Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jopak

Bayliner 2550 1985 Köpa eller ej

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Bayliner 2550 som ser ut att vara i bra skick.

Det jag är lite orolig för är motorn.

Det sitter en Volvo Penta V8 260 hk med 280 drev på båten.

Är det någon som vet om denna motor kan vara orginal. Säljaren vet inte riktigt?

Motorn är enligt uppgift servad med ny olja, filter, tändstift, ny rotor och fördelare, ny startmotor. Sötvattenkyld. Drevet nästan nytt genomgånget och provtryckt. Motor och motorrum tvättat.

Begärt pris är 210 000:-

Någon som kan hjälpa mig i bedömningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 25 fots Bayliner från -85 ska inte kosta mer än 130-140 tusen då du får en 2455 -88/-89 (med den nyare designen) för 150-160 tusen.

För 200 tusen får du en 2755 med targabåge och snyggare rundare design.

Om det är dinetten du är ute efter så skulle jag rekommendera dig att leta efter en 2655:a -88 eller nyare (den breda modellen). Har varit några till salu under vintern för de pengarna ungefär. Modernare design och garanterat MYCKET lättare att sälja igen när den dagen kommer.

Men stirra dig inte blind på Bayliner just, det finns massor av andra amerikanska båtar från slutet av 80-talet med liknande planlösning: Sun runner, Four winns, sea ray, imperial, wellcraft, chaparral, regal, maxum m.fl.

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har nog aldrig sett en Bayliner med VP motor, definitivt inte som original! Amerikanarna kör ju med amerikanskt, Mercruiser. Speciellt vid de årsmodellerna.

 

Mvh, C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner har jag aldrig hört om med VP, men det finns andra jänkare som kör med Volvo Penta...

Glastron t ex och det finns fler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp.

 

Kanske skulle skriva en liten blänkare då jag ägt en exakt likasamma båt. En 2550 Wide body. 25 fot UTAN peke o brygga. Går ej att jämföra med modernare 24-26 då dessa mäts med peke o brygga.

Bajan från denna tid såldes med VP motor/drev. har tom infoblad orginal från 1985 kvar som kan bekräfta detta. Org satt det en 15x17 L HS propp på med för den vetgirige. har bild på databladet i fotoalbmet härinne. Motorn är förutom detaljer samma som merc dvs Cheva. 280 drevet är en beprövad historia och rätt driftsäkert iom SP. har den sedan powertrim så är det roligt men ganska sällsynt på dessa jänkare.

Att se upp med som vi hade problem med är läckage av alla de slag. Nä så farligt är det inte. Vår läckte i takluckan (skitlätt fixat, tog en dag) och hade vid häftiga skyfall lite problem med de långa sidorutorna (skitlätt fixat det med fast över vinteruppehållet). Många tidigare ägare slarvade gärna med service mm på dessa båtar. Rätt populär ungdomsbåt. Vår hade inte orginalmotorn och gick sisådär. Den fick vi 200K för i inbyte så ditt objekt för 210K ligger nog hyfsat. Att hitta en 85a för 140K, den tror jag inte nåt på. Den gamla modellen slutet 70 finns för dom pengarna men inte en widebody mitten 80 i bra skick.

Båten gick bra i sjön, lite dum med sjön snett akterifrån, krängde lite då. Rätt okej utrustning oftast. Vår hade allt ombyggt till 220V.

Det som är tråkigt på dom oftast (smaksak) så är det kapellets konstruktion. Allt från krångligt till riktigt jäkelskap.
Kan berätta mer om du undrar något specifikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu är det ju en del annat som spelar in vid ett båtköp, visst man kan få en 2755 för 200 000 men dom jag har tittat på i den prisklassen har inte varit dom mest välskötta. Utifrån bilderna och infon om objektet ifråga så verkar detta exemplar välskött och extrautrustat. Personligen så skulle värdera om einte detta är ett bra köp med få kostnader på sikt än en prisvärd större Bayliner där det tillkommer stora kostnader följande år.

Gamla Bayliner har ofta spår från diverse läckage via fönster/luckor vilket i alla fall för mig drar ner betyget betydligt!

Fräscht drev och sötvattenskyld motor är ju inte fy skam.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att motorn är orginal och har gått uppmätta 630 timmar med service varje år, känner ändå att jag behöver ha lite mer råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B ara en idiot betalar 200 tusen för en så gammal us dc. Får aldrig tillbaka pengarna, finns alldeles för många senare årsmodeller (dvs 90-tal) för samma pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten kan vara ett fynd. Det finns välskötta båtar som är värda mycket mer än vad priserna är på blocket på liknande slitna båtar. Tycker inte man kan säga generellt att båten inte är värt dessa pengar som några gjort här tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där håller jag inte med om alls. Hos den lokala handlaren så står inte bajorna så länge innan de säljs och ingen har släppts under 200K.

Visst finns det många modernare 90talare för en påse pengar till men skall du jämföra 2550 i storlek så måste du upp på 2855an och då är det väldigt ofta en trea ist för en tvåa som första siffra i prislappen. 2855an är en ruggigt fin båt i mina ögon iofs. Inget tal om annat.

Ang få tillbaka pengarna... jag fick 25K mer än jag gett. Och det var av en handlare, Det säger allt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sa inte att det är omöjligt att sälja... Men den är inte värd pengarna, det som är åtgärdat på den här båten är ren kosmetika, det som är viktigt dvs drivlinan är orginal från -85. & som ngn sa ovan har funnits hur många som helst till salu under vintern & dom annonserna har försvunnit i samband med att annonstiden löpt ut...

Köpte du din nuvarande båt av samme handlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden bara måste jag lägga mig i.  Bayliner gör idag båtar av hög kvalitet, det står helt klart.  I mitten av åttiotalet däremot, var kvaliteten rejält åsidosatt, och de fick ett dåligt rykte som de har fått jobba hårt för att bli av med.  Jag har själv sålt en båt nyligen, en 25 fots Sea Ray i MYCKET gott skick.  Jag skulle kunna skriva en roman här om allt jag gjort med den båten, motor och drev är nytt.  Ny inredning, ny toa, ny toapump, ankarspel m.m  m.m  Den båten hade jag till försäljning i ett år innan en köpare nappade.  Den köparen gjorde ett klipp och åker nu omkring i en båt jag gjort en rejäl förlust på, men shit happen Flört Bayliner och Sea Ray spelade i helt olika divisioner på åttiotalet där Sea Ray var topp of the line, så en Bayliner med 24 år på nacken med originalmotor, renoverad eller ej, är inte på långa vägar värd den summan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter, ni som anser att båten inte är värd det som är begärt, vilken nivå anser ni är mer rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på www.maxibryggan.se hittar du en Bayliner 2755CS från 89.  Den är nu sänkt från 199 till 150, en fingervisning om hur läget på marknaden ser ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag ser det men den båttypen är för liten för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om den är för liten för dig ger det en fingervisning om vad du bör/ska betala. 2755:an är/har alltid varit en av de modeller som varit populärast/lättast att sälja/stått högst i pris av bajor från 80:talet. Hårdpruta på 2550 om du är intresserad, har sett den annonsen hela vintern...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan den där vart man ju lite sugen påObestämd, måste ju vara ett fynd om den är så fin som den ser ut på bilderna...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog inget fynd, men säkert en bra båt för slantarna ifall maskineriet är ok.  Mängder av importbåtar, två taskiga somrar i rad, svinaktiga bränslepriser, finanskris m.m. har sänkt priserna i Sverige till en nivå som speglar det reella värdet.  Jag köpte min förra för en tredjedel mer än jag fick för den två säsonger senare, dessutom hade jag lagt ner mer än 100 000 pix på den också, riktigt lysande affär alltså Glad.  Fast å andra sidan hade min nuvarande båt kostat mig en rejäl extraslant om jag köpt den i år med nuvarande kronkurs än förra året.  Danskarna kallar visst kronan för skånepesetas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt.

Om inte ens de populära modellerna går att sälja till normala priser utan måste prissänkas så ska uddamodellerna prissänkas minst lika mycket.

Tittar man på blocket så ser man att en del båtmodeller gått ner rejält mycket i pris de senaste 2-3 åren mot att ha legat stabilt tidigare.

Ibland faller man för en viss båt och då är det kanske den man ska ha ändå, men man ska fortfarande inte betala för mycket för det, och 200 tusen för en 85:a är alldeles för mycket idag.

 

Här är en 2655 -88 (den breda modellen som alltså är minst lika stor som den 2550 tråden handlar om)  för 185.000kr. Den har också originalmotor och nya dynor ute.

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_2655___6_kojplatser__Se_pris_20896049.htm?ca=15&w=3


ELLER varför inte titta på någon av dessa 2855:or? Båda med dinette. Begärda priser 229 tusen för -89:an och 240 tusen för -93:an.

http://www.blocket.se/pitea/Bayliner_2855__89_21823880.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Bayliner_2855_Ciera_Sunbridge__93_20531070.htm?ca=15&w=3



Senast ändrad av coolbeyron | 05 juni 2009 | 08:46



Senast ändrad av coolbeyron | 05 juni 2009 | 08:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...