Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Anders_St

Bryggsamverkan!

Rekommendera Poster

Ja här blir det reklam för ett kommersiellt företag. men jag tycker iden är så klockrent bra så det är värt det!!! Jag gick med här så fort jag fick syn på första reklamlappen:

http://www.bryggsamverkan.com/

Atlantica-försäkrade har rabatt.

Om man ser något fel på en stackars båt så kan man oftast offra kostnaden för ett snabbt mobilsamtal på en kamrat-båtägare.

ref: http://www.maringuiden.se/artiklar/;Hjalp_batgrannen_via_sms-2827

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att ideen är klockren och bra. Hur många gånger har man inte gått på bryggan och sett saker vara tokiga men inte kunnat göra så mycket åt det hela eftersom man inte vet vems båten är.

MEN jag har ett stort men och det är att jag tycker det är dåligt att det inte är något som sköts av försäkringsbolagen och som är en gratis tjänst levererad av dom gemensamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger på en båtklubb med låsta grindar, och det är bara de andra klubbmedlemmarna som skulle se den där dekalen. De skulle kunna kolla i registret och där se vem det är som äger båten och finna mitt nummer.

Och är vi ute på äventyr så lämnar vi aldrig båten utan uppsikt. Så jag vet inte riktigt när jag skulle tjäna detta?

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK har man bra koll på båten så är det kanske inte nödvändigt.

Jag lämnar båten ibland i gästhamnar 1-2 dygn för att åka hem och fixa ärenden.
Ligger också normalt i en ganska anonym Marina där man inte har kontaktuppgifter till sina båtgrannar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte skriva sitt mobilnummer på någon lämplig plats istället? Dels är det gratis, dels så skulle jag nog hellre ha möjlighet att prata med personen som sett problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske inte vill ha sitt mobilnummer och namn skrivet på för många ställen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerade det inte så att man fick lämna ett talat meddelande som båtägare kunde lyssna på?

Ligger i en komunal småbåtshamn i ett samhäller där i princip alla känner alla, vilket har både fördelar  och nackdelar. Själv är jag sådan att jag inte känner så många (ointresse?) och har deeutom svårt att komma ihåg namn.

När min grannbåt slitit sig och låg och högg i en segelbåt, ringde jag en arbetskompis och frågade om han visste vem som var ägare till båten ifråga, och det visste han naturligtvis, och när jag fick namnet visste jag ju också vem det var och ringde och talade om vad som hänt. I skrivande stund - 8 år senare, har jag ingen aning om vad ägren till grannbåten heter.Skäms

tommy

glömsk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att det så särskilt vanligt med vänliga själar som orkar se vad för lapp som det kan finnas ett telnr på för att hjälpa den stackars båtägaren som är i knipa. Säkrast är nog att känna sina grannar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där jag ligger i göteborg är hela hamnen öppen och helt annonym med över 300 båtar. Har ingen aning om vilka andra som ligger på min brygga, ännu mindre vilka som ligger på nästa. Tycker detta är kanon, speciellt om det skulle vara bråttom att få tag på en båtägare. Det kanske inte finns samma behov i en mindre marina. Men om man tänker lämna hemmahamnen någon gång på sommaren Flört så funkar det ju även i det fria. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen skillnad från hamn till hamn.
När det blåste lite mer än vanligt (och från fel! håll) för någon vecka sedan tog vi som var närvarande en promenad längs bryggorna och justerade lite förtöjningar som inte höll måtten, surrade en genaker som slitit sig och stängde till ett kapell som blåst upp, helt utan telefon nr.
Har dock själv inte något problem att lämna mobilnumret på/vid båten.
Ideen är annars bra, men är den värd att betala för?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis fått bryggplats i en stor båtklubb (cirka 600 båtar) och hoppas förstås att deras medlemmar som bor närmast håller koll och hjälper till (själv har jag 35 minuters enkel resa). Plus att vi har vakttjänst med tre medlemmar varje natt.

Men ändå var min första reaktion när jag såg annonsen i Båtnytt perfekt, där ska jag vara med!. Det är ju billigt jämfört med det mesta annat som har med båten att göra. Och första året är man (jag?) extra ängslig...

Samtidigt är det ju lite tokigt --- 600 medlemmar som betalar 170 kronor (om jag minns rätt) blir 102.000 kronor per år. Det borde gå att lösa inom klubben billigare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Har också hemmahamn Skrikandes Nejdå, men sliter sig en båt eller det är något annat problem, så meddelar man hamnkapten! Kostar ett samtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Visst tusan vill man hjälpa andra båtägare. Ibland känns det som om man gör intrång när man bordar någon okänds båt och rättar till förtöjningarna. Det här är en kanonidé, det kommer att bli en succé som visar på de goda krafterna i samhället. -Hjälp någon och bli själv nöjd!

post-10000020-1394235968,1139_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...