 6 meter:

Yamarin 5930/59 HT med 115 hk 4-takt.
http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1742
http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/2008 uudet videot/59ht.wmv
http://www2.yamarin.com/static/img/5930.wmv

Ryds 20 Family (imombordare, Mercruiser 4.3 liters MPI)
http://www.ryds.se/modeller/Inombordare/20family.aspx

Om du skall ha inombordare så finns Flipper 666 HT med Mercruiser 4.3 liters med MPI som väl är lika miljövänlig som en modern utombordare 4-takt med EFI eller 2-takt med direkt bränsleinsprutning. CARB 3 Star skall du kolla att motorerna klarar i så fall.
Exempel:
http://www.blocket.se/jamtland/Flipper_666_HT_2005_21582309.htm?ca=7&w=3

Om motorutrymet på inombordare är välisolerat kan ljudnivån bli något lägre än en utombordare men nya utombordare är väldigt tysta utom på höga varv där de väsnas en del.
Har själv en Yamaha F115 4-takt.

Bränsleförbrukningen mellan en Mercruiser 4.3 liters MPI jämfört med låt säga en Mercury 150 hk Verado eller annan 4-taktare i den storleken är nog inte mycket att orda om. Kör du normalt och inte ligger och suletr på fullgas för jämnan så är det ingen större skillnad.
M a o inget att lägga så jättemycket krut på vilken som är snålast, din körstil och hur mycket du latsar i båten kommer ha stor betydelse också. Du kan ju köpa en bränsleflödesmätare om du vill ha mer koll på förbrukningen.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en 630 av så ny årsmodell som möjligt med en fyrtaktare. Det borde vara den modell som ger mest för pengarna i dagsläget. Som skrivets är inombordare lite mer pyssel med. Till dess fördel är väl badbryggan som du inte får med utombordare. Stöldrisken för större och tyngre utombordare med 100 hk och uppåt är ganska liten så den ska inte vara avgörande för val av motor tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På pappret blir en 630 med utombordare snålast och mest miljövänlig men som tidigare har skrivits så är det inte så mycket att orda om.

Däremot är flipper 630 och 666 betydligt modernare skapelser än 640 och det borde avspegala sig i hur de uppför sig på sjön, visserligen har flipper 640 körts i Roslagsloppet med 225hk med hur bekväm den färden va har inte beskrivits Glad

Äldre flipprar har allihopa en ganska flack bottenvinkel för att vara stabila i hamn och kunna köras med mindre motorer och med låg planingströskel. Detta på bekostnad av att de är rätt stampiga när det blåser lite.

Jag skulle satsa på en 630ht, behöver inte kosta så mycket då denna modell funnits i över 10 år på marknaden. Kan vara idé att satsa på en äldre båt med originalmotor till ett bra pris och byta motorn till en ny.

Kolla flipperbat.se för mer info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla inputs.

Har varit inställd på att en inombordare är bättre men kanske får tänka om, speciellt att en ub är mindre komplicerad att hålla på med gillar jag, är ingen mekare direkt.

En sak jag inte tänkt på är ombordstigningen, smart på Yamarinen med öppningsbart fönster. Tåls att tänka på då vi har både en liten grabb och en hund.

/Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 59HT och är jättenöjd. Kan du tänka dig en lite mindre båt än flipprarna så är den nog det smartaste alternativet. Vi har en F100 på vår och det funkar utmärkt. Pkte 7 pers igår och inga problem med planing eller dyl. Som kontruktion tycker jag den känns modernare än alla flipprarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om ni som svarade mig vet vad ni snackar om, och säkert ni andra också Glad så jag kastar ur mig ytterligare en fråga.

Har fått möjligheten att ratta en Aquador 26 ht. Undrar nu om det är stor skillnad/mkt svårare (eller kanske rent av enklare?) på att manövrera en båt i den storleken jämfört med en ht runt 6 meter?

Ngn med erfarenhet från båda båttyperna?

Mvh Anton

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått möjligheten att ratta en Aquador 26 ht. Undrar nu om det är stor skillnad/mkt svårare (eller kanske rent av enklare?) på att manövrera en båt i den storleken jämfört med en ht runt 6 meter?

Aquador i den storleken 26 fot / 7,94 meter är i en annan klass vad gäller det mesta om du jämför med de andra båtar du hittills funderat på.
En riktig bobåt för den mindre familjen. Inombordare med  möjlighet till dieselmotor. Båten är i en storlek där en bogpropeller underlättar vid tilläggningar. Man bör formodligen ha trimplan, ytterliggare en sak man får lära sig att använda. Förutom inköpspriset som rakar i höjden jämfört med det du funderat på tills nu så drar det med sig en annan kostnadsbild för underhåll, ev större bryggplats, svårare att själv sköta iläggningar och upptagningar, dyrare försäkra troligen med h t det ökade försäkringsvärdet - kort sagt dyrare och mer av allt (postitivt, som negativt främst ökade kostnader för båtägandet).

Räkna noga på vad det skulle kosta årligen att äga och köra en Aquador 26 HT så du är beredd på kostnaderna i så fall.

Tror inte jag skulle välja en Aquador 26 HT som förstabåt, men omöjlig att hantera för en som är ny på sjön tror jag inte den är, lite hjälp på traven i början så klarar nog de flesta en sån båt om man sen tar det lungt åtminstone första säsongen. Det svåraste blir nog att lägga till vid bryggor och sådant med en såpass stor båt för en som är ny på sjön, speciellt i vind.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 30 juni 2009 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar frågan, så handlar den om skillnaderna. Jag har haft liten båt med utombordare förut och i min ungdom ofta åkt HT kring 6 meter, men har i höstas bytt till en Aquador 26 HT, så jag tror jag kan jämföra:

Fördelar med 26 HT: (1) bogpropeller finns på nästan alla 26 HT och är en STOR fördel när man ska lägga till, både vid bryggor och öar. (2) Trimplanen tar ett tag att lära sig, men även båtar kring 6 meter utan trimplan lutar rejält om det blåser från sidan. Jag är glad att ha trimplan. (3) Duoprop tror jag alltid sitter på båtar i denna storlek, vilket gör det lättare att manövrera lika lätt åt både styrbord och babord (annars bör man alltid gå in till bryggor och vända åt samma håll). (4) Taxidörren fram är en fördel om man har barn eller vill kunna lägga till själv, åtminstone jämfört med en Flipper HT. (5) så här stora båtar har ofta elektriskt ankarspel med fjärrkontroll, vilket är en stor fördel om man ska fixa förtöjningen vid en ö själv. (6) Att kunna öppna en dörr och gå ut på badbryggan bak är förstås också en bekvämare lösning när man ska lägga till. (7) Ligger stadigare i vattnet, så länge vågorna är små. (8) Går tryggare i sjön när det är större vågor.

Nackdelar med 26HT: (1) Stor och tung, om det blåser lite så orkar man inte med handkraft vrida båten rätt utan man måste lära sig att använda två linor, samt förbereda förtöjning med linor fästa på rätt ställen innan man går in till en brygga. (2) Jämfört med en båt med utombordare så är den trögare att svänga, dels för att den är längre, dels för att drevet på en inombordare inte går att vrida lika mycket. (3) Om man ska in på grunt vatten så går det inte att vinklar upp drevet lika mycket som en utombordare, drevet sticker alltid ner mer än botten på båten. (4) Som nybörjare så är det väldigt många knappar att hålla reda på, så det är svårare att lära sig själv och andra hur man kör båten. T ex tycker jag att det är frustrerande att det inte finns någon mätare som visar hur trimplanen står, man måste först ta upp dem max och när man sänker ett så tar det några sekunder innan det ger effekt (plus att även styrningen då påverkas).

Totalt sett tycker jag att 26 HT med alla extra hjälpmedel är bättre att använda, det är  lättare att göra det jag vill med båten. Men den tar längre tid att lära sig och en så här stor båt kräver ett större engagemang (den är ett fritidsintresse, inte bara ett transportmedel).

post-15068-1394235993,8196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...