perhill 0 Postad 19 Juni , 2009 Hej, familjen är i valet eller kvalet mellan att köpa en Windy DC eller Draco DC i storleksklassen 22-24. Är det någon som känner till hur man bör lägga service på den typen av båtar, vilka service:ar ska man göra när? Kort och gott - vad säger Era erfarenheter kring dessa maskinerna? Glad Midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juni , 2009 Antar det är lite äldre Windy du funderar på. Rejäla kvalitetsbyggen vad jag vet men tunga och kräver stark motor t ex Windy 24 DC. Service: antar du tänker främst på motorn. Vinterkonservering som alla andra inombordare med byte av motor- och drevolja, filter, konservera kylsystemet så det ej rostar och frostspränger osv. Byta bälg till drevet ca vart 3:e år nåt sånt, byta impeller vid liknande intervall osv. Finns serviceschema att följa som brukar stå i handboken till motorn/drevet. Windy 24 DC är rätt maffig men är som sagt rätt tung och beroende på årgång kan en ny motor behövas inom överskådlig framtid då de ej håller i evighet. Finns lite tester att köpa på t ex Windy 22 DC och 24 DC. Vet t ex att jag läst den där windy 24, flygande besiktning (Båtnytt nummer 03, 2003), de hade bytt motor i den vet jag:http://www.maringuiden.se/medlemsprodukter/battester/;showb=w Finns även tester på Draco om du kollar under D. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perhill 0 Postad 21 Juni , 2009 Hej Bo, tack för ett utförligt svar. Ska kolla in testerna som du nämner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 22 Juni , 2009 Hej! Som Windyägare måste jag ju räcka upp handen och ropa Hurra! Vi använder vår 22 dc till dagsturer, där är den perfekt. Sjöegenskaperna är suveräna och med Merc 4,3 LH (205 hk) kan vi tuffa omkring i ca 43 knop! Ang servicarna är detta avhängigt vilken motor du har, om den är sjö- eller sötvattenkyld t ex. I alla fall, vi trivs jättebra med vår båt och vi tänker inte sälja den! Hör av dig när du hittat en! Hej hopp, /E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser