Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
ruffhaggan

Är det mitt eget fel??

Rekommendera Poster

Vi köpte en båt för ett par år sedan. Ägaren berättade att motorn var utbytt till en md21 (stod även i annonsen). Förra sommaren skar motorn pga, en oljeslang som sprack. Vid renovering visade det sig att det är en md19. Hmm... Man känner ju sig lurad OCH dum. Vi var och är ju riktiga landkrabbor i sammanhanget båtköp. Vad har man för rätt egentligen? Eller är det helt och hållet upp till köparen att kolla att motorn är den rätta? Nån som varit med om samma sak?? Vad gjorde ni i så fall??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Md19 tillverkaded 1964 - 1968 och hade 46 - 68 hästar.  Md21 tillverkades 1979 - 1981 och hade 75 hästar.  Så den motor du har är både mycket svagare och minst tio år äldre än vad säljaren uppgav.  Har du skriftligt på det eller annonsen kvar?  Annars kan det bli svår när ord står mot ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är många som inte har en aning om vad dom har för motor eller ens vad båttypen heter, om han trodde att det var en MD21 och hävdar det måste du nog kunna visa att han agerat medvetet bedrägligt mot dig om du skall vinna en tvist dessutom var motorn vid köpet antingen ca25 eller 35 år gammal vilket i båda fallen får räknas som så gammalt att motorn kan förväntas gå sönder när som helst. Fungerade motorn i flera år för dig? I så fall borde du kanske inspekterat slangarna och bytt dom innan dom brast motorn var ju inte ny precis. Svårt att tro att du skulle ha något att hämta från säljaren.

Senast ändrad av MartinX | 05 juni 2009 | 19:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att motorn skar, beskyller jag honom inte för. Vi skulle givetvis bytt ut slangarna, som visade sig vara för vattenkylarslang och som sagt, det är en gammal motor. Men man trodde ju att det skulle bli en nyrenoverad md21, förvisso gammal motor, men rätt OK.

Jag kan ju inte bevisa att han inte visste om att det var en md19, det verkar ju konstigt att han skulle annonsera att det var en md21 i så fall. Kan man lätt se skillnad på dom, eller måste man kolla motornumret? Får väl höra av oss till säljaren, det kanske ligger lite i hans intresse att kolla lite med den han i sin tur köpte den av?? Fast å andra sidan - han är ju av med båten och behöver ju inte bry sig ett skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade i pentas motordatabas nu och om man tittar på bilderna i instruktionsböckerna (båda finns att ladda ner) så ser motorerna snarlika ut dom skiljer i detaljer men ganska lika, förmodligen baseras dom på samma grundmotor som var Peugeot har jag för mig. Om nu servicedetaljer som oljefilter och remmar är lika kan man ju leva med motorn i en evighet utan att märka skillnaden. 68 eller 75 hästkrafter behöver ju inte märkas heller.

Själva pudelns kärna i det här fallet är nog om värdet på båten vid försäljningstillfället skiljer sig väsentligt beroende på om det satt en MD19 eller MD21i den, det är bara denna hypotetiska mellanskillnad du kan strida om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du köpte båten av en privatperson och då gäller köplagen (alltså ej konsumentköplagen). Där står det bland annat att köparen måste besiktiga innan köp eller så fort som det är möjligt. Säljaren måste dock självklart utge rätt uppgifter. Jag är inte helt insatt men om du vill driva detta så borde du prata med en jurist. Kanske känner du någon som är vän med lagboken?

Hur nöjd är du annars med båten? Har det spelat någon roll att du inte ha kunnat köra de extra knopen? Detta kan ta mkt tid så du får känna av hur mkt energi du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har varit nöjda med båten hittills, men tyckt att den varit i slöaste laget. Man undrar ju lite hur stor skillnad det kan vara i värde på den med en md21/md19, om man vill sälja den.

Vi har ju också lämnat in motorn på renovering. Visste man att det var md19, kanske man hade kollat runt på nån annan begagnad och slängt pengar på istället, när man ändå gjort sig besvär att plocka ur den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt och tittade i några gamla broschyrer och hittade lite andra uppgifter så jag tror att det skall vara så här:

MD 19  1964-1968

MD 21A 1969-1979

MD 21B 1979-1981

Dvs MD21 1969-1981 så en MD 19 från 1968 eller en MD21 från 1969 gör kanske inte några direkta värde skillnad på båten i sig. Men det stora problemet är att när man surfar lite på nätet ser man att det verkar finnas massor av delar till MD21 i båda versionerna men väldigt få till MD19.

Det gemensamma för båda modellerna är att det är INDENOR motorer dvs Peugeot i båda fallen så jag tror att man skall börja leta bland delar till dessa för dom fanns ju på många fler ställen som landmotorer i olika maskiner etc.

Per

Senast ändrad av oceanis | 06 juni 2009 | 12:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...