Hstrom 2 Postad 28 Maj , 2009 Hej Vissa säger att VP AD41 200 HK är i klenaste laget till Epocan. Och att bensinaren (271) skulle vara ett bättre alternativ. Ska man ha diesel så är KAD 42 och efterföljare bättre... Är det försäljningssnack eller ligger det något i det? Är 41:an något för klen? Självklart kommer det provköras innan man slår till men tänkte bara höra om någon har några erfarenheter av båda motoralternativen? Tacksam för synpunkter för och emot. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wallden 0 Postad 28 Maj , 2009 vp d3= 140hk eller d4=300hk d4 skulle jag rek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Maj , 2009 Har ingen erfarenhet av motoralternativen, men kollade i höstas på en del båtar med AD 41. Erfor då att man kan trimma dessa med utbytesturbo. Kan vara värt att kolla upp ifall du vid en provkörning upplever att du ligger på gränsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 28 Maj , 2009 Tror inte du hittar så många med D3 eller D4. AD41 borde fungera med piggturbo som den kallas. Det är ju när du vill upp i planing skjutsen behövs. En arbetskollega har en med KAD42. Går väldigt bra med den. Det är bara om det sitter 4-5 pers i soffan bak som den kan upplevas som trög att få upp i planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 28 Maj , 2009 Ja, så klart hade det vart fint med en D4, men då hamnar det över min tänkta budget. Utbytes turbo tror jag dom flesta har uppgraderat till... Har för mig att den nya turbon kom runt -94... rätta mig om jag har fel. Var mest skillnaden mellan AD41 (diesel 200hk) och AQ271C (Bensin 275hk) Som jag vill ha mer info/synpunkter på. Eller eventuellt 570 (nyare bensin) Har för mig denna är i princip samma motor som 271:an... Har sett en annons som uppger topfart på 35knop med AD41:an, då tycker jag inte den borde vara speciellt trög upp i planing.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 28 Maj , 2009 Hej, Kollade på dieslar men provkörde aldrig innan jag skaffade min Epoca med AQ271C. Då uppgav en säljare marschfart 22-23 och topp 25 med en AD41:a och då med ny turbo, så 35 låter ju lite optimistiskt. Då tyckte jag inte AD41 dieseln var värd merpriset jag ville ha en möjlighet att köra 30 . Min toppade 36 gsp-knop förra sommaren med skrovlig bottenfärg (marsch 26-27). Får se nu vad den gör med jämn botten och renoverad propp. Kommer förmodligen att byta den dagen den börjar krångla för mycket till en D4:a. Hoppas priserna sjunkit lite då. Diesel känns trots allt drifsäkrare. KAD44:an (260hk) är ett annat alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 28 Maj , 2009 Hej, Kollade lite i div tidningar och tester. VIB daycruiser special nr 1 2007: VP KAD 43P, 230 hk, 36 knop. VP KAD44, 260 hk, 38 knop. VP V8:a, 5,7 liter, 310 hk, 40 knop VIB Test special 2004: VP AD41 DP 200 hk, 34 knop VP KAD 42 DP, 230 hk, 36 knop VP KAD 43, (ingen fartuppgift) VP KAD 44 (ingen fartuppgift) VP 5,7 liters V8, ca 300 hk, ca 40 knop 400 Motorbåtar i test 2008: VP AQ271, 270 hk, 39 knop, bränsleförbrukning ca 2 liter/sjömil VP AD41 (1988), 200 hk, 36 knop. VP KAD300, 285 hk (2003), 43 knop. Synd att det stod så lite om förbrukning. Lite annan kuriosa: Konstruktör Rolf: Eliasson Tillverkningsår: 1988-2006 Antal tillverkade: 415 st Nypris 1988: ca 352 tkr Finns även i en version med hard top och taklucka, 26 DC Coupé. Själv är jag väl lite enkelspårig men ju större motor (inom rimliga gränser) destå bättre i regel . Kör man inte så jättemycket per säsong lär ju en bensinare vara rätt OK, men diesel är förstås det allra bästa (och andrahandsvärdet håller sig bättre). Nimbus 26 DC verkar vara en kanonbåt när man läser om den i alla fall, dock vet jag att de var väldigt trånga i motorutrymmet så man svårigen ens kunde byta tändstift på bensinmotorerna, kanske ändrades på nyare årgångar. /Bo Senast ändrad av bossee | 28 maj 2009 | 22:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 29 Maj , 2009 Tack för svar och synpunkter! Jo, motorutrymmet verkar vara väldigt trångt, men i övrigt tycker jag båten är grymt bra planerad. Innan har jag varit helt inne på diesel men ska nog provköra en bensinare innan jag sållar bort dom helt. Bossee: Du måste ha grymt bra koll på ditt bibliotek... eller ett grym bra minne. Tack! Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseles 0 Postad 14 Juni , 2009 Hej, Min far ägde tidigare en Epoca 1990 med AQ271 och den gick bra men drog ganska mycket. Ca 2 liter/distans i genomsnitt mätt över flera år. Då kördes den lugnt och ekonomiskt. Har nu själv en Epoca 1999 med en KAD43 som gått endast 150 timmar. Den toppar 35 knop (GPS). Det finns en kick down funktion som vid snabbt gaspådrag aktiverar både kompressor och turbo. Då kommer den mycket snabbt upp i planing. Tar man det lite lugnare vid gaspådrag så aktiveras först bara kompressorn och sedan bara turbon. Epocan med KAD motor väger 2,9 ton och med diesel, vatten och lite utrustning så är man uppe i 3,5 ton. Så det krävs lite styrka i motorn för att passa denna båt. Har bara haft denna båt någon månad så har därför ännu inga uppgifter på förbrukning men 1,3-1,5 liter/distans bör den nog ligga på. Min båt varvar 3800 vid 35 knop och toppvarv skall enl. Penta vara 3900. Den marschar 25 knop vid 2900 varv/min. Planar gör den fullt ut i 21-22 knop. Att ligga i 25 knop passar mig perfekt då motorn oansträngt lunkar på tyst och fint och båten går väldigt mjukt och lungt. Jonas, Om du kör mycket och skall ha kvar båten några år så är nog en diesel mest ekonomiskt. Annars skulle jag försöka hitta den finaste Epocan inom din budget. Har själv aldrig provat en Epoca med AD41 men det är bra motorer Dock har AD41 ingen kompressor. Då det är trångt runt motorn så skulle jag råda dig att inte inte välja ett båt med motor i behov av renovering. Om det är en äldre V8 så kostar en ny utbytesmotor ca 70 tkr eller att ta ur och renovera den befintliga 35 tkr. Om en äldre AD41 med x antal tusen drifttimmar börjar strula så kostar det troligtvis en massa kr..... Lycka till, Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 21 Augusti , 2020 (redigerade) Funderar på ett projekt, köpa en Nimbus 26 Epoca, bygga om och montera 350hk utombordare. Någon som vet om detta är prövat innan? Redigerad 21 Augusti , 2020 av Matilda519 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser