Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Yammamoto250

Varning! Köp aldrig en finnmaster!

Rekommendera Poster

Vill bara varna alla som går i tankarna på att köpa en finnmaster. båten i sig är det inget fel på jag älskar den och vill inte ha nån annan båt, men dom som säljer skiten tar inte sitt ansvar när det blir fabrikationsfel på grejerna. Jag köpte min för ett och ett halft år sedan och det första som hände med båten vara att det blev små hål i steglisterna på grund av att det var luft i dom. detta åtgärdades ganska snabbt men lagningarna var dåliga samt att det visade sig att hela steglisterna var fulla med liknande luftblåsor. effter att båten andvändts en sommar så skickades den till finnland till fabriken för reparation. Efter en hel vinter kommer änligen båten hem till sverige igen TOTALT FUSKLAGAD. i hålen som jag pillat upp för att visa felet har man rent iskallt bara kladdat fullt med gelcoat och sen slipat av det lite halvnoga så steglisterna håller inte ens rätt form samt att när man högtryckstvättar båten så flagar det bort bitar av gelcoaten. finnarna börjar i detta skedet att skylla på hur jag har kört med båten och gnäller på att jag har haft tung last på fördäcket. dom säger även att båten var fin när den gick till sverige och att vi har slagit sönder den med flit. Det fanns även flera luftblåsor som dom inte fixat. efter ett mycket om och men går dom med på att ett plastproffs i sverige får laga den och fakturera dom. Han får 30 timmar på sig vilket resulterar i att han hinner laga endel av steglisterna men inte allt och dessutom så blir inte en lagad båt som en ny. Nu är den hyfsat ok men bara efter två månader i sjön har gelgoaten börjat flaga samt bubblat upp sig. Jag har sagt att jag vill ha en ny båt men det verkar ingen vara intresserad av vare sig finnarna eller dom jag köpt båten av specielt eftesom jag har extrautrustat båten med en massa grejer som jag kapat upp hål för. hur jag en vänder och vrider på det så är detta ett skräcksenario. Det enda rätta vore att ge mig en ny båt men det vägrar man trots att jag erbjudit mig att själv flytta all utrustning motor mm. Är det nån som haft liknande erfarenheter som vet hur man kan gå tillväga. dom har redan nu försökt laga båten 3ggr och jag vill absolut inte vara utan båt vare sig i sommar eller i vinter för att sen få en lagad båt tillbaka. Det skall tilläggas att båten kostar över 550000kr och skall vara en kvalitetsbåt enl sitt rykte. Kvalite i all ära men ibland blir det fel i fabriken och då tycker man att dom borde stå för det och åtgärda problemet.

Som sagt köp aldrig en finmaster då vare sig återförsäljaren eller fabriken tar hand om sina kunder.

Tacksam om nån har synpunkter eller vet hur man kan gå tillväga för att få sin rätt igenom.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia detta, Daniel. När man ska inhandla ny båt är allt bara fint, säljaren stryker en medhårs och är överdrivet trevlig. När säljaren har fått sina pengar och köpet är i hamn är man lika mycket värd som en skeppsråtta. Det finns tyvärr många trista historier av detta slag.

Om du har köpt båten genom en svensk förhandlare kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) så ska du se att det förhoppningsvis blir fart på säljaren.

Lycka till önskar Askerladden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ARN! Fråga kommunen om hjälp det finns väl konsumentrådgivare där. I hemförsäkringen finns väl hjäip till tvisteärenden? Ev. får du hjälp av en advokat då? Lite tips hur jag skulle gå till väga.

Fick höra om ett liknande fall igår om ett annat märke...han pratade med en advokat. Och det slutade med att han fick en ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lider verkligen med dej.Jag var med om samma sak med min Ryds 568 gti årsm 2007.

den hade luft under gelcoaten som släppte och det blev fula märken.Jag talade med både återförsäljaren samt ryds men även med arn.Återförsäljaren har tre försök på sej att fixa skadan till ursprungsskick sedan blir det ny båt.

Min båt blev skapligt fixad men jag bytte in den mot en bella 621dc.För min del så blev bytet en oerhörd klassresa nu är det slut på skrammel ifrån luckor,dörrar samt förvaringsutrymmen som läcker in regnvatten.

Det är så himmla tråkigt med båthandlare som säljer sina båtar och ej tar ansvar för prudukten när fel uppstår.

Jag skulle aldrig tro att vi skulle acceptera samma beteende i bilbranchen.Tänk om du köper en ny tex volvo xc 70 och efter en sommar så börjar lacken att släppa.Du får bilen omlackad men den är fortfarande flammig och lacken släpper.skulle vi acceptera det-nej jag tror inte det va.

Ett råd ge dej inte stå på dej kräv ersättning för alla utlägg bjud inte på någonting och kom ihåg att du har lagen på din sida.

fy fn för oseriösa vinstgalna båthandlare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man bör tänka om angående sin önskan om en Finnmaster 6100/6400Förvånad

//JN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsumentverket is tha shit i såna här frågor. De för din talan gratis.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skittråkig historia. Skitbra att du delar med dig. Internets kraft är stor, mycket större än vad korkade säljare kan förstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Jag kommer att dra detta vidare. jag tänker inte ge upp. skall börja med att koppla in ARN och om inte det hjälper så får man ta in en Advokat i ärendet.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska du gå vidare med detta. Glöm inte uppdatera tråden hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med www.fairshopping.se  Många företag är lika rädda för det som för programmet plus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egen erfarenhet av en liknade historia som sluttade med att ARN rekommenderad säljaren att acceptera en hävning. Men vägen dit var lång och mödosam.

Precis som beskrevs i tidigare inlägg så tappar säljaren 90 % av intresset efter det att pengarna byt ägare. Resterande 10 % försvinner då reparationsförsöken misslyckas.

Konsumentverket hjälper bara till att driva principiellt intressanta ärenden i domstol. Jag tror inte att det är att hoppas på att de tar sig an ditt fall.

Konsumentrådgivaren i kommunen kan ofta bistå med råd. Själv hade jag turen att känna en jurist som arbetat vid ARN. Utan denna hjälp hade det varit betydligt svårare.

Mot bakgrund av mina erfarenheter skulle jag ge följande råd. Texten är inte så väl bearbetad, så du får ursäkta om det blir lite osammanhängande.

Det gäller att få säljaren att inse att man inte ger sig. Att man är påläst och att dröjsmål från deras sida bara kommer att öka kostnaden att lösa problemet.

De har haft två möjligheter att reparerat felet och har därmed förbrukat sina möjligheter enligt Konsumentköplagen. Du är fri att låta någon annan reparera och kräva dem på kostnaden. Men, du får inte dra på dig onödiga kostnader. T.ex. skicka båten till USA för reparation.

Bokför alla dina kostnader för resor, transporter m.m även bakåt i tiden. Om du måste vara ledig för att fixa med detta, skriva brev etc, så ordna med din arbetsgivare så att det sker mot löneavdrag. Pss kan du visa upp en kostnad för förlorad arbetsinkomst. Tar du semester, kompledigt eller jobbar med det kvällstid så anses att du jobbat med detta på fritid. Fritiden har inget pris och ersätts därför inte.

Boka en besiktningsman som är ackrediterad av handelskammaren. En sådan kommer inte att ifrågasättas i ARN eller tingsrätt och kanppast av motparten heller.

Skicka ett brev till företaget som sålt båten och upplys dem om att du har för avsikt att få båten besiktigad och sedan låta någon kunnig verkstad reparera den samt därefter kräva dem på ersättning för samtliga kostnader även förlorad arbetsförtjänst då du avser att ta tjänstledigt den tid du lägger ned på detta. Om de vill reparera i egen regi så skall detta ske utan dröjsmål och av reparatör som du godkänt.

Du skall givetvis ha ersättningsbåt, men det behöver du inte skriva.

Det gäller att få fart på säljaren. Var noga med att enbart agera mot säljare inte generalagent eller motsvarande. Annars finns risk du försämrar din konsumenträttsliga ställning.

För att kunna kräva en hävning av köpet så måste du kunna visa att felet är av vässentlig betydelse för just DIG. Detta bör nog tolkas som något som i någon bemärkelse hindrar dig att använda båten som du tänkt. Jag tror att detta kan bli svårt.

Den bästa utgången är naturligtvis att få en ny båt, men mer realistiskt är att de reparerar båten på ett fackmannamässigt sätt. Möjligen skulle man kunna häva köpet om en besiktningsman ger ett utlåtande om att båten är i så dåligt skicka att den inte kan repareras till en rimlig kostnad.

Om de accepterar att reparera båten, så tycker jag ändå att du skall propsa på att låta en besiktningsman kontrollera båten före och efter och komma överens med den som reparerar om hur arbetet skall utföras.

När båten besiktigas så bör du samtidigt be besiktningsmannen uttala sig om vad skadorna beror på och om det kan bero på ditt handhavande. Detta stänger effektivt dörren för vidare anklagelser liknande de som kom från fabriken.

Om utgången av detta blir att säljaren tar sin hand från problemet och hävdar inget fel så måste du vara beredd att stå alla kostnader själv intill dess att du ”tvingar” fram en ersättning via ARN eller tingsrätt. Om besiktningen ger vid handen att det finns fel på båten och att de reparationer som gjorts inte varit fackmannamässigt utförda eller inte slutförda. Det är utomordentligt fånigt att de berättat för dig att det fanns en tidsgräns för senaste reparationen. Det får ta den tid det tar och kosta vad de vill, båten skall vara felfri.

Du bör beakta risken för att säljaren går i konkurs. Vad jag vet förlorar du all rätt och är utlämnad till tillverkarens goodwill och den verkar ju redan vara slut.

Om besiktningen visar att båten måste repareras ytterliggare och säljaren inte tar på sig detta bör du öppna ett ärende i ARN eller tingsrätt. Du kan inte göra både och.

Jag har aldrig varit i tingsrätten, men erfarenheten efter att ha drivit ett ärende via ARN är att det tar mycket lång tid, mer än ett år. I ANR kan du hoppas på en rekommendation till din fördel. Om Sweboat inte har ändrat sig, så är anslutna handlare inte förpliktigade att följa ARN rekommendationer, även om de flesta nog gör det.

I tingsrätten får du en dom och hjälp med utmätning om de trilskas.

Jag skulle nästa gång vara benägen att gå till tingsrätten istället. ARN börjar inte behandla ett ärende innan båda parter förklarat sig klara med skriftväxlingen och det kan efter detta ta avsevärd tid innan utslaget kommer. Jag tror att det kan gå fortare via tingsrätten och jag tror att du där har möjlighet att kräva ersättning för kostnader som uppstår efter detta att skriftväxlingen upphört.

Mitt sista råd blir att tänka efter hur långt du är beredd att gå. Att ge sig in i en sådan process är jobbigt. Utgången kan aldrig garanteras. Fundera ordentligt över om det är värt besväret. Diskutera med familjen, utan deras stöd blir det väldigt mycket jobbigare och de kommer att bli indragna på ett eller annat sätt.

Försök att behålla dialogen med säljaren, men var noga med att dokumentera utlåtanden, överenskommelser och åtaganden från deras sida skriftligt.

Råden ovan är kompromisslösa, men var beredd att kompromissa. Det talar även till din fördel vid en ev. ARN eller tingsrättsprövning.

Lycka till!

Guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson -- mycket BRA skrivet!

Ett litet tips om hur man kan dokumentera när säljarna inte vill fästa något på papper: Varje gång du har pratat med säljaren, öga mot öga eller per telefon, så skriv ned din sammanfattning och skicka med mail till säljaren plus kopia till någon annan (konsumentrådgivaren eller advokaten).

Då finns historien svart på vitt. Så länge säljaren inte svarar så står din version oemotsagd. Och om säljaren svarar på ditt mail, då har du vunnit ett skriftligt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter trist. har själv en Finnmaster och kanske ska skatta mig lycklig över att jag inte haft några fel på den. Al,ltid grymt frustrerande när leverantörer inte tar ansvar. Kämpa på bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att finnmaster har mer problem en andra med sina båtar. min båt håller förövrigt mkt hög kvalitee och finish men just steglisterna på min båt har man gjort på ett nytt sätt som skulle vara bra. men misslyckats. antaglingen för att det är en helt ny model och den har NR 30 nånting med andra ord en barnsjukdom.

Felet är inte att båten är felgjuten felet är att finmaster inte erkänner detta och åtgärdar problemet.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maringuiden är ett bra forum efter att jag la ut detta har det gåt av bara farten hos både återförsäljaren Yamaha och finnland. Nu har jag fått skriftligt på att till hösten när jag åkt färdigt båt så kommer min båt skickas till Finland och där kommer hela skrovet att bytas ut.

 

Tack för alla bra tips från alla och jag hoppas nu att jag slipper andvända nått av dom och att skrovet byts till ett friskt.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett tillverkningsfel tycker jag. Att komma till någon rätta med sådant här när tillverkaren/säljaren inte tar sitt ansvar brukar dock ofta kosta mera än det smakar. Sorgligt men sant. Konsumentverket, ARN m.m. kan ofta inte göra så mycket. Dessutom vill jag minnas att deras dom egentligen bara är vägledande. Dvs, det är frivilligt för dem huruvida de vill följa ARN eller inte.

Minsta motståndets lag tror jag därför är att skita i alltihopa. Skrapa upp bubblorna lägg i ny plast och måla över skiten. Om ett par år kanske du väljer att sälja båten och då vet ingen vad som ligger och pyr under lager på lager av gammal bottenfärg.

Rent moraliskt och rättsligt är det säkert helt förkastligt, men jag är osäker på om du blir så särskilt mycket hjälpt av att driva det den juridiska vägen.

För övrigt håller jag med om att man saknar allt värde som kund när affären är genomförd. Kommer bara ihåg när jag köpte en tre år gammal bil för några år sedan, som kopplingen gav upp på dagen efter jag köpt den. Bilfirman var måttligt intresserad av att hjälpa till om man säger så...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja då har man fått hem båten igen. Finnmaster tog sitt ansvar tillslut och byggde en helt ny båt till mig. dessutom så ringde dom från fabriken innan dom byggde den och frågade hur jag ville ha den byggd. detta resulterade i en specialbyggd helt ny båt som passar mina behov. Extra förstärkt på vissa strategiska ställen och Steglisterna är byggda som dom ska.

Mina prylar som jag hade monterat in i den gamla båten hade dom snyggt tagit ur och packat ner i den nya båten så att jag fick montera det själv som jag ville ha det och endel grejer jag gjort med båten tex byggt hyllor bak i skrovet under ankarboxarna till batterierna hade dom gjort i den nya med. Jag är nu riktigt nöjd och känner att detta är en båt jag kommer ha i många år.

Jag vet tre andra som köpt F68or samtidigt som mig och ingen av dessa har haft problem så min måste ha haft barnsjukdomar/måndags ex.

har hållit på hela helgen och monterat i nästan all extra utrustning och ju mer jag river och rotar i båten ju mer ser man att dom gjort ett bra jobb.

Det ända jag oroar mig för nu är att båten lär vara tyngre då det är tjockare plast i framförallt aktern däcket och skrovet då framför allt steglisterna så jag hoppas att jag inte tappar för mycket fart.

Fan nu längtar jag till sommaren!

/Daniel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett detta tidigare men det gör lite ont med att höra att återförsäljaren inte tar hand om sina kunderGråter

Återförsäljaren i detta fall hade ett heltids jobb med att ge kunden rätt mot Finnmaster och massor av övertid för att lösa det så att kunden blev nöjd.

Återförsäljaren jobbade så pass mycket med detta och åsidosatte allt annat inkl potentiella kunder i butiken för att tillgodose kunden så att han var nära att krypa upp till takbjälkarna och knyta fast en snara.....osv. Puhh. Tur återförsäljaren är höjdrädd

Återföräljaren tror sig nu dock veta att kunden verkar nöjd, så det kanske ändrat sig. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart är jag nöjd nu! När jag skrev detta kändes allt hopplöst. nu har det löst sig på ett mycket bra sätt mycket tack vare återförsäljarens engagemang, det tackar jag för. Jag vill även passa på att tacka för att jag får låna återförsäljarens värkstad för att färdigställa båten och för att ni lyssnar på era kunder och löser problemen även om det tagit nästan två år men det har ju inte berott på er utan dom på andra sidan östersjön men dom har gjort ett bra jobb nu dom med tillslut.

Jag kan varmt rekommendera andra att handla på samma ställe för om man bortser från att denna båt hade barnsjukdommar och att det tog lite tid att få bukt med det så har jag under hela mitt liv alltid fått bra och proffsig service där.

om ÅF vill så kan jag lämna namnet på båtfirman men jag har inte gjort det hitills för jag vet inte om han vill att det ska komma ut vart han jobbar.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får verkligen grattulera dig, hoppas nu sommare kommer fortare än kvickt :) Lycka till med den nya båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt. Återförsäljaren vet att allt känndes hopplöst när inlägget skrevs. Både för kund och ÅF.

Vad jag vill belysa med inlägget för andra är att många gånger hamnar återförsäljaren av tex en båt i en rävsax mellan kund och tillverkare. Jag tror och hoppas att de flesta återförsäljare stångar sin panna blodig för att hjälpa kunden. Självklart finns det undantag till detta, tyvärr.

I detta fall löste sig allt tillslut men en kund skall inte utsättas för denna väntetid och allt obehag som detta fall medförde. Här satt ÅF i nämnd rävsax.

Vi nämner inte ÅF namnet här eftersom jag då kanske begränsas i mina inlägg och reklam inte är tillåtet.Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Daniel vill berömma ett företag som gjort gott, räknar inte jag det som reklam, det finns många liknande trådar som innehåller sådant.  Om du som företagare gör det så är det en annan sak.  Sen finns raka motsatsen där företag som beter sig illa hängs ut, och även det måste få finnas, se bara vilken makt programmet plus har.

Vad säger ni på MG om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...