Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
real_hightech

Vilken motor ska man ha ?

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ny båt, det blir nog en styrpulpet mellan 4,5-5m med 50-60 hp. Förmodligen blir det en ny men det är inte omöjligt att det blir nån år gammal båt/motor.

Så till mina frågor, om jag nu köper begagnad båt, vilken årsmodell ska man ha på motorn antar att det skiljer sig mellan ett par år gamla motorer och dagens. Aven mellan insprutningsmotorerna så kan det ju skilja en hel del antar jag.

Sedan har jag hört om nya tvåtaktare som är lite tysta och lika bensinsnåla som fyrtaktare, är detta bara försäljningssnack! Dessutom så vinterkonserveras dessa automatiskt genom en knapptryckning samt att du server dessa efter 3 år och det är ju ekonomiskt. Är det samma med fyrtaktare eller kräver dessa service varje år för att garantin ska gälla?

Vore riktigt tacksam om någon kan hjälpa mig med mitt motorval.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna storlek på motorer finns det istort sätt bara fyrtaktare. Evinrude och Thohatsu har dock direkt insprutade tvåtaktare. Skillnaden mellan de olika motorerna är idag liten och kvaliten lär inte variera speciellt mycket. Jag skulle personligen gå efter pris och närheten till en bra och pålitlig serviceverkstad.

Angående service var tredje år så gäller det bara Evinrude Etec men om man kör mycket skall motorn servas varje år om jag förstått rätt. Resternade motorer skall servas varje år vad jag vet. Ring och fråga vad som gäller. Personligen tycker jag att man borde få konservera och byta olja i drev och motor själv utan att garantin påverkas men kolla upp det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på användningsområde. Ja skulle köpa en E-Tech. Du kan köpa min 50 hästars MY 05, då ka´ N JAG BYTA UPP MIG TILL EN 60 HÄSTARS E-TECH  :-)

(skattepengarna har kommit, de brinner i fickan)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur stor motor du bör ha beror bl a hur många nu vanligtvis skall åka i båten. Men en bra tumregel är att en planande båt runt 4,5 meter klarar sig bra med ca 50 hk, en båt runt 5 meter klarar sig bra med 60 hk.

Du tjänar mest på att köpa en 2-3 år gammal båt så du slipper värdeminskningen som är störst då.

Årsmodell: Generellt kan det vara klok att hålla sig till 4-taktare med elektronisk bränsleinsprutning (EFI) och 2-takt med direkt bränsleinsprutning (om man villl ha en snål och miljövänlig motor mm.).
Yamaha F50 och F60 kom med EFI 2005.
Mercury 50 EFI och 60 EFI kom 2002 (har jag för mig).
Suzuki DF50 har alltid haft EFI, liksom Johnson 50 4-takt (Johnson tillverkar inte 4-takt längre). Suzuki DF60 är ganska tung så den får man se upp med vilken båt man hänger den på men den har alltid haft EFI också, tror dock det är en ny Suzuki DF60 EFI på gång som är lättare.
Honda BF50 kom i EFI till 2008 års säsong. Det är en Honda BF60 med EFI på gång.

Evinrude E-Tec 50 och 60 har haft direktinsprutning hela tiden. Dock är de 2-cylindriga och får inte lika mjuk gång som 4-cylindriga 50-60 hk 4-taktare.
Toahtsu 50 TLDI är en annan direktinsprutad 2-taktare, liksom 70 TLDI (finns ingen 60 TLDI).

2-takt med direktinsprutning är i stort sett lika bränslesnåla som en 4-taktare åtminstone på normala varvtal (marshvarv), kanske några droppar törstigare på fullas vad vet jag men det är nog inget du märker i så fall då det beror mer på din egen körstil hur snålt du kommer att kunna åka.
Det stämmer att E-Tec är väldigt lätta att vinterkonservera, en stor fördel, men efter 3 år skall den servas som alla andra. 4-taktare skall servas varje höst (inte nödvändigtvis för att garanti skall gälla) men du bör följa serviceboken så länge garantin gäller annars kan du hamna i knepig situation om du behöver åberopa garantin. De kan nämligen skylla på att du ej servat motorn enl serviceboken och kan ifrågasätta garantiärendet på ett annat sätt då.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 13 juni 2009 | 13:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all info. Har gett mig en hel del vetskap fast jag vet fortfarande inte vad jag ska välja. Tror det också beror på vilken båt samt vad som erbjuds vid köp. Det kanske är viktigare att se vad som ingår i utrustningsväg vid båtköpet.

Om man ska köpa en ny styrpulpet, bruker det bli bra rea från leverantären framåt sensommar/hösten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ev kan få bra/bättre pris på är t ex:

* Utgående modeller (säkerligen speciellt på hösten/vintern).
* Demoexempler.
* Osålda båtar som stått länge i hallen (speciellt lite udda fabrikat).
* Nya båtar med lite skönhetsfläckar, kanske.
* Riktigt stor handlare kanske kan hålla något lägre priser vad vet jag men å andra sidan kan de ha stora kostnader om de ligger på attraktivt område vid nån marina osv och ägarna kan ha höga vinstkrav så säljarna har fått order att maximera vinsten till varje pris.
* Kampanjer från t ex tillverkaren el distributören på vissa modeller (t ex Buster har det på vissa modeller ibland, liksom Yamarin).

Mindre båtar tas oftare hem och ställs i lager än de större som i regel tas hem först på beställning och i senare fallet kan det vara svårare att göra ett klipp.

En några år begagnad båt och motor köpt av privatperson ger ofta lite lägre pris än köp av handlare och du slipper värdeminskningen som är värst de första åren. Köp av handlare ger förstås nygaranti eller beg.garanti samt skydd av konsumentköplagen så det blir lite tryggare.

Hur mycket du kan pruta vid nybåtsköp är svårt att veta, det varierar nog från handlare till handlare och om båten anses lättsåld el ej, men att 5-10% prutning går att få igenom med bra argumentering är nog inget ovanligt (när jag köpte ny båt 2003 blev prutningen ca 10% utan nåt större problem).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 14 juni 2009 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och tittat på en ny Ryds 510 GTI med 75 hp Mercury Optimax. Är det stor skillnad mellan motorerna om man t.ex. skulle köpa en begagnad från 2006. Alltså en vanlig Mercury 75 hp 2 takt.

Priset skiljer ju sig inte så jättemycket men förbrukningen och bullernivån är väll såå fass mycket bättre.. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet ?

Skulle även vilja ha lite synpunkter på Rydsen ? har kikat runt på bl.a Yamarin, Finnmaster fast fom har inga bra ligga och sola ytor.

Tycker Rydsen är snyggare, sportigare och verkar mer välgenomtänkt men jag har säker missat något.. Please kom med lite nya infallsvinklar så jag inte köper fel båt :)

Thanks!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...