Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Augustsailer

Vems fel är det? Ska jag betala?

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag köpte en Force 50 hk lång rigg för 5500 utan reglage och förra ägaren garanterade att den skulle gå och vara komplett. När jag skulle sätta den på min båt så visade det sig att det skulle vara kort rigg på min båt så jag lade ut den på blocket direkt.

En kille ringde efter ca 2 dagar och frågade om jag ville byta min motor mot 2 st evinrude 40hk och 2 st reservdelsmotorer (en 28hk och en 40hk) från 1967, min båt är samma årsmodell så jag tänkte att det kan jag väll göra.

Så han kom och vi bytte motorer med varandra. Han ville ha 1000 kr imällan först men jag kunde inte det och han gick med på att byta rakt av.  Jag sålde exakt så som jag köpte den och sa exakt som den killen ja köpte motorn av sa till mig.

Idag ringde han och sa att upphängningen (det som man hänger på akterspegeln) inte var till en force utan var till typ en 20 hästars mercury (????:S) och att det inte satt ngt luftfilter på. Han säger att JAG blåst honom även fast jag inte sagt ngt som inte är sant och han vill ha 1500 kr för det..?

Ska jag betala och vad ska jag göra?? Problem!

 

Tacksam för snabbt svar då jag ska ringa honom imorgon och berätta!

Mvh August

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste du kolla om det finns någon möjlighet att det är en 20hk upphängning och sen tycker jag att killen fick väl kolla lite själv på motorn när han köpte den.

Sen tycker jag att det var fel av dig att säga samma sak om motorn som killen du köpte den av, du vet ju inte om det stämde.

Bättre att säga som det är, att du inte har provat och säljer som den är.

Men det är min personliga uppfattning.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia. Jag förstår om du är upprörd.

 

Man kan tycka vad man vill, men i den affärs som du gjort sist när du sålde motorn finns det två juridiska parter, nämligen du och köparen. Vad du och den personen som du köpte motorn av har för förhavanden är inget som din köpare rimligen kan eller skall ta ställning till. Har har enligt min uppfattning rätt att få den vara du enligt uppgift har sålt till honom. Om han tycker att du sålt något annat än det han fick och om han kan bevisa detta, är det rimligt att han kompenseras för eventuella merkostander. En annan lösning kan kanske vara att ni låter köpet återgå i sin helhet om han nu inte ådragit sig extra kostnader i form av resor osv.

Det han begär är knappt 3% i rabatt om nu motorn är värd 55000 SEK. Kanske inte helt fel att ge honom det för att få problemet ur världen.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan undra vem som lurat vem? Han får skylla sig själv! Aldrig att man fått på tjugohästars prylar utan att det är uppenbart knasigt och möjligtvis fattas insugsdjuddämparen eftersom luftfilter normalt inte finns på snurror. Hur verkar snurrorna du fått. Är det något kvar som är helt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1. Om det är insugningsdämparen (kåpa över insuget) som fasttas så köp in (ny el beg) då och skicka till honom så han blir tyst ang den saken. Fast han kanske borde upptäckt detta innan han köpte (köparens undersökningsplikt).
Det finns inga luftfilter på utombordare av förklarliga skäl då det inte dammar såvärst på sjön...
Ring Marinshopen (nya delar) och kolla vad de skall ha för en ny insugningskåpa. Eller kolla med t ex Marinhallen (beg delar).

2. Kolla på sprängskisser på Ishopmarines hemsida så ser du väl hur upphägningen ser ut orginal. Tvivlar starkt på att nån lyckas montera en 20 hk motorfäste på en 50 hästare.
Köparen har ju undersökningsplikt, han borde upptäckt detta redan när han var och kollade på motorn innan köpet. Du har förstås upplysningsplikt om du visste nåt om detta.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 15 juni 2009 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ett köp mellan två privatpersoner så infaller detta under köplagen. Där sägs det väldigt tydligt att det är upp till köparen att kontrollera varan vid köpet eller så snart det går. Om det inte finns möjlighet att upptäcka felet vid köp kan köparen häva köpet eller få ersättning.

Om jag förstod dig rätt så kan man lätt se upphängningen med ögat samt om det är något filter som saknas är det möjligt att upptäcka om man tar bort kåpan.

Jag förstår om han är sur och om du vill vara schysst och hjälpa honom med hans problem men enligt lagen behöver du inte det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jätte schysst!

Jag hade faktiskt ingen aning om att upphängningen inte var org. Jag visste dock att det inte satt ngt luftfilter på den men det fanns så lite mellanrum mellan kåpan och förgasaren  så jag tänkte att force kanske inte hade något filter.  (3cm mellan kåpa och förgasare)

Om det var någon som såg min annons så vet ni att det stod att kraven var kort rigg och elstart?  När han ringde första gången så sa han att dem hade kort rigg och elstart men efter han hade åkt så kollade jag och det visade sig at bara en motor hade elstart och den motorn var skuren. Det är klart att det är inte svårt att flytta över hela ekipaget till den fina motorn men..

Så här ser motorerna ut:

1 Evinrude 40hk med elstart men går extremt trögt runt.

1 Evinrude 40hk utan estart, fint skick startar.

1 Evinrude 40hk ingen dragstart och löst svänghjul (ligger i en kasse)

1 Evinrude 28hk utan växelhus och propeller (fick med en sprillans ny)

 

// A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter inga insugsljuddämpare på Chrysler/Force 45,50,55Hp. Den motorn du hade är i grunden en Chrysler 45/55 Hp med ett modernare tändsystem. Från 60Hp och uppåt och då var det dubbla förgasare och på dom 3 cyl. maskinerna 3st förgasare hade insugsljuddämpare. Dock inte alla, dom tidiga Chrysler hade inga dämpare. Jag har själv en 70Hp från 1970 med 3st förgasare och den har inga dämpare. Beträffande upphängningsbyglarna så kan han glömma att det sitter något från en 20Hp för dom passar inte utan stora förändringar (ingen som skulle enstänka på att sätta dit några sådana pga en j-la massa jobb).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt Tyst

Läste att motorns värde initialt var 55 000 och inte 5 500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När två privatpersoner säljer gäller köplagen, och en vara säljs i förevisat och befintligt skick

Som säljare är du skyldig att svara på frågor och lämna de uppgifter du känner till om varen. i det här fallet att förra ägaren garanterade att den skulle gå och vara komplett.

säljaren har å sin sida en omfattande undersökningsplikt... Därmed sagt att han ska fråga och kolla noga.

När det gäller skicket på varen så bör det vara rimligt i förhållande till ålder och pris. Så en 30-år gammal motor för några tusen lappar  knappast kan förväntas vara i nyskick.

Du lämnade de uppgifter du hade, Köparen borde ha kollat varan och prutat innan han gjorde affär. Men ett luftfilter kan knappast vara värt 1500 pix. Att han tycker han gjort en dålig affär skulle han tänkt på innan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som köpare i privataffär har man idag undersökningsplikt och dessa fel som du nämner är sådant som lätt upptäkts vid en undersökning så du kan somna om igen. Var det däremot en näringsidkare som sålde så är det helt andra regler som gäller.

OBS. Tänk på att när ni köper privat så har ni SKYLDIGHET att undersäka så att föremålet inte är stulet samt att det är fullt betalt.

Vi hade en kille här rätt nyligen som blev av med både sin Nimbus och de 350.000:- han betalt bara för att han inte tog skrovnumret och ringde polis eller larmtjänst och kollade. Han hade då fått reda på att detta skrovnummer inte existerade. Vidare så skall ni begära kvitto så ni inte tar över en restskuld på massor av pengar ovetande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj alla!

Nu har jag och köparen bestämt oss för att istället för att betalade dem 1500kronorna så ska han ta tillbaka 3 motorer, men då kom jag och tänka på att jag faktiskt byter en force50 hk lång rigg med elstart från 89 mot en evinrude 40 hk ICKE elstart från 67..

Ska jag kräva att få en som reservdelsmotor på köpet eller ska ja skita it och bara få problemet ur världen??

Vad tycker ni?

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag vart i din sits, så hade jag lämnat tillbaka hans 4 skrothögar och tagit tillbaka din Force. Sedan gjort nya försök att sälja den och skaffat precis det du behöver. Han gjorde en ogenomtänkt affär, och försöker nu få den att falla till hans fördel....men din nackdel!!

Som sagt låt affären gå tillbaka och börja om är mitt råd.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare,byt tillbaka o höj Akterspegeln,tror det ar 12 cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det verkar som affären borde gå tillbaka. Blir han inte nöjd då är det ju något annat han fiskar efter. Att lämna tillbaka 3 motorer och stå kvar med en gammal verkar ju inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det sista budet hade jag inte tagit. Lämna tillbaka alla fyra och ta tillbaka den stora motorn så är saken ur världen. Godtar han inte detta så kan det vara, då skulle jag nog låta den ursprungliga affären gälla. Då är han ute efter något annat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köparen ska själv besiktiga motorn innan ev, köp så att han kanske gjorde en kass affär är inte ditt problem..

 

Håller med många andra i tråden att du kanske ska ta tillbaka din motor å sälja den till någon annan lite mer normal människa! :)

 

lycka till

 



Senast ändrad av bonnolle | 18 juni 2009 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pacta sunt servanda.dvs. avtal gäller. så sa man redan i det gamla Rom.

Ni har gjort en affär och sen kommer han på att han har i sitt tycke gjort en dålig affär. Det är hans problem inte ditt. Du behöver inte göra ett enda dugg.


Du kan lugnt förklara det för honom  och säga att affären är avslutad, och om han vill dig något så är han välkommen att skriva till dig (vilekt han sannolikt inte kommer att göra)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och all hjälp!

Men jag har nu löst det så att jag fick behålla den motorn med elstart också.

Tydligen så saknades hela elstart ekipaget på min force vilket gjorde den mycket dyr att laga och att vi kunde lösa det på så sätt.

Jag gjorde min livs sämsta affär men nu har jag en motor till min båt iallafall:D Med elstart.

Nu ska jag bara elstart konvertera den, några tips hur man gör?

Jag måste byta svänghjul och koppla allt.

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät som en mycket dålig affär redan innan, men om du inte vet hur du ska få ihop en fungerande motor så är det ju än värre..!!

Men, men.. starta en ny tråd och fråga på så finns det nog hjälpsamma människor här som kan hjälpa dig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva grejen med hela bytet var att den motorn som jag har nu fungerar. jag har lyckats att montera det mesta nu, bara kopplings grejer kvar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...