marlov74 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej alla. Jag hyrde ut min segelbåt i helgen och fick tillbaka den idag med trasiga segel. Genoan gick sönder i fredags och storseglet idag söndag. Min fråga är, kan man segla sönder segel genom att vara vårdslös eller är det alltid fel på seglen då? Både i fredags och idag så har det vart vindar uppemot 15m/s, jag brukar vara lite försiktig i sånt väder men kan man kräva att ens hyresgäster är det? Seglen var 8år gamla och hade inte vad jag vet några skador eller värre slitage innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 14 Juni , 2009 Blåser det 15m/s brukar man ju i allmänhet inte ha genuan uppe utan en fock och revad stor. Men nog ska man kunna lita på att segel klara 15m/s, det kan ju blåsa upp fort. Troligtvis är ni besvikna båda två, inte så kul att hyra en båt där seglen går sönder så man inte kan segla heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlov74 0 Postad 14 Juni , 2009 När de ringde i fredags var det min första reaktion att det var synd om dem som fick sin weekend förstörd, men min medkänsla gick snabbt över till irritation när de kom in med ett till trasigt segel. Att de var 2 timmar sena (inge kul att stå i regnet och vänta idag) och att de höll på att trasha resten av hamnen när de skulle lägga till gjorde ju inte saken bättre. Kändes som för mycket otur på en gång bara. Min fråga är är kvar, kan man segla vårdslöst, vad kan man göra fel för att få två segel förstörda på 2 dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 14 Juni , 2009 Är seglen bara 8år gamla och inte har några synliga skador så skall man nog bära sig rätt dumt eller okunnigt åt för att lyckas ha sönder dom, för så nya segel skall inte vara så pass dåliga så man seglar sönder dom bara så där. Jag tycker att det kan verka onödigt att segla med så mycket segel som genua och orevad stor i 15m/s och det enda sättet jag kan tänka mig förstör segel som är så nya är om man låter dom fladdra och slå onödigt mycket i vinden genom att inte se till att fylla dom med luft ordentligt. Jag har själv förstört en genua genom att inte se till att den var ordentligt inrullad på rullen när jag lämnade båten och nästa dag när jag kom ner till båten hade den rullat ut en flik och stog o piskade i vinden vilket senare ledde till uppsprucket akterlik men den var iofs 30år gammal åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlov74 0 Postad 14 Juni , 2009 Så 8 år gamla segel borde inte innebära att de inte håller med andra ord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Juni , 2009 Allt går ju att segla sönder, tur att de inte tappade riggen istället. Dåligt sjömanskap helt klart. En gång kan ju vara ingen gång, men två gånger är två för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Juni , 2009 Håller inte med ! Dåligt skötta segel eller mycket använda segel kan vara helt slut efter 8 år. Har sett laminat segel som varit slut tidigare än så. Om man viker en laminat stor dåligt över bommen och utsätter det för sol konstant, dvs inget bomkapell så blir vecken en potentiell start till att seglen skörar. Sen skall ett segel klara 15 m/s men naturligtvis så kan man segla sönder allt om man är slarvig och inte har ett gott sjömanskap. Vill nog påstå att man inte direkt kan uttala sig om det är slarv eller inte utan att se på seglen. Lämna eller ta dom till en segelmakare som kan ge ett omdömme om seglen var slut eller inte. Senast ändrad av oceanis | 15 juni 2009 | 08:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Juni , 2009 Jag skulle nog säga att det beror helt på seglen. Vad är det för material? Laminatsegel går ju ofta sönder helt när de väl går sönder, men håller formen fram tills att det är kört. Dakronsegel tappar formen, men det är inte ovanligt att ett dakronsegel håller i mer än 30 år för vanlig familjesegling. Var dina segel i dakron och bara åtta år gamla och dessutom bara använda under säsongerna så borde de inte gått sönder. Låter man dem däremot stå och fladdra i 15 m/s så kan de vara trasiga på en liten stund. Jag skulle kunna tänka att någon som inte är så van och kanske inte vet hur man revar i stället låter seglena spilla lite luft när det blåser så mycket, men det är ju bara spekulationer. Som tidigare sagts så känns det som att ett segel kunde vara en slump eller otur, men inte två under samma helg. Att ta trasorna till en segelmakare för ett utlåtande är en riktigt bra idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlov74 0 Postad 15 Juni , 2009 Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för matrial, det är vitt, plastigt (inte som ett tyg), styvt och har inga synliga fibrer. Har fått tag på en segelmakare i lidköping som ska laga dessa temporärt, ta mått och göra nya. Ska be honom göra ett utlåtande samtidigt. Jag pratade lite med honom och skadan på storseglet är stor risk att det är vädersliten söm som står bakom, vilket är troligt. Genoan sprack långt in i en söm och den delen var som ny i matrialet då den sällan blir utsatt för varken fukt eller sol. Båda var originalsegel från Jeanneau (Älvström sails) så jag tror inte det var fel på konstruktionen iaf. Jag får fundera på om jag skall kräva att behålla depositionen eller om jag ska betala tillbaka den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dirken 0 Postad 15 Juni , 2009 Det är verkligen trist när sånt här händer och det är nog bra att fundera på vad man är rädd om när man ska hyra ut något. Den som hyr vill ha valuta för pengarna och har inte samma kännsla för prylarna som den som äger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 15 Juni , 2009 För något år sen så observerade jag en skeppare som kom med en nyare Bavaria genom Mollösund för motor och med vinden rakt i nosen. Trots detta med fullt ställ, som fladdrade något helt otroligt i kulingen som rådde. Skepparen stod stolt som en tupp i aktern och styrde. Jag fick för mig att det måste vara en hyrd båt. Undrar just hur seglen såg ut efteråt? Jag har själv skörat ett Niel Pryde från -74 i bidebind på c/a 13-15 m/s. En söm sprack upp helt och hållet. Så nog går det utan att bete sig som ovan. Men det var ju ett rätt gammalt segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 15 Juni , 2009 För länge sedan seglade jag som sjöscout en Avanti (606 likn) till Vässarö. På baggen började det blåsa rejält (kanske 15 m/s) och vi skörade först focken och sedan storen, så visst kan det hända även med god sjömannaskap. Medans vi försökte få igång en trög utombordare kom en finlandsfärja på kollisionkurs. En gick upp på akterdäck och semaforerade Vi är manöverodugliga och finlandsfärjan väjde snällt runt oss. Om kaptenen förstog att vårat medelande eller om han bara såg en kille som viftade med flaggor låter jad vara osagt, med ganska kul så här i efterhand. Att ta seglen till en segelmakare är ett bra nästa steg. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 Juni , 2009 Nu kanske det finns särskilda, förmildrande och oturliga omständigheter i det här fallet. Men det finns en anledning till att jag aldrig skulle komma på tanken att hyra ut min båt. Inte efter att ha varit (snabbt botad) spekulant på ett par hyrbåtar och även sett hur en del handskas med sina hyrbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 15 Juni , 2009 Jag fick relingslisten i massiv teak skadad av två märkliga typer i Björkö hamn förra sommaren. Dom dånade in i hamnen i alldeles för hög fart med en av Z-seglings hyrbåtar. Sen lyckades dom skada stäven på sin egen båt när dom gick in i bryggan. Dessa två unga killar extremt dålig kontroll över båten. Hoppade i land, förtöjde väldigt slarvigt och varken hälsade eller bad om ursäkt. Har inte uthyrningsfirmor koll på vilka som hyr båtarna ? Fair winds, /Leif, Gbg http://oceanplurra.blogspot.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunmalm 0 Postad 16 Juni , 2009 Nej, det låter inte normalt att sköra bägge seglen som du beskriver. Antingen var seglen slut eller så har det inte skotats korrekt. Håll inne depositionen tills du fått ett utlåtande av områdets bästa segelmakare. / Hälsn Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 16 Juni , 2009 Hej Jag gissar att du har kvar depositionen, i så fall hade jag kontakt försäkringsbolaget. Jag hoppas du hade en uthyrningsförsäkring, som brukar kosta 2000 extra/år. Då borde få seglen lagade. Förslitningsskador på segel förkommer, men knappast på både stor och genua, samtidigt. 15m/s ska segel tåla utan skit bakom spakarna. Mvh Carl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 16 Juni , 2009 En finlandsfärja på Baggen? Då var det nog inte bara ni som var ur kurs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marlov74 0 Postad 17 Juni , 2009 Japp, har behållt depositionen. Har nu kollat igenom skadorna ordentligt. Utöver segelskadorna så har jag fått en 4-5meters repa på sidan av båten, som bara den kommer bli dyr att fixa om jag ger jobbat till extern part. Skadan i genoan samt en av skadorna i storen beror på fladder i akterlik och viss utmattning av segelduken. Det krävdes alla tre orsaker för att det skulle ske, 15m/s vind, dålig trimning och halvtaskiga segel. Alltså deras fel då de visste seglen's ålder. Den sista skadan i storen var deras fel till 100%, det fanns ingen utmattning i den delen alls. Rullstoren var helt utrullad men var satt i för hög spänning, detta i kombination med för vertikal skotning, 17m/s vind samt fladder i akterliket gav extremt hög påfrestning på fästet. Sätt ett kilo i mitten av en 10meters horisontell lina. Den ena änden fäster du i en vägg och den andra håller du i. Om man tillåter att linan får slacka så är det inte så jobbigt, men kräver du rakare lina så växer kraften som krävs exponentiellt. Detta är två dimensioner med vinden som vikt. Det blir ännu värre. Finns nog inget fäste i världen som håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 17 Juni , 2009 Och så säger dom att det är större risk att hyra ut en motorbåt . . . Tycker verkligen synd om dig. Det skulle vara kul om dem som hyrde båten också fanns med här på forumet och höra deras version. Men det är klart att om man inte känner båten och hyr den borde man vara än mer försiktig än med sin egen båt som man känner väl. Har hört en hel del problem för sådana som hyrt ut men kan tänka mig att det är just de fallen som man hör någonting om. 99,99 procent slutar säkert bra med två nöjda parter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vesper 0 Postad 17 Juni , 2009 Vad lärde du dig av detta? Att inte hyra ut det du är rädd om, hoppas jag. Folk är jävligt oaktsamma när det gäller andras grejer. Det låter helt klart som dåligt sjömanskap. Har en kompis som hyrde ut sin båt, när den blev återlämnad saknades en dyna i förpiken! Dom hade använt dynorna till att sola på, iland! Och hade då glömt en dyna iland någonstans..... Idiotfabriken tar aldrig semester..... Hoppas att allt löser sig för dig, även om det blir en dyrköpt läxa...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 17 Juni , 2009 Dagen citat : idiotfabriken tar aldrig semester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik_w 0 Postad 18 Juni , 2009 Det finns så många klåpare. Min förra båt hyrde jag ut några gånger och nästan varje gång var det något som gått sönder eller saknades. Visst, det rullar in några sköna tusenlappar för en veckas uthyrning men vad kostar det att åtgärda skadorna? Försäkringen täcker oftast inte allt eftersom många saker får åldersavdrag. Vissa skador kanske man inte ens upptäcker föräns vid torrsättningen på hösten. Värst är förstås om man missar några egna semesterveckor pga att båten ligger på varv eller väntar på reservdelar efter en hyresgästs oaktsamma inkompetenta hanterande. Jag kommer aldrig att hyra ut min båt igen. Det är inte värt alla problem man får. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser